ایران در ایران

هشدار وزیر کشور به شهرداران:
اجرا نشدن تفکیک زباله از مبدأ تخلف است

 یاسوج - وزیر کشور هشدار داد شهرداری‌هایی که تفکیک زباله را  از مبدأ اجرایی نکنند مرتکب تخلف قانونی شده‌اند و به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.
دکتر احمد وحیدی  در نشست بررسی مسائل استان چهارمحال و بختیاری افزود: تفکیک زباله از مبدأ یک تکلیف قانونی است و همه تعهدات حوزه پسماند باید با جدیت پیگیری شود.
وزیر کشور با بیان اینکه تمامی مراکز دفن زباله و پسماندها باید ارزیابی شوند تا آسیبی به محیط زیست وارد نسازند، به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور مأموریت داد این مسأله را در کل کشور مورد ارزیابی قرار دهند.
دکتر وحیدی در بخش دیگری از این نشست به هدف مهم کاهش آسیب اجتماعی اشاره کرد و گفت: این هدف همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده است و ما باید برای تحقق آن به طور جدی برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری و مجری مشخص داشته باشیم.
وی تأکید کرد: استانداران سراسر کشور باید تلاش مضاعفی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی به کارگیرند.
وزیر کشور تصریح کرد: باید با استفاده از گروه‌های مردمی دلسوز، داوطلب و کارآمد تحول جدی در کاهش آسیب‌های اجتماعی رخ دهد.


مجوز استخدام ١٠ هزار نفر در شوراهای حل‌اختلاف صادر شد

مشهد-  نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس با استخدام ١٠ هزار نفر در شوراهای حل اختلاف با اولویت کارکنان این شورا موافقت کرده است.
عبدالرضا مصری در همایش «وحدت، مهرورزی و صلح» در مشهد افزود: قانون شوراهای حل اختلاف نیز پس از ١٧ سال در مجلس به تصویب رسید و در مرحله تأیید در شورای نگهبان است.
مصری ادامه داد: ابعاد مختلف اثر شوراهای حل اختلاف به صورت مناسب و کامل اطلاع رسانی نشده است این درحالی است که با فعال شدن این مراکز خیلی از اقدامات نامناسب نظیر «خون بس» به پایان خود رسید و با ایجاد شوراهای حل اختلاف فرهنگ سازش گسترش یافت.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دنیا به دنبال کاهش آسیب است و شوراهای حل اختلاف خیلی از موارد و اختلافات را بدون رسیدن آن به مراحل بالاتر حل می کنند.
در این همایش با میانجیگری سفیران صلح و نیز انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده از خانواده مرحومه «معصومه رحیمی» رضایت گذشت از قصاص قاتل آن مرحومه اخذ شد.


تثبیت مالکیت ۴۰ درصد از زمین‌های کشاورزی کشور

تبریز - رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با وجود چالش‌های گوناگون و موانع قانونی، تاکنون ۴۰ درصد از زمین‌های کشاورزی کشور، معادل حدود هفت میلیون هکتار، تثبیت مالکیت و منتج به صدور سند شده است.
«حسن بابایی» در نشست رؤسای واحدهای ثبتی آذربایجان شرقی در تبریز اظهار امیدواری کرد که با تصویب برنامه هفتم توسعه و امکان صدور اسناد برای همه قطعه‌های کشاورزی در این قانون و اصلاح برخی قوانین، شتاب صدور اسناد در پهنه‌های کشاورزی افزایش یابد.
وی اعلام کرد: آذربایجان‌شرقی در صدور سند برای زمین‌های کشاورزی، بالاتر از میانگین کشوری است و بیش از ۴۵ درصد از اراضی کشاورزی در این استان تثبیت مالکیت شده است.
معاون رئیس قوه قضائیه، صدور سند برای زمین‌های شهرک‌های صنعتی را از برنامه‌های مهم سازمان ثبت اسناد و املاک در راستای حمایت از تولید اعلام و ابراز امیدواری کرد تا پایان سال بیشتر این شهرک‌ها در مناطق مختلف کشور تثبیت و سنددار شوند.
بابایی، آذربایجان شرقی را از استان‌های پیشرو کشور در اجرای این برنامه بیان کرد و افزود: در ۱۴ شهرک صنعتی این استان برای ۴ هزار و ۳۰۸ قطعه تولیدی به مساحت ۲ هزار و ۲۲۷ هکتار سند مالکیت صادر شده است.


باغ‌های زیتون طارم به مردم بومی واگذار می‌شود

زنجان - اولویت واگذاری اراضی و باغ‌های آماده بهره‌برداری در طرح توسعه اراضی شیب‌دار باغ‌های زیتون طارم با مردم محلی و افراد بومی منطقه است.
«روح‌الله حسنی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اظهار داشت: توسعه باغ‌های زیتون در اراضی شیب‌دار طارم از طرح‌های مصوب سفر هیأت دولت به استان بوده که برای افزایش سطح زیر کشت و افزایش تولید زیتون در دستور کار قرار گرفته و قدمت اجرای آن به حدود ۱۵ سال می‌رسد.
وی ادامه داد: بنا بر اعلام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اعتبارات این طرح بر اساس برنامه زمانبندی و پیشرفت پروژه در حال تخصیص است و به‌زودی تکمیل می‌شود. کل پروژه توسعه باغ‌های زیتون طارم به مساحت بیش از ۲ هزار هکتار است که بخش‌ها و فازهایی از آن طی سال‌های گذشته تکمیل شده و در مناطقی هم به بهره‌برداری رسیده و کشت درختان زیتون در آنها عملیاتی شده است.
حسنی با اشاره به روند اجرای طرح توسعه باغ‌های زیتون در اراضی شیب‌دار طارم، گفت: به‌زودی نواقص موجود در این پروژه توسط پیمانکاران مرتفع و این باغ‌ها تحویل شرکت تعاونی تولید متشکل از افراد بومی و محلی منطقه می‌شود.
 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اظهار کرد: ارتقای بهره‌وری عوامل و منابع تولید لازمه تحویل پروژه به تعاونی تولید محلی است، از این رو باید بهره‌مندی این تعاونی از خدمات فنی و مشاوره‌ای مراجع تخصصی بعد از تحویل پروژه مد نظر قرار گیرد.

 
زیرساخت‌های دوغارون برای مراودات مرزی مناسب نیست

مشهد - رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان رضوی گفت: بسیاری از زیرساخت‌های مرز دوغارون با افغانستان آمادگی لازم را برای انجام مراودات روان مرزی در حوزه جابه‌جایی کالا و مسافر ندارد.
احمد معصومی‌فر در جریان بازدید از پایانه مرزی دوغارون شهرستان تایباد گفت: توسعه روابط در همه ابعاد با همسایگان از اولویت‌های دولت سیزدهم است از طرفی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی با افغانستان، حمل ونقل و لجستیک یک موضوع محوری است و پایانه مرزی نقش زیادی در توسعه این روابط ایفا می‌کند.
وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های بازار افغانستان و صادرات سالانه 2.5 میلیارد دلار کالا به این کشور، مرز دوغارون مهم‌ترین گذرگاه مرزی ایران با افغانستان محسوب می‌شود.
معصومی‌فر ادامه داد: اگر در بخش‌های مختلف این گذرگاه مرزی روان‌سازی و تسهیل جابه‌جایی تبادلات کالا انجام شود چه بسا جلوی موارد متعددی از قاچاق کالا وسوخت گرفته شود.
وی اضافه کرد: آنچه اکنون مشاهده می‌شود، معطلی‌های طولانی ناوگان تجاری در پایانه مرزی دوغارون است، این معطلی‌ها با وجود دستگاه‌های «ایکس ری» رخ می‌دهد، این دستگاه‌ها نصب شده اما هنوز از ظرفیت کامل آنها استفاده نشده است.

جستجو
آرشیو تاریخی