صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و یک - ۰۹ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و یک - ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

دفاع هنروسینما ازفرهنگ «دفاع مقدس»

جبارآذین
 مدرس ومنتقد سینما و تلویزیون


دفاع مقدس ملت ایران و مظلومان و آزادیخواهان جهان از فردای پیروزی انقلاب اسلامی، متولد شد. با ولادت منور دفاع شکوهمند و حماسه‌ساز ایرانیان  و مسلمانان و ظلم‌ستیزان از انقلاب و دستاوردهای آن، حق و عدالتخواهان در کنار ایران اسلامی و دشمنان و مخالفان در برابر آن به صف شدند و بدین شکل، آوردگاهی از مبارزه و مقاومت به وسعت جهان ایمان و جهاد در مقابل استکبار جهانی و ایادی آن ساخته شد که تا به امروز ادامه دارد. قلب و محورمرکزی این چالش و درگیری و مقاومت، رویداد جنگ تحمیلی و دفاع مقدس بود که هشت سال به طول انجامید  و به قیمت خون و ایثار هزاران شهید  وجانباز و آزاده، تمامیت و افتخار و سربلندی ایران و جمهوری اسلامی را تأمین و تضمین کرد و تداوم کنونی آن در قامت استوار «مقاومت» و رزمندگان سلحشور مقاومت، جلوه‌گر است. چنین حماسه، مقاومت و مجاهده در راه  وطن و اعتقاد و رهایی بشریت از چنگ  کفر و ظلم که دارای ابعاد مختلف ایمانی، باوری و جهادی است، باید افزون بر دل و جان تاریخ و زندگی مردمان در عرصه‌ها و صحنه‌های هنر و فرهنگ و سینما و صدا وسیما با نمایش سیمای فروزان مبارزان مقاومت، نقش‌آفرین باشد. این گونه است که هنرمندان متعهد و باورمند هم از دیروز تا امروز و فردا در صفوف نیروهای دفاع مقدس و مقاومت جای گرفته‌اند و حاصل هنرنمایی‌های آنها تولید  ونگارش هزاران شعر  وداستان و خاطره و مقاله، خوشنویسی و نقاشی و تندیس‌سازی، نمایش، فیلم و سریال و آوا  وموسیقی است.
نکته مهم اینکه، این خلاقیت‌ها و هنرآفرینی‌ها، مقطعی و مناسبتی نیست و در تمام زمان‌ها جریان دارد، گرچه درمناسبت‌های مختلف مرتبط با پاسداشت‌ها و ارج گذاری‌های دفاع مقدس و مقاومت، حضور هنرمندان و مدیران فرهنگی پررنگ‌تر است، ولی فقط مختص این ایام نیست.  امسال هم مصادف با برگزاری پرشور هفته دفاع مقدس با عنوان «مامتحدیم» شاهد هزاران مراسم، برنامه، تجلیل، نشست تخصصی، نمایشگاه و پخش ونمایش ده‌ها فیلم و سریال و اجرای تئاتر‌های خیابانی و انتشار چندین جلدکتاب مقاومتی و دفاع مقدسی و... هستیم واین همه، هرچند در برابر بزرگی‌ها و بزرگواری‌های رزمندگان و خانواده‌های معظم شهدا زیاد نیست، اما نشان می‌دهد هنرمندان و رسانه‌های متعهد همچنان با مقاومت و دفاع مقدس، همگام و همداستان هستند.
 درواقع اهالی فرهیخته فرهنگ و هنر با تولید و ارائه آثار هنری خلاق و فاخر و ارزشی، کوشیده اند  تاحدی به ادای دین خود بپردازند. با آنکه طی سال‌ها برخی افراد، نظرها و بازی‌های سیاسی، موانعی در مسیر توجه و  تولیدآثار انقلابی و دفاع مقدسی و مقاومتی ایجاد  وسعی کردند با میدان دادن به نگرش‌ها و گرایش‌های لیبرالی و تمایلات غربگرایی، تولیدات هنری وهنرمندان را به سمت و سویی جدا از فرهنگ و اعتقادهای اجتماعی سوق دهند وهنر و هنرمند را سیاسی و در جهت منافع و اهداف خود به حرکت درآورند، اما هوشیاری و وحدت ملی و رهنمودها و هشدارهای مقام معظم رهبری و وفاداری هنرمندان معتقد، موانع را از سربرداشت و سبب تداوم تولید آثار مقاومتی و انقلابی وانسجام هنرمندان متدین شد وخط مقدسی که با هنر در دفاع از فرهنگ و آرمان‌ها و دستاوردهای دفاع مقدس از زنده‌یاد رسول ملاقلی پورها وابراهیم حاتمی‌کیاها در عرصه هنر طراحی و اجرایی شده بود با ورود نسل‌های باورمند جوان و تولید فیلم‌ها و سریال‌های دفاع مقدسی و مقاومتی جدید ادامه یافت و این حرکت بالنده و مانا همچنان با تولید آثار شاخص ترازانقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت و ایران اسلامی با جدیت و پشتکار، همدلی و همراهی مدیران هنری وهنرمندان توانا وخوشفکر ایران سربلند
 تداوم دارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی