صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و نه - ۰۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و نه - ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

وزیر بهداشت در آیین گشایش هشتمین نمایشگاه بین‌المللی ایران فارما اعلام کرد

راه‌اندازی ۳۳ خط جدید تولید دارو

نیاز دارویی به انواع آنتی‌بیوتیک‌ و سرم‌ تا پایان سال تأمین شده است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از راه‌اندازی ۳۳ خط تولید جدید دارو خبر داد و گفت: همه نیازهای کیسه خون و پلاسما تا پایان سال تأمین شده است. نباید پلاسماها را خام‌فروشی کنیم؛ ضرورت دارد از این فرآورده‌های خونی استفاده شود.
به گزارش ایرنا، بهرام عین‌اللهی در آیین گشایش هشتمین نمایشگاه بین‌المللی ایران فارما در مصلای امام خمینی(ره) افزود: برای تأمین نیازهای دارویی و خونی بیماری‌ها باید تجاری‌سازی انجام شود. ۶۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان امروزه در حوزه دارویی کار می‌کنند و مشکل آنها تجاری‌سازی است که باید این روند برطرف و تسریع شود.
وی اظهار داشت: اکنون نیاز دارویی به انواع آنتی‌بیوتیک‌ و سرم‌ تأمین شده است و تا پایان امسال مشکلی در این زمینه نداریم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: نمایشگاه ایران فارما گوشه‌ای از قدرت نرم ایران در حوزه دارو است و ۷۰۹ شرکت داخلی و خارجی در این نمایشگاه حضور دارند. دولت مردمی تلاش دارد با کشورهای همسایه و دوست ارتباط برقرار کند تا بتوانیم در رابطه با سلامت همکاری داشته باشیم زیرا جدای از سیاست‌ها، باید دل‌ها را به هم نزدیک کنیم تا کار ویژه‌ای در زمینه سلامت انجام شود؛ به عنوان مثال صادرات روبات جراح به اندونزی انجام شده است تا دستاوردهای دانشمندان ایرانی به دیگر کشورها انتقال یابد. در ۲ سال اخیر با حدود ۲۰ نفر از وزرای بهداشت کشورهای دیگر به صورت دوجانبه مذاکره داشتیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: تولید دارو و تجهیزات پزشکی باکیفیت مهم است و سازمان غذا و دارو یک سازمان استاندارد است که مراحل استانداردسازی و تحقیق دارو به صورت درستی در آن انجام می‌شود.
عین‌اللهی افزود: صادرات دارو در ۶ ماه امسال رشد خوبی داشت و میزان تقاضا از کشورهای مختلف بسیار است. به رشد صادرات امیدواریم و توافقنامه‌ها با کشورهای مختلف به‌زودی اجرا می‌شود.

انتصاب رایزن سلامت در برخی کشورها
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در برخی کشورها رایزن سلامت منصوب می‌کنیم که کارها را به راحتی برای تبادل همکاری‌ها انجام دهیم.
عین‌اللهی اظهار داشت: در ابتدای انقلاب میزان تأمین داروها ۲۰ درصد بود که اکنون به ۹۹ درصد رسیده است. چهار دانشکده داروسازی داشتیم که امروز به ۲۶ دانشکده ارتقا یافته است. امروز به ازای هر ۱۰ هزار نفر 3.8 داروساز داریم. داروساز منحصر به داروفروشی نیست بلکه باید در تولید فعال شوند همچنین در مواد درسی نیاز به تحول وجود دارد و این کار در حال انجام است.
وی تأکید کرد: کیفیت و سلامت دارو برای مصرف‌کننده مهم است و تأمین آن باید مستمر و پایدار باشد و با توجه به سختگیری‌های سازمان غذا و دارو تاکنون هیچ خدشه‌ای در این زمینه وارد نشده است.
عین‌اللهی گفت: حضور بخش خصوصی در تأمین داروها ضروری است و بیش از ۶۰ درصد نیازهای دارویی را این بخش تأمین می‌کند و باعث رشد اقتصادی می‌شود.

کرونا هم مثل آنفلوانزا به بیماری بومی تبدیل شده است
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همه‌گیری بیماری کرونا در کشور پایان یافته و مانند آنفلوانزا و سایر بیماری‌های عفونی به بیماری بومی تبدیل شده است. موارد ابتلا به کرونا در کشور جزئی است و مانند دو سال قبل همه‌گیری این بیماری را نداریم.
وی افزود: توصیه می‌شود افراد دارای بیماری‌های خاص، سالمندان و مبتلایان به بیماری‌های قلبی و تنفسی سالانه واکسن کرونا را تزریق کنند.
 
حضور شرکت‌هایی از 33 کشور در نمایشگاه
محمد عبده‌زاده رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی گفت: ۷۰۹ شرکت فرآورده‌های دارویی و صنایع وابسته شامل ۴۲۷ شرکت داخلی و ۲۸۲ شرکت خارجی از ۳۳ کشور جهان در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی ایران فارما حضور دارند و علاوه بر غرفه‌ها ۴۶ رویداد جانبی با مشارکت بیش از ۱۰۵ کارشناس و استاد برجسته در این نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی