صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جلسه هیأت دولت:

75هزار معلم جدید جذب می‌شوند

گروه اجتماعی
 @iran_ejtemaei

وزیر آموزش و پرورش با اعلام این خبر که ۷۵ هزار معلم جدید در حال جذب هستند، گفت: بخش دیگری از کمبود معلم از طریق به‌کارگیری معلمان بازنشسته و دانشجو معلمان برای سال تحصیلی جاری جبران شده است.
به گزارش ایرنا، رضا مراد صحرایی دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان مهرماه تکمیل ظرفیت جذب معلمان به اتمام برسد، اظهار داشت: دلیل کسری فعلی این است که هنوز درباره جذب دبیران، نتایج اعلام نشده است. اما اینکه گفته شود معلم در کلاس نداریم، درست نیست و در همه کلاس‌ها معلم حضور دارد. اگر کلاسی خالی از معلم باشد، سایر معلمان این خلأ را پر می‌کنند تا معلم در نظرگرفته شده به کلاس مربوطه اختصاص داده شود.
وی افزود: البته رسانه‌ها باید بدانند که کسری معلم طی دو سال دولت سیزدهم ایجاد نشده است. بلکه کسری معلم زمانی ایجاد شد که ظرفیت پذیرش در دانشگاه فرهنگیان که ظرفیت راهبردی نظام است، در دولت‌های قبل به کمتر از ۴ هزار نفر رسید و امروز آثار آن را مشاهده می‌کنیم.
صحرایی تأکید کرد: دولت سیزدهم بنا دارد ظرفیت تربیت معلم را افزایش دهد؛ در این رابطه ظرفیت دانشگاه فرهنگیان ۲۰ درصد بیشتر شده و سال‌های آینده نیز این رویه ادامه خواهد داشت.

باید اعتماد معلمان به صندوق ذخیره فرهنگیان بازگردد
وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس استانداردها در آموزش و پرورش حدود ۲۰۰ هزار معلم کمبود داریم اما کاری که همکاران ما در این دوره انجام داده‌اند، ستودنی است. به این نحو که در خرداد، تیرو شهریورماه مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کار ساماندهی معلمان را انجام داده‌ایم. ۷۵ هزار معلم جدید در حال جذب هستند و بخش دیگری از کمبود معلم از طریق به کارگیری معلمان بازنشسته، دانشجو معلمان در سال‌های سوم و چهارم دانشگاه و سایر ظرفیت‌هایی از این دست جبران شده است.
وی تأکید کرد: ۷۵هزار ردیف استخدام معلم برای آموزش و پرورش تعریف شده بود که از این میزان ۲۵هزار ردیف برای دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی در نظر گرفته شد که استخدام شدند. ۲ ردیف استخدامی که برای معلمان مقطع ابتدایی، هنرستان و دبیران متوسطه است نیز اجرا شده و در مقطع ابتدایی ۱۷هزار و ۵۰۰ معلم پذیرفته شده‌اند. البته تکمیل ظرفیت هم برای آن در نظر گرفته شده است.

رتبه‌بندی، برنامه دائمی آموزش و پرورش است
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: پیش از این گفته بودیم که به موضوع رتبه‌بندی معلمان و اعتراضات آنان تا پایان شهریورماه رسیدگی خواهیم کرد. رتبه‌بندی چند مرحله دارد و بخش رتبه‌بندی معلمان در شهرستان‌ها تعیین تکلیف شده است. بررسی اعتراضات در شهریورماه آغاز شد و در مهرماه رسیدگی به این اعتراضات انجام و نسبت به پرداخت‌ها اقدام شد. ولی فرایند رتبه‌بندی برنامه پیوسته و دائمی آموزش و پرورش است.
صحرایی گفت: بیش از ۱۰۰ نفر از همکاران آموزش و پرورش به‌صورت دو نوبته نظرات معلمان و اعتراض‌های آنان را در دبیرستان البرز که برای این کار در نظر گرفته شده بررسی کردند و هر ماه ۶۰هزار حکم در مرحله صدور قرار می‌گیرد.
وزیر آموزش و پرورش با اعلام اینکه بیش از یک میلیون معلم در کشور در حال فعالیت هستند، تصریح کرد: پرداخت‌های جدید معلمان کاملاً بر اساس رتبه‌بندی است. این فرایند ادامه دارد. حکم‌های گروه‌های مختلف صادر شده است و به ترتیب حکم سایر گروه‌ها را هم صادر خواهیم کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی