صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

سردار کمالی در گفت‌وگو با «ایران» اعلام کرد

حمایت از سربازان آموزش‌دیده برای ایجاد اشتغالزایی پایدار

تاکنون بیش از 16 هزار وام خوداشتغالی به سربازان پرداخت شده است

محدثه جعفری
خبرنگار

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح درباره پایش تأثیرگذاری دوره‌های مهارت‌آموزی در اشتغال پایدار سربازان گفت: «یکی از مأموریت‌های قرارگاه مهارت‌آموزی، تسهیل‌گری برای ایجاد اشتغال پایدار است. هر سربازی که در دوره‌های مهارت‌آموزی شرکت کرده است، پس از ترخیص تا سه سال رصد، هدایت و حمایت می‌شود تا به اشتغالزایی پایدار دست یابد.»
سردار موسی کمالی در گفت‌وگو با «ایران» افزود: «هر سال در بودجه عمومی مبلغی برای سربازان دیده می‌شود. به همین منظور سامانه‌ای را برای ثبت‌نام از سربازان آموزش‌دیده راه‌اندازی کردیم تا بتوانیم با توجه به کسب و کاری که می‌خواهند راه‌اندازی کنند، وام‌های خوداشتغالی پرداخت کنیم. به سربازانی که دوره‌های مهارت‌آموزی را پشت سر گذاشته باشند وام‌های 100 تا 150 میلیون تومانی پرداخت می‌شود.»
سردار کمالی خاطرنشان کرد: «مهارت‌آموزی موضوعی ملی برای ایجاد مسیر درست خوداشتغالی جوانان است. به همین منظور از سال 97 قرارگاهی در ستاد کل نیروهای مسلح برای مهارت‌آموزی به سربازان راه‌اندازی شد و تا کنون حدود یک میلیون و 800 هزار سرباز تحت آموزش و مهارت‌آموزی قرار گرفته‌اند.»
وی گفت: «حدود 63 هزار سرباز منقضی خدمت در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و تاکنون حدود 16 هزار و 400 نفر وام به مبلغ 100 تا 150 میلیون تومان دریافت کرده‌اند. امسال دولت برای این وام‌ها دو هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است اما متأسفانه هنوز دستورالعمل‌های لازم برای پرداخت این وام‌ها صادر نشده است. ما آماده هستیم تا تعداد قابل توجهی را که واجد شرایط دریافت وام هستند معرفی کنیم. این امر، همت و پشتیبانی دولت برای پرداخت هرچه زودتر این وام‌ها را می‌طلبد.»
سردار کمالی با اشاره به اینکه حدود یک میلیون و 340 هزار جوان، موفق به دریافت مدرک از قرارگاه مهارت‌آموزی شده‌اند، افزود: «این مهارت‌ها به دو دسته عمومی و تخصصی تقسیم شده‌اند. دسته اول، مهارت‌های عمومی است که دوره‌های آن در پادگان‌های آموزشی برگزار می‌شود. این مهارت‌ها عبارتند از سبک زندگی، کسب و کار، سواد رسانه‌ای، سواد مالی و هلال احمر. دسته دوم مهارت‌های تخصصی است که طی تفاهمنامه‌های جداگانه با سازمان‌های متولی همچون سازمان فنی و حرفه‌ای، وزارت ورزش و جوانان، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت ارتباطات، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان تبلیغات 500 رشته برای آموزش مد نظر قرار گرفته و از سوی همان نهادها با مدارک رسمی به سربازان آموزش داده می‌شود.»
مشاورعالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح با اشاره به برنامه‌های سال جاری این قرارگاه برای آموزش سربازان عنوان کرد: «در سال جدید آموزش بیش از 500 هزار سرباز را در بخش‌های تخصصی و عمومی در دستور کار داریم.»
 مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح در خصوص برگزاری جشنواره مهارت‌آموزی گفت: «هر سال رویدادی به منظور افزایش سطح توانمندی سربازان ماهر برگزار می‌شود. امسال نیز این مسابقه بین سربازان نیروهای مسلح در چهار مرحله شهرستانی، استانی و سپس سطح سازمان برگزار می‌شود. در پایان منتخبین به صورت سراسری مسابقه خواهند داد. نامه‌نگاری‌ها برای ابلاغ سراسری این رویداد از همین مهر ماه آغاز خواهد شد و آبان ماه 1402 مسابقات در سطح شهرستان کلید می‌خورد. در پایان هم نفرات برتر از پاداش نقدی، مرخصی تشویقی، انتقال و... برخوردار خواهند شد.»

جستجو
آرشیو تاریخی