رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری:

برای مقابله با موج‌های آنفلوانزا واکسن و ماسک بزنید

محدثه جعفری
خبرنگار

شیوع کرونا سبب شد آمار ابتلا به آنفلوانزا طی سه سال گذشته نسبت به سال‌های قبل از آن کاهش یابد. گستردگی رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک، علاوه بر پیشگیری از کرونا موجب پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا نیز شد، اما حالا با کاهش سطح رعایت نکات بهداشتی و استفاده نکردن از ماسک، احتمال ابتلا به آنفلوانزا نیز بالا رفته است. هشدار مسئولان برای زدن واکسن آنفلوانزا بخصوص برای گروه‌های خاص و در محدوده زمانی مناسب (اوایل مهرماه) به همین دلیل است. برخی از متخصصان حتی توصیه کرده‌اند مردم برای پیشگیری از این بیماری از ماسک استفاده کنند.
دکتر پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری و فلوشیپ عفونی در بیماران مبتلا به نقص ایمنی، در گفت‌و‌گو با «ایران» بر تزریق واکسن آنفلوانزا بخصوص برای افراد با بیماری‌های زمینه‌ای تأکید کرد و گفت: با توجه به شروع فصل زمستان بیماری‌های تنفسی آنفلوانزا و کرونا بویژه در افرادی که پرخطر هستند افزایش پیدا می‌کند و توصیه‌ها همواره بر تزریق بموقع واکسن آنفلوانزا است.
این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه تزریق واکسن آنفلوانزا برای افراد در معرض خطر ضروری است، خاطرنشان کرد: سالمندان بالای ۶۵ سال و افراد مبتلا به بیماری‌های نقص سیستم ایمنی، سرطان، دیابت، بیماران قلبی، کلیوی، کبدی و ریوی حتماً در آغاز فصل پاییز و روزهای ابتدایی مهرماه واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند تا با ابتلا به ویروس، سلامتی‌شان به مخاطره نیفتد.
دکتر طبرسی گفت: هر سال معمولاً موج شیوع آنفلوانزا در ایران از اواسط مهرماه آغاز می‌شود و ممکن است چندین موج دیگر نیز تا پایان سال تکرار شود. افرادی که علائم مشکلات تنفسی و بیماری دارند، بهتر است در جمع حضور نداشته باشند یا از ماسک استفاده کنند.
وی در خصوص واکسن‌های نوترکیب آنفلوانزا هم گفت: همانند سال‌های گذشته واکسن ایرانی آنفلوانزا از هفته‌های پایانی شهریور‌ماه در دسترس مردم قرار گرفت که مطالعات انجام شده روی واکسن نوترکیب ایرانی نشان داده است اثربخشی لازم وجود دارد و این واکسن تأییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را نیز اخذ کرده است. در این فناوری، بازطراحی قطعات مختلف ویروس آنفلوانزا در شرایط خاص انجام می‌شود.
طبرسی در خصوص لزوم استفاده از ماسک در فضای بسته عنوان کرد: هرچند هنوز وارد فصل سرما و اوج بیماری‌های مربوط به آن نشده‌ایم، اما با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها این خطر وجود دارد که ابتلا به بیماری‌های تنفسی افزایش یابد، چراکه در این بازه زمانی معمولاً با شکل‌گیری تجمعات در محیط‌های بسته روبه‌رو هستیم. به همین دلیل توصیه می‌شود افراد به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری، در اماکن عمومی و فضاهای سرپوشیده از ماسک استفاده کنند بویژه افرادی که دچار نقص در سیستم ایمنی بدن هستند.

فوت 22 بیمار کرونایی در هفته گذشته
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به اینکه آمار ابتلا به کرونا طی هفته گذشته افزایش داشت، گفت: فراز‌و‌نشیب در آمار مبتلایان به ویروس کرونا همیشه وجود خواهد داشت به طوری که طی ماه‌های گذشته شرایط خوبی  در برابر این ویروس داشتیم. در دو هفته گذشته دوباره موارد ابتلا و بستری افزایش یافت اما خوشبختانه اکنون این افزایش ثابت مانده و دربرگیری بالایی ندارد.
وی با اشاره به اینکه افرادی که طی هفته‌های گذشته به علت ابتلا به کرونا بستری یا فوت شده‌اند افراد با بیماری‌های زمینه‌ای بوده‌اند، بیان کرد: بیماران با سنین بالا بیشتر در معرض آسیب از ویروس کرونا قرار دارند و احتمال فوت در این افراد بیشتر است.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از 26 شهریور تا اول مهرماه ۱۴۰۲ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹۶۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۶۲۳ نفر از آنها بستری شدند و متأسفانه ۲۲ نفر از این بیماران جان خود را از دست دادند. مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۴۶ هزار و ۳۸۶ نفر رسید.
 افزایش آمار ابتلا به آنفلوانزا با کم‌توجهی به نکات پیشگیری
حمید عمادی، رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان امام خمینی(ره) گفت: در 3 سال گذشته به دلیل همه‌گیری کرونا نکات بهداشتی از جمله زدن ماسک رعایت می‌شد ولی امسال به دلیل کم‌توجهی مردم به استفاده از ماسک احتمالاً آنفلوانزا شیوع بالایی خواهد داشت.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، وی افزود: در فصل پاییز با سرد شدن هوا و ازدحام در فضاهای عمومی با در و پنجره‌های بسته موجب گسترش قطره‌های تنفسی حاوی ویروس‌های احتمالی و در نهایت عامل مهمی در شیوع بیماری شایع فصل، آنفلوانزا و اصطلاحاً سرماخوردگی می‌شود.
وی با بیان اینکه واکسن آنفلوانزای فصلی از اواخر شهریور‌‌ماه در داروخانه‌ها توزیع شده است، تصریح کرد: امسال واکسن آنفلوانزای تولید داخل موسوم به فلوگارد را که واکسنی با فناوری نوترکیب است در برنامه واکسیناسیون داریم. هر سال ۲ واکسن فرانسوی و هلندی در کشور وجود داشت ولی امسال واکسن ایرانی آنفلوانزای فصلی هم در اختیار هموطنان قرار گرفته  و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توصیه کرده است هر فردی می‌تواند این واکسن را تزریق کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی