صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

۴۴ گونه دریایی مشمول قانون شکار و صید شد

کوسه‌ماهی‌ها زیر چتر قانون

زیست‌بوم/ سفره‌ماهیان و کوسه‌ماهیان برای نخستین‌بار در فهرست ملی گونه‌های جانوران وحشی مشمول قانون شکار و صید قرار گرفتند. یکی، دو سال پیش بود که ۸۰۰۰ قطعه از کوسه‌ماهیان و وال‌ها در سردخانه چابهار کشف شدند، آن‌هم در زمانی که شکار کوسه ممنوع است و سردخانه‌ها اجازه پذیرش لاشه کوسه‌ها را ندارند، محیط‌‌زیست پرونده را به دادگاه برد، اما به گفته مهتاب شجاعی، رئیس گروه بیولوژی دریای سازمان حفاظت محیط‌زیست، چون این گونه‌ها در قانون و فهرست ملی نیامده بود، پرونده با چالش روبه‌رو شد. او معتقد است با این اتفاق، پیگیری‌های قضایی متخلفان برای ما محیط‌‌زیستی‌ها آسان‌تر شده  و باعث حفاظت بیشتر از گونه‌ها می‌شود. فیله کوسه‌ها هم داستان جداگانه‌ای دارد. به گفته یکی از کارشناسان محیط‌زیست دریایی که نمی‌خواهد نامی از او به میان بیاید، فیله کوسه‌ها در بازار شهرهایی همچون شیراز، تهران، قم و سیستان و بلوچستان به فروش می‌رسد. به گفته او، بسیاری از شهروندان این شهرها نمی‌دانند آنچه به نام شیرماهی می‌خرند، فیله کوسه است. این کارشناس می‌گوید:«فیله کوسه مشتری کمتری در شهرهای جنوب کشور و در سواحل خلیج‌فارس دارد.»
فروش روغن کوسه در بنادر جنوبی ایران چیز غریبی نیست و تقریباً هر گردشگری ظرف کوچکی از آن را از بومی‌ها خریده است. یکی از غواصان بندرعباس هم در گفت‌و‌گو با «ایران» یکی از دلایل شکار کوسه‌ها را طب خاص سواحل خلیج فارس می‌داند. به گفته او، از این روغن برای درد مفاصل استفاده می‌شود. البته او یادآوری می‌کند که برخی از بومی‌ها روغن مایع به روغن کوسه اضافه می‌کنند و می‌فروشند.
قیمت بالای باله این گونه دریایی و علاقه کشورهای شرق آسیا به آن، از جمله بلایایی است که تورها را به جان این گونه در معرض انقراض می‌اندازد. باله کوسه در تایلند و هنگ‌کنگ و چین مشتریان پرو پا قرصی دارد.
مهتاب شجاعی به ایسنا می‌گوید:«حدود ۴۴ گونه تاکسون از سفره‌ماهیان و کوسه‌ماهیان برای نخستین‌بار در فهرست ملی گونه‌های جانوران وحشی مشمول قانون شکار و صید ذکر شده است و این اقدام راه را برای برخورد با قاچاقچیان این گونه‌ها هموار می‌کند.»

جستجو
آرشیو تاریخی