صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

معاون درمان سازمان تأمین ‌اجتماعی:

بیمه‌‌شدگان در طرح رایگان غربالگری دو سرطان شایع شرکت کنند


معاون درمان سازمان تأمین‌ اجتماعی به بیمه‌شدگان این سازمان توصیه کرد با مراجعه به مراکز درمانی ملکی این سازمان در سراسر کشور و شرکت در طرح رایگان غربالگری سرطان‌های شایع، از وضعیت سلامتی روده بزرگ و سینه که از شایع‌ترین سرطان‌ها بین زنان و مردان هستند، اطمینان حاصل کنند.
به‌ گزارش روابط ‌عمومی سازمان تأمین ‌اجتماعی، دکتر مهدی اسلامی با اشاره به رویکرد سلامت‌محور بخش درمان تأمین ‌اجتماعی و توجه ویژه به سالمندان و میانسالان تحت پوشش گفت: با توجه به افزایش آمار ابتلا به برخی از انواع سرطان‌ از جمله سرطان روده بزرگ و سینه (پستان) که از 5 سرطان شایع کشور هستند و لزوم تشخیص زودهنگام بیماری‌ها و شروع درمان بموقع، اجرای طرح‌های غربالگری سرطان روده بزرگ و سینه از سال 1400 در مراکز درمانی ملکی این سازمان آغاز شده و از سال 1401 تاکنون پیشرفت قابل‌توجهی داشته است.
وی در تشریح نتایج اجرای طرح غربالگری سرطان سینه در مراکز درمانی این سازمان تاکنون گفت: مطابق آمار غربالگری، موارد مثبت سرطان سینه شناسایی شده در مراکز درمانی ملکی سازمان تأمین ‌اجتماعی در سال‌های اخیر با رشد مواجه بوده است و پیش‌بینی می‌شود با فراهم کردن کامل شرایط پیاده‌سازی طرح و همچنین افزایش اطلاع‌رسانی به جمعیت بیمه‌شده تحت پوشش سازمان، شناسایی موارد بیشتری از این طیف بیماری‌ها را در سطح کشور شاهد باشیم.
دکتر اسلامی افزود: در 3 ماهه اول سال 1402 به ترتیب تعداد افراد شرکت‌کننده در طرح غربالگری سرطان سینه 5‏/117 درصد، تعداد افراد ارجاع شده به ماموگرافی 3‏/179 درصد، تعداد افراد با ماموگرافی مثبت 8‏/198 درصد، تعداد افراد نمونه‌برداری شده 2‏/188 درصد و تعداد سرطان شناسایی شده 1‏/323 درصد نسبت به آمار 3 ماهه اول سال 1401 رشد داشته است.
به گفته معاون درمان سازمان تأمین ‌اجتماعی، آمار غربالگری سرطان روده بزرگ در مراکز درمانی ملکی تأمین ‌اجتماعی نیز با رشد قابل‌توجهی مواجه بوده است به‌ طوری که در 3 ماهه اول سال 1402 تعداد افراد شرکت‌کننده در طرح غربالگری 96 درصد، تعداد افراد با Fit مثبت 2‏/177 درصد، تعداد افراد کولونوسکوپی شده 7‏/145 درصد و تعداد سرطان شناسایی شده 3‏/314 درصد نسبت به آمار 3 ماهه اول سال 1401 رشد داشته است.
وی بر اهمیت پیشگیری از سرطان و امکان کنترل و درمان مطلوب‌تر این بیماری در صورت شناسایی بموقع آن تأکید کرد.

ایجاد اداره مدیریت بیماری‌های مزمن و سالمندی
دکتر مهدی اسلامی گفت: سازمان تأمین ‌اجتماعی با ایجاد اداره‌ای تحت عنوان اداره مدیریت بیماری‌های مزمن و سالمندی در ساختار تشکیلاتی معاونت درمان، درصدد تشخیص زودهنگام بیماری‌ها و جلوگیری از ناتوانی زودرس و در نتیجه افزایش کیفیت زندگی و سالمندی سالم برآمده است.

برش
دبیر علمی دومین سمینار سرطان در جوانان:
فست‌فودها سرعت ابتلا به سرطان در جوانان را افزایش داده است
دبیر علمی دومین سمینار سرطان در جوانان، گفت: سن ابتلا به سرطان‌ در ایران در برخی موارد پایین‌تر از میانگین جهانی است و استفاده زیاد از فست فودها یا غذاهای آماده این بیماری را افزایش داده است.
به گزارش ایرنا، علی شهریاری‌احمدی افزود: متأسفانه طبق آمارها و در مقایسه با دیگر مناطق دنیا بخصوص کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، سن ابتلا به سرطان‌ در ایران در برخی موارد پایین‌تر از میانگین جهانی است. به عنوان مثال سن ابتلا به سرطان پستان در ایران بین ۱۰ تا ۱۵ سال جوان‌تر از میانگین جهانی است و این موضوع در رابطه با سرطان کولورکتال نیز صدق می‌کند.
این فوق تخصص خون و آنکولوژی، عنوان کرد: البته جوانتر شدن سن ابتلا به سرطان را در سایر کشورها نیز شاهدیم، همچون سرطان روده بزرگ که در امریکا، استرالیا و اروپا بدون علت مشخصی بیشتر شده است.
وی درباره افزایش سرطان در جوانان، خاطرنشان کرد: یکی از علل اصلی آن تغییر الگوی تغذیه در جوامع مختلف از جمله ایران است. امروزه جوانان به غذاهای فست‌فودی روی آورده که نه تنها موجب چاقی شده بلکه مقدار زیادی مواد غذایی بی‌ارزش و حاوی کالری بالا و چربی‌های اشباع نشده را وارد بدن می‌کند و در کنار آنها مواد نگهدارنده‌ای است که سرطان‌زا هستند.
شهریاری‌احمدی تصریح کرد: یکی از مسائل مهمی که در این رویداد به آن پرداخته خواهد شد، پزشکی شخصیت محور است. در واقع برخی از افراد به واسطه یکسری از تغییرات ژنتیک خانوادگی مستعد سرطان در سنین پایین‌تر هستند یعنی سرطان‌های خانوادگی، که این موضوع یکی از محورهای مهم و مورد بحث در کنگره امسال است. دومین سمینار سرطان در جوانان، سیزدهم و چهاردهم مهرماه در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی