یادداشت

پویش مهر به جای پرسش مهر

اقدام رئیس‌جمهور محترم در تغییر پرسش مهر به پویش مهر از دو منظر بسیار ارزشمند است؛ هم به لحاظ شکلی و هم به لحاظ محتوایی. به لحاظ شکلی تغییر از پرسش به پویش، طلیعه‌بخش نوعی چرخش تحولی در آموزش و پرورش کشورمان است. از مهم‌ترین چرخش‌های تحولی مندرج در مبانی سند تحول، چرخش از دانش‌آموز منفعل به متربی فعال و چرخش از روش‌های خشک، فردی و انعطاف‌ناپذیر به روش‌های خلاق، فعال و گروهی است.

مهدی نظری زاده
فعال حوزه تعلیم و تربیت

اقدام رئیس‌جمهور محترم در تغییر پرسش مهر به پویش مهر از دو منظر بسیار ارزشمند است؛ هم به لحاظ شکلی و هم به لحاظ محتوایی.
به لحاظ شکلی تغییر از پرسش به پویش، طلیعه بخش نوعی چرخش تحولی در آموزش و پرورش کشورمان است. از مهم‌ترین چرخش‌های تحولی مندرج در مبانی سند تحول، چرخش از دانش‌آموز منفعل به متربی فعال و چرخش از روش‌های خشک، فردی و انعطاف‌ناپذیر به روش‌های خلاق، فعال و گروهی است.
در 23 سال گذشته پرسش مهر شکل سؤال و جوابی داشت که تابع همان جریان غلط حاکم بر آموزش و پرورش است. در جریان مذکور، نقش اجتماعی دانش‌آموز دیده نشده و او را فردی تنها می‌بیند که باید بتواند با دیگران برای پاسخ بهتر به سؤالات رقابت کند؛ از همین روست که کنکور را می‌توان بهترین محصول جریان حافظه محور و خشک حاکم بر نظام تعلیم و تربیت کشور دانست.
تحول در این روش و استفاده از پویش مهر به جای پرسش مهر، نشان دهنده رویکرد جدیدی در نظام آموزشی ایران است که در آن دانش‌آموزان به صورت گروهی و فعال می‌توانند خلاقیت‌های خود را بروز دهند و به شکل‌های مختلف در پویش شرکت و مطابق با سلایق و علایق خود تولید محتوا کنند. در این پویش دانش‌آموزان می‌توانند نقش آفرینی کرده و به شکلی پروژه محور و فعالیت محور یادگیری لذت بخش را در قالب پویش مهر تجربه کنند.
اگر این چرخش تحولی و رویکرد جدید در کتب درسی، روش تدریس معلمان، مسابقات و برنامه‌های پرورشی و فضای مدارس اتفاق بیفتد؛ آن زمان می‌توان گفت که تحول واقعی در نظام آموزش و پرورش کشور رخ داده است.
به لحاظ محتوایی نیز، موضوع روایت پیشرفت‌های کشور، زمینه ساز نقش آفرینی دانش‌آموزان در حل مسائل بومی و ملی خواهد بود و در صورت پیگیری آموزش و پرورش این موضوع می‌تواند ظرفیت‌های عظیم دانش‌آموزی را به میدان تعالی کشور گسیل کند. برای حل مسائل کشور دو مقدمه نیاز است؛ اول، دیدن فرصت‌ها و نقاط قوت در کنار مشکلات و نقاط ضعف و بعد امیدوار بودن به حل مشکلات.
«روایت پیشرفت» هر دو مقدمه را حاصل می‌کند. متأسفانه در شرایط موجود، فضای عمومی جامعه بر مدار تمرکز بر نقاط ضعف و مشکلات است تا آنجا که برخی از نوجوانان از آینده خود شدیداً نگران هستند و نا‌امیدی سراسر وجودشان را گرفته است. در این شرایط دیدن نیمه پر لیوان و روایت پیشرفت‌های کشور کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف در کنار هم دیده شود و دانش‌آموزان بتوانند فرصت‌های موجود کشور را شناسایی و در حل مسائل کشور با دیدی کامل و مبتنی بر نقاط قوت و فرصت‌ها به آنان کمک کند.
همچنین این روایت، برای دانش‌آموزان انرژی بخش و امیدوارکننده خواهد بود و آنان را از ناامیدی و سیاهی ترسیم شده بخصوص تحت تأثیر فضای مجازی، به آینده‌ای روشن برای ایران اسلامی مبتنی بر واقعیات و تجربیات پیشرفت‌های گذشته رهنمون می‌سازد.

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی