صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

مـــرور

۴ ایستگاه جدید متروی تهران هفته آینده افتتاح می‌شود

شهردار تهران از افتتاح ۴ ایستگاه مترو و ۸.۵ کیلومتر خط مترو طی هفته آتی خبر داد و گفت: در هفته پیش رو احداث یک خط جدید مترو نیز آغاز می‌شود.
به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی در حاشیه جلسه روز گذشته هیأت وزیران در جمع خبرنگاران همچنین درباره انتصاب خود به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور در امور مدیریت آسیب‌های اجتماعی در تهران اظهار کرد: علاوه بر حدود ۳۴ مجموعه‌ای که زیر نظر شهرداری تهران در حال فعالیت هستند و ۷ هزار و ۲۰۰ نفر را به عنوان کودک کار مورد حمایت و آموزش قرار می‌دهیم، بر اساس حکمی که هیأت دولت و ریاست محترم جمهوری بر اساس اصل ۱۲۷ قانون اساسی به من واگذار کردند، مقدماتی را آماده کردیم تا از هفته آتی جلسات سیاست‌گذاری و سپس اجرایی را آغاز کنیم تا همه دستگاه‌ها پای کار بیایند و بتوانیم طی ماه‌های آتی در ۵ موضوعی که در آن مصوبه بود، بهبود جدی مشاهده کنیم.
در جلسه مورخ ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ هیأت وزیران، علیرضا زاکانی شهردار تهران به‌منظور تقویت هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی ذیل قوه مجریه و همکاری نهادهای مردمی و سایر نهادهای مرتبط با مدیریت آسیب‌های اجتماعی (حاشیه‌نشینی، مفاسد اخلاقی معتادان به‌خصوص معتادان متجاهر، کودکان کار و خیابان و متکدیان و خانواده‌های آنها) در پایتخت، در زمان تصدی شهرداری تهران به‌عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور منصوب شد.


جدایی سازمان سنجش از وزارت علوم

سخنگوی ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جزئیات مصوبه تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با تجمیع آرا و تعامل فرانهادی در مفاد اساسنامه مشخص خواهد شد.
به گزارش مهر، سید مقداد حسینی درباره الزامات تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور گفت: با گسترش واحدهای آموزشی اعم از آموزش عمومی و عالی و به تناسب آن افزایش دامنه خدمات و پیچیده‌تر شدن فرایند آموزشی و افزایش ورودی و خروجی این سیستم، امر مهم ارزشیابی از اهمیت دوچندانی برخوردار شد. به تناسب این روند فزاینده که در ابعاد مختلف قابل تحلیل و تأمل است، تعدد نهادی در حوزه نظام ارزشیابی و اعتبارسنجی آموزش نیز شکل گرفت.
وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش مرکزی را برای ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش تشکیل داد، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تأسیس سازمان سنجش آموزش کشور، مرکز نظارت و تضمین کیفیت آموزش عالی و مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، اهتمام ورزید. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مرکز سنجش آموزش پزشکی و مرکز توسعه هماهنگی و ارزیابی تحقیقات را راه‌اندازی کرد. نهایتاً ماده واحده «تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» با مأموریت ایجاد مرجعیت واحد در دو محور ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش کشور (اعم از آموزش وپرورش و آموزش عالی در دو بخش پزشکی و غیرپزشکی) و سنجش توانمندی‌های آموزشی، به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. این تصمیم به معنای تغییر مسیری هدفمند برای بازمهندسی اهداف، مأموریت‌ها و تشکیلات سنجش و ارزشیابی در نظام آموزش کشور است که جزئیات آن با تجمیع آرا و تعامل فرانهادی در مفاد اساسنامه، مشخص خواهد شد.


کارشناس پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور:
اعتیاد به دارو در حال افزایش است

کارشناس پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از افزایش اعتیادهای دارویی خبر داد و گفت: بسیاری مواقع خانواده‌ها از این داروها به عنوان آرامبخش یا مسکن بدون تجویز پزشک برای فرزندان خود استفاده می‌کنند حال آنکه باید در رابطه با مصرف آنها حساسیت لازم را داشته باشند.
به گزارش ایرنا، آزاده اولیایی افزود: دسترسی‌ به دارو در مقایسه با مواد مخدر آسان‌تر و بیشتر است. بسیاری اوقات در قشر پزشک و پرستار و گروه‌های پیراپزشکی به دلیل دسترسی به داروها، این موارد را می‌بینیم؛ غیر از آن در بازار آزاد هم این داروها گاهی از شبکه دارویی کشور خارج شده و در دسترس عموم قرار می‌گیرد.
وی تأکید کرد: به طور کلی درمان اعتیادهای دارویی بسیار سخت است زیرا این نوع اعتیاد قدرت مهار درونی و خویشتنداری فرد را از بین می‌برد به طوری که حتی ممکن است وی به سمت خودکشی سوق یابد.
اولیایی با بیان اینکه شاهد افزایش مراجعات معتادان دارویی به کلینیک است، افزود: افراد راجع به اعتیادهای دارویی ناآشنا هستند و بسیاری مواقع خانواده‌ها داروها را به عنوان آرامبخش‌ها یا مسکن براحتی استفاده می‌کنند یا در دست جوان خود می‌بینند و خیال‌شان راحت است که این دارو را از داروخانه گرفته و برچسب دارو را دارد نه ماده مخدر؛ در نتیجه خانواده حساسیتی روی آن نخواهد داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی