حوادث جهان

 قربانیان زلزله افغانستان به 2 هزار نفر رسید
 طالبان اعلام کردند که آمار قربانیان زلزله صبح شنبه در افغانستان به 2 هزار نفر رسید. زمین لرزه 6.3 ریشتری روز شنبه، 25 مایلی (40 کیلومتری) غرب شهر هرات در استان هرات غربی را لرزاند.
عبدالواحد رایان، یک مقام ارشد طالبان در وزارت اطلاعات و فرهنگ به سی‌ان‌ان گفت: تخمین زده می‌شود نزدیک به 2000 نفر کشته شده‌اند. اما او هشدار داد که با ادامه عملیات امداد و نجات و گرفتار شدن افراد زیر آوار، این رقم ممکن است افزایش یابد.
زمین لرزه اولیه در ولایت‌های همجوار بادغیس و فراه نیز احساس شد و پس لرزه‌های متعددی را به‌دنبال داشت.این زلزله در بیشتر شهرهای خراسان در ایران نیز احساس شد و بیش از 36 پس لرزه داشت.
ارزیابی‌های قبلی سازمان ملل حاکی از تلفات کمتر از حدود 100 کشته و 500 زخمی بود. دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) اعلام کرد که نزدیک به 500 خانه ویران شده و 135 ساختمان آسیب دیده است.گفته می‌شود محل وادکه تنها روستایی است که بیشترین آسیب را دیده است. دیگر مناطق آسیب دیده شامل دشت هاوس، بهادرزی، زوریان و کوشکک است.علاوه بر این، گزارش شده است که حدود 300 خانواده (حدود 2100 نفر) در شهر هرات آواره شده‌اند و در ساختمان‌های متروکه زندگی می‌کنند. عنان سایق، سخنگوی وزارت بلایای طبیعی، گفت که تا روز یکشنبه 2053 نفر کشته شده‌اند که بیشتر زنان و کودکان هستند، 9240 نفر زخمی و 1320 خانه نیز آسیب دیده یا ویران شده است.سایق در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: 10 تیم امدادی در منطقه هم مرز با ایران حضور داشتند. سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر در پیامی به رسانه‌ها گفت: غذا، آب آشامیدنی، دارو، لباس و چادر برای نجات و امداد نیاز فوری است.
 
اعزام کمک‌های ایران به افغانستان
 بابک محمودی رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز گفت: به‌دلیل احساس زمین‌لرزه در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی، تیم‌های عملیاتی برای ارزیابی به روستاهای مرزی اعزام شدند که خوشبختانه زمین‌لرزه در ایران بدون خسارت مالی و جانی بوده است.
 وی با تشریح دیگر اقداماتی که در زلزله افغانستان انجام شده، ادامه داد: پس از وقوع زلزله به استان‌های مرزی اطلاع‎‌رسانی شد و به تیم‌های عملیاتی استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی وخراسان شمالی برای اعزام از طریق زمینی، اعلام آماده‌باش شد و تیم واکنش سریع سازمان و استان‌های قم و قزوین برای اعزام هوایی آماده شدند.
 وی افزود: صبح یکشنبه ۵۰ امدادگر، در قالب ۱۰ تیم عملیاتی از استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی و سازمان امدادونجات به افغانستان اعزام شدند. محمودی گفت: محموله امدادی شامل ۵۰۰ دستگاه چادر امدادی، یکهزار تخته موکت، ۴ هزار تخته پتو، ۵۰۰ ست ظروف، ۵۰۰ بسته غذایی (۱۰روزه) به همراه تجهیزات جست‌وجو و نجات، زنده‌یاب و تیم‌های آنست از خراسان رضوی به افغانستان انتقال پیدا کرده است. لجستیک به کارگیری شده شامل ۳ دستگاه وانت آنست، ۶ دستگاه وانت کمک‌دار، ۳ دستگاه آمبولانس و ۵ دستگاه خودروی سنگین، به افغانستان اعزام شد.
 
راه رفتن روی پله برقی در ژاپن ممنوع شد
برای جلوگیری از راه رفتن مردم روی پله‌های برقی، در یکی از شهرهای ژاپن آیین‌نامه‌ای صادر شد.
به گزارش ایندیپندنت، این آیین‌نامه‌ از اول اکتبر در «ناگویا» اجرایی شد و برای جلوگیری از بروز حوادثی مانند سقوط، راه رفتن روی پله برقی ممنوع شد.در این شهر ساحلی اقیانوس آرام مرسوم است که مردم سمت چپ پله برقی می‌ایستند و سمت راست را برای کسانی که عجله دارند باز می‌گذارند اما مواردی وجود داشته که چندین نفر تعادل خود را از دست داده‌اند و باعث زمین خوردن دیگران شده‌اند.
ژاپن تایمز گزارش داد براساس آخرین داده‌های انجمن آسانسور ژاپن، در مجموع ۸۰۵ حادثه مرتبط با پله برقی در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به‌دلیل «استفاده نادرست» رخ داده است.

 ۲۰۰ کشته و ناپدید در سیل هند
در پی طوفان بر فراز دریاچه که باعث سیل ناگهانی در حوضه رودخانه تیستا در یک منطقه کوهستانی در شمال شرقی هند شد، حداقل ۵۵ نفر از جمله هشت نظامی ارتش هند کشته و بیش از ۱۴۰ نفر همچنان ناپدید شدند.به گزارش هندوستان تایمز، به گفته ارتش هند، تاکنون ۱۴ سرباز ناپدید شده‌اند و عملیات جست‌وجو و نجات در منطقه همچنان ادامه دارد.بر اساس آخرین اطلاعات، تعداد کشته‌شدگان به ۵۵ نفر افزایش یافته، ۲۷ جسد از منطقه سیکیم و بقیه از حوضه رودخانه تیستا در بنگال غربی کشف شده است.بیشترین خسارت در سیل ناگهانی در رودخانه تیستا پس از شکستن سد ۱۲۰۰ مگاواتی در چونگتانگ در منطقه مانگان این ایالت رخ داد و پس از گذشت چند روز همچنان عملیات امداد و نجات ادامه دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی