شهروندان 6 استان مخاطبان هشدار نارنجی هواشناسی

بارش‌های سنگین آخر هفته از غرب تا شمال کشور

ایران زمین - اگر ساکن مناطق غربی، شمال غربی و شمال کشور هستید سفرهای غیرضروری یا طبیعت‌گردی را از برنامه‌های آخر هفته خود، حذف کنید. استان‌های کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، گیلان و گلستان مخاطبان هشدارهای نارنجی هواشناسی هستند که با هشدار وقوع سیل، رعد و برق و باران شدید هم همراه است. با ورود سامانه بارشی جدید به کشور، بارش‌های رگباری و گاهی شدید، آسمان استان‌های شمالی، آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، گیلان، گلستان و مازندران را فرا خواهد گرفت. آنطور که سازمان هواشناسی اعلام کرده با ورود این سامانه بارشی طی روزهای پایانی هفته ضمن کاهش 6 تا 8 درجه‌ای دمای هوا در استان‌های شمال غربی کشور احتمال وقوع سیلاب در برخی استان‌ها وجود دارد.
با تجربه‌ای که از سیلاب آستارا به دست آمده بسیاری از مسئولان استان‌هایی که برای آنها هشدار صادر شده از چند روز گذشته نیروهای امدادی و دستگاه‌های خدمت‌رسان را در حالت آماده‌باش قرار داده‌اند تا در صورت وقوع سیلاب احتمالی میزان خسارت‌ها کمتر باشد.
بارش‌های شدید در راه استان‌های شمالی و غربی
«صادق ضیائیان»، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی درباره آخرین وضعیت جوی کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: با ورود سامانه بارشی جدید از شمال غرب به کشور از امروز تا پایان هفته، بارش‌های رگباری و شدید، استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کرمانشاه، گیلان، گلستان، مازندران و بخش‌هایی از کردستان را در بر خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه شدت بارش‌ها برای امروز(چهارشنبه) در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و گیلان خواهد بود، افزود: با توجه به شدت بارش‌ها بخصوص در ساعات پایانی روز برای استان‌های گیلان و شمال غرب کشور، هشدار نارنجی صادر شده است. البته طی این مدت مناطقی از استان‌های کردستان، کرمانشاه، قزوین، زنجان و همدان نیز بارش‌های پراکنده خواهند داشت. تا پایان هفته، بارش‌ها در آذربایجان‌های شرقی و غربی، گیلان، مازندران، غرب گلستان، کرمانشاه، ایلام، همدان و استان مرکزی ادامه پیدا می‌کند.
کاهش محسوس دما از روز پنجشنبه
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی از احتمال وقوع سیلاب در مناطقی از استان گیلان و مازندران در روز پنجشنبه خبر داد و گفت: فردا احتمال بارش تگرگ برای مناطقی از شمال غرب کشور وجود دارد. شدت بارش‌ها در استان‌های گیلان، مازندران و شمال غرب کشور بخصوص اردبیل سنگین خواهد بود و در این زمینه هشدارهای لازم به این استان‌ها اعلام شده است.
 وی توجه به هشدارهای هواشناسی را بسیار مهم دانست و افزود: هموطنان به این مسأله توجه کنند که شدت بارش‌ها در مناطق اعلام شده بسیار سنگین خواهد بود و در صورت بی‌توجهی به هشدار‌ها خطرات جدی برای آنها وجود دارد.
 ضیاییان با تأکید بر کاهش محسوس دما از روز پنجشنبه افزود: تا پنج‌شنبه بارش‌ها ادامه خواهد داشت اما روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه باتوجه‌به اینکه نفوذ جریان‌های خنک شمالی را روی سواحل داریم، نوار شمالی کشور کاهش دما را نیز تجربه خواهد کرد. امروز در غرب و بخش‌هایی از دامنه‌های جنوبی البرز، مرکز و در 2 روز پایانی هفته در غرب و بخش‌هایی از مرکز، دامنه‌های جنوبی البرز و شرق کشور وزش باد، شدید خواهد بود که گاهی سبب خیزش گردوخاک می‌شود.
 مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی درباره وضعیت جوی استان تهران گفت: آسمان تهران، امروز قسمتی ابری است و وزش باد را دارد و در ساعات بعدازظهر افزایش ابر همراه با وزش باد شدید و احتمال بارش باران را شاهد خواهیم بود.
بارش‌های شدید، گیلان را فرا می‌گیرد
«آرش نبی‌زاده» کارشناس هواشناسی گیلان هم در این زمینه اظهار داشت: با ورود سامانه جدید، بارش‌ها از روزگذشته(سه‌شنبه) در مناطق مرتفع استان بخصوص مناطق شرقی آغازشده و بتدریج با نفوذ به دیگر مناطق طی 2 روز پایانی هفته، بارش شدید و رگباری آسمان استان را در بر خواهد گرفت.
نبی‌زاده با بیان اینکه بارندگی‌ها طی امروز و فردا خیلی شدید خواهد بود، خاطر نشان کرد: دمای هوا در استان طی این ۲ روز بین 5 تا ۱۰ درجه سلسیوس کاهش می‌یابد.
وی با تأکید بر ضرورت توجه به هشدارهای هواشناسی و پرهیز از استقرار و توقف در حاشیه رودخانه‌ها طی این مدت از رانندگان نیز خواست با توجه به بارندگی‌های شدید و رگباری طی این مدت برای پیشگیری از هرگونه حوادث احتیاط لازم را داشته باشند.
مردم به هشدارهای هواشناسی توجه کنند
«محمدرضا شهاب‌زاده»، فرماندار آستارا هم با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی هواشناسی گیلان، ضمن تأکید بر آمادگی دستگاه‌های مربوطه، از مردم منطقه خواست اطلاعیه‌ها و هشدارهای این مجموعه را بجد مورد توجه قرار دهند.
 وی با اشاره به سیلاب اخیر این شهرستان تأکید کرد: با توجه به صدور هشدار هواشناسی و اعلام وقوع بارش شدید، همه مسئولان دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید در آماده‌باش کامل باشند.
بنابر این اطلاعیه، بارش حدود ۴۰ میلیمتر باران در ۴۸ ساعت پیش‌بینی شده است اما با توجه به احتمال بروز تغییراتی در این زمینه همچون بارش ۲ هفته پیش، مسئولان امر باید سوای این آمارها و پیش‌بینی‌ها، آمادگی ۱۰۰ درصدی داشته باشند.
فرماندار آستارا بر لزوم هشیاری نیروهای آب منطقه‌ای، امور برق، مرزبانی، انتظامی، امنیتی و شهرداری‌ها تأکید کرد و گفت: مسئولان باید در کنار آماده‌باش و تمهید اقدام‌های اولیه، برای مرحله‌های بعدی هم برنامه داشته باشند.
وی ادامه داد: با توجه به بحران سیل اخیر و تجربه‌ای که از آن به‌دست آمد؛ در صورت بروز حادثه احتمالی، نیروهای امدادی و گروه‌های جهادی در هنگام مراجعه اولیه بحث شناسایی را هم در دستور کار قرار دهند، بدین منظور در سه روز گذشته برای تهیه یک فرم ثبت اطلاعات آسیب‌دیدگان احتمالی تلاش‌هایی انجام شد تا در صورت نیاز مورد استفاده نیروها قرار بگیرد.
بارش‌های شدید، مازندران را هم در برمی‌گیرد
هواشناسی مازندران با اشاره به ورود سامانه جدید بارشی، نسبت به احتمال جاری شدن سیلاب و روان‌آب محلی در این استان هشدار داد و اعلام کرد: آسمان استان در 2 روز پایانی هفته شاهد بارش رگبار باران، وزش باد و رعد و برق پراکنده خواهد بود.
هواشناسی، آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب محلی بویژه در مناطق ساحلی تا دامنه‌ها، کاهش دید و ریزش سنگ در محورهای کوهستانی و احتمال خسارت به سازه‌‌های کم‌مقاوم را از آثار مخاطره این سامانه جوی اعلام و به شهروندان توصیه کرد علاوه بر مقاوم‌سازی سازه‌‌های کم‌مقاوم و سایر اقدامات پیشگیرانه و رعایت جوانب احتیاط در ترددهای جاده‌ای، از اسکان یافتن در کنار رودخانه‌‌ها خودداری کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی