صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و هفت - ۱۷ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و هفت - ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۸

فضای مجازی

اسرائیل به شنبه آرام نرسید!
محمد حمزه‌زاده، نویسنده و مدیرعامل سابق انتشارات سوره مهر نوشته: «گفتم: محسن جان! دیر میایی بچه‌ها نگرانتن. لبخندی زد و حرف از صمیم قلبش بیرون آمد؛ حرفی که زبانم را قفل زد. غیرتمند گفت: «هرچی من بیشتر کار کنم، نتانیاهو کمتر خواب راحت به چشمش میاد؛ پس اجازه بده بیشتر کار کنم. معنای این حرفش را زمانی فهمیدم که شهید شد؛ وقتی نتانیاهو توئیت زد و برای یهودی‌ها شنبه خوبی را آرزو کرد. از شنبه آرام در اسرائیل گفت؛ از شنبه بعد ترور محسن فخری‌زاده...» چند سطری که خواندید بخشی از کتاب «شنبه آرام»، درباره زندگی شهید محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای از زبان همسرشان است. حمزه‌زاده در ادامه با اشاره به حمله حماس به اسرائیل نوشته: «آیا اسرائیل به شنبه آرام رسید...؟»


حدیث نامکرر تاریخ
محمدرضا کائینی، فعال رسانه‌ای و پژوهشگر تاریخ هم در واکنش به ماجرای فلسطین، تصویری از برج آزادی تهران را که پرچم فلسطین بر آن نقش بسته، منتشر کرده و نوشته: «فلسطین، حدیث نامکرر تاریخ...»

 

شهاب‌سنگ‌هایی که آسمانی‌ها فرستادند
کمیل خجسته، فعال رسانه هم تصاویر و فیلم‌هایی از حمله راکت‌های حماس به اسرائیل را منتشر کرده و نوشته: «همیشه شهاب‌سنگ‌ها از آسمان به زمین می‌آمدند اما این‌بار گویا آسمانی‌ها از زمین به آسمان می‌فرستند.»

 

طوفان الاقصی!
حمید داوود آبادی، پژوهشگر و نویسنده هم در همین رابطه شعری را با مخاطبان خود به اشتراک گذاشته: «به سقوط سلام کنید! آنان که سال‌ها بر آتش فتنه در ایران دمیدند/ مزدوران وطن‌فروش را در تل‌آویو گردهم آوردند/ تا شهریور ما را سیاه و خونین کنند/ و جمهوری اسلامی ایران را به سقوط بکشانند/ آتشی که افروختند، بر خانه‌شان افتاد/ وقتی باد بکاری، طوفان درو خواهی کرد/ آن هم چه طوفان، طوفان الاقصی.»


دعوت به حضور در نشستی ادبی
کیانوش گلزار راغب در صفحه شخصی‌اش علاقه‌مندان را دعوت به حضور در نشست بررسی کتاب «پرچم در اهتزاز» کرده است؛ این نشست ساعت 17 امروز به میزبانی سالن طاهره صفارزاده در ساختمان اصلی حوزه هنری در تهران برگزار می‌شود. «پرچم در اهتزاز» نوشته سمیه جمالی است که به همت انتشارات سوره مهر روانه کتابفروشی‌ها شده، این کتاب روایت محرم کرونایی در مسجد ارک را پیش روی مخاطبان می‌گذارد.


بازنشر عکسی خاطره‌انگیز
ایرج طهماسب، مجری و کارگردان تصویری قدیمی از پشت صحنه ساخت دکور مدرسه موش‌ها را به اشتراک گذاشته و نوشته: «پشت لته‌های دکور مدرسه موش‌ها(سال 59) حمید، ایرج طهماسب... این‌طور بود.» مدرسه موش‌ها در سال ۱۳۶۰ پخش می‌شد که قرار بود بچه‌ها را به مدرسه رفتن تشویق کند. این برنامه عروسکی را مرضیه برومند کارگردانی و از همراهی عروسک‌گردانان و صداپیشگانی نظیر ایرج طهماسب و حمید جبلی بهره‌مند شده بود.


یادی از ایرج افشار
محمدرضا شفیعی کدکنی، استاد دانشگاه و چهره سرشناس ادبیات با انتشار تصویری از ایرج افشار یاد وی را گرامی داشته است. او به مناسبت زادروز افشار نوشته: «ایرج افشار فکر نمی‌کنم دیگه تکرار بشه واقعاً! عشق به ایران هست. شدید هم هست. ولی ایرج افشار شدن یک چیز دیگری‌است. آدمی که تمام دقایق عمرش، تمام لحظات عمرش، به فکر ایران باشه، دیگه ایرج افشار نداریم.»زنده‌یاد ایرج افشار، پژوهشگر فرهنگ و تاریخ ایران و ادبیات فارسی، ایران‌شناس، کتاب‌شناس، نسخه‌پژوه، نویسنده و استاد دانشگاه ایرانی بود که از او طی بیش از 65 سال فعالیت علمی و فرهنگی مستمر بیش از ۳۰۰ کتاب و ۳۰۰۰ مقاله در حوزه‌های یادشده به یادگار مانده است.

جستجو
آرشیو تاریخی