صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و هفت - ۱۷ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و هفت - ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

در نشست دیروز شورای شهر تهران عنوان شد

فضاهای شهری پاسخگوی نیازهای کودکان نیست

چمران: ورزشگاه جدید پایتخت در کنار نمایشگاه شهر آفتاب ساخته می‌شود

مهسا قوی قلب
خبرنگار

یکصد و هشتاد و یکمین جلسه شورای شهر تهران در حالی برگزار شد که همه اعضا در ابتدای صحبت‌های خود از اقدام شجاعانه فلسطینیان یاد کردند و به موضوع حماس و برخورد با رژیم اشغالگر قدس پرداختند. همچنین مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این نشست، ترافیک، ثبت روز تهران در تقویم ملی، هفته کودک و ساخت ورزشگاه جدیدی برای پایتخت بود.
به گزارش «ایران» مصوبه‌ای از سال 95 با موضوع اختصاص یک روز به نام تهران در تقویم کشور، وجود داشت اما تا به امروز همچنان نهایی نشده است. در جلسه روز گذشته اعضای شورا با 20 رأی موافق طرح اصلاح تبصره ماده واحده مصوبه روز تهران را به تصویب رساندند.
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت: «روز تهران کمرنگ نشده اما سال‌های بعد از تصویب هم اقدامات مؤثری در این حوزه انجام نشده است. تلاش ما این است که با کمک فرمانداری تهران برای تقویم عمومی کشور این روز ثبت شود تا از این راه مشکلات شهر بیش از قبل بازگو شده و به راه‌حل مشکلات با کمک مردم پرداخته شود.»
چمران درباره آخرین تحولات ساخت ورزشگاه جدید پایتخت نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: «این ورزشگاه قرار است در کنار نمایشگاه شهر آفتاب ساخته شود.»
وی به افتتاح بزرگراه بروجردی که در هفته جاری انجام شد، اشاره کرد و آن را گام مثبتی دانست اما تأکید کرد که خرید مترو و اتوبوس نیز برای ما مهم است و ماهی یک‌بار این موضوع را از معاونان شهردار پیگیری می‌کنیم. در زمینه خرید واگن برای مترو هم پول واریز شده و کار ساخت واگن‌ها آغاز شده است. انتظار داریم حدود ۱۴ ماه بعد این واگن‌ها تحویل داده شود تا شاهد توسعه بیشتر ناوگان حمل و نقل عمومی باشیم.
 
موتورسیکلت‌ها به حال خود رها شده‌اند
ترافیک پایتخت به‌خصوص در نیمه دوم سال موضوع دیگری بود که اعضای شورای اسلامی شهر تهران درباره آن به بحث پرداختند.
ناصر امانی گفت: از ابتدای این دوره بر توسعه حمل و نقل عمومی شهر تمرکز کردیم که چشم‌انداز خوبی هم خواهد داشت؛ البته شهرداری هم برنامه‌هایی برای توسعه حمل و نقل عمومی در دست اقدام دارد. همچنین باید راه‌حل علمی برای معضل ترافیک تهران داشته باشیم.
این عضو شورای شهر تهران با انتقاد از وضعیت ترافیک امروز پایتخت با بیان اینکه مقام معظم رهبری چندی پیش در دیدار با نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان به مسأله ترافیک تهران اشاره داشتند، این سؤالات را مطرح کرد که آیا از آن زمان تا کنون اقدام خاصی درخصوص حل وضعیت ترافیک تهران انجام شده؟ آیا گزارشی در این خصوص داریم که بخواهیم ارائه کنیم؟ اساساً اقداماتی همچون طرح ترافیک، شناورسازی ساعات کار، اجرای طرح زوج و فرد و نظایر آن چقدر در کاهش ترافیک تهران مؤثر بوده است؟
امانی در ادامه به برگزاری نمایشگاه‌ها در زمان شلوغی و افزایش ترافیک اشاره کرد و افزود: «مسئولان استانداری و فرمانداری تهران اعلام کردند که تا پایان مهر هیچ نمایشگاهی برگزار نمی‌شود ولی تاکنون سه نمایشگاه برگزار شده است. در بحث ترافیک، شاهد هستیم که موتورسیکلت‌ها هم به حال خود رها شده‌اند، در عین حال وانت‌‌ها باید در ساعاتی مشخص رفت و آمد کنند ولی شاهد هستیم که در ساعات مختلف روز وارد شهر می‌شوند و امکان گرفتن طرح ترافیک روزانه را نیز دارند.»

هنوز با شهر دوستدار کودک فاصله داریم
این هفته با عنوان «هفته کودک» نامگذاری شده است. زهرا شمس‌احسان، عضو شورای اسلامی شهر تهران در این زمینه گفت: «در دهه‌های اخیر از منظر محتوایی تلاش‌های ارزشمندی در زمینه تحقق جنبه‌های قانونی و برنامه محور شهر دوستدار کودک صورت گرفته است، اما هنوز با ایده‌آل‌ها فاصله زیادی داریم. مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری با عنوان «الزامات و ضوابط عام شهر دوستدار کودک» در شهریور ماه سال ۱۴۰۰مطرح شد اما به نظر می‌رسد از نظرعملیاتی هنوز با رسالت و اهداف راستین شهر دوستدار کودک فاصله داریم چون فضاهای شهری امروز به طور کامل پاسخگوی نیازهای کودکان نیست.»
شمس‌احسان افزود: «با توجه به تقارن روز کودک و ضرورت فراهم شدن فرصت‌هایی از قبیل بازی، فعالیت، سرزندگی و تجربه در ابعاد مختلف توسط کودکان در شهر از شهرداری انتظار می‌رود این رویکرد را هم‌راستا با ابعاد خانواده‌محور بداند و آن را پیگیری کند تا جایی که کودک در شهری فراگیر بتواند از زیست پذیری شهری بهره‌مند شود.

جستجو
آرشیو تاریخی