«بج»، یادگاری ارزشمند در هر رویداد ورزشی
بج و تبادل آن میان افراد، این روزها رونق زیادی در هانگژو دارد به همان اندازه که خود بازیها و مسابقات مختلفش طرفدار و دنبالکننده دارد. از نشانهای پرطرفدار برای هر دوره بازیهای المپیک و آسیایی «بج» است که اتفاقاً نقش زیادی هم در برقراری رابطه میان افراد حاضر در آن رویداد ایجاد میکند.این بجها حاوی لوگو یا نشانی مربوط به آن دوره بازیها هستند و در مجموع به عنوان یک ابزار ساده شناسایی مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع یکی از اقدامات میزبانان بازیها طراحی و تولید بج بر اساس نماد، عروسک، شعار و … آن دوره بازیها است. این بجها در اختیار ولنتیرها، خبرنگاران و دیگر دستاندرکاران بازیها قرار میگیرد، آنها هم در تعامل با نمایندگان دیگر کشورها بجهای خود را در ازای دریافت بج ویژه آن کشور جابهجا میکنند. معمولاً بج کشورهای میهمان نمادی از پرچم آن کشور است. شورای المپیک آسیا (IOC) همچنین بجی در اختیار دارد. حتی کمیته ملی المپیک ایران نیز بج ویژه خود را طراحی کرده و در هر دوره بازیهای المپیک و آسیایی در اختیار اعضای کاروان اعزامی قرار میدهند. برگزارکنندگان نوزدهمین دوره بازیهای آسیایی هم بج این بازیها را با استفاده از عروسکهای طراحی شده برای بازیها تولید کردهاند. این روزها افراد حاضر در دهکده بازیها و حتی سطح شهر در جابهجایی این بجها فعالیت زیادی دارند. این بجها یادگاریهای ارزشمند از هر رویداد و مسابقاتی است که در سطح قارهای یا جهانی برگزار میشود.