صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و شش - ۰۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و شش - ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی سازی سند تحول در گفت و گو با «ایران» عنوان کرد

مدیران مدارس برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش می‌بینند

غزل رضایی ثانی
خبرنگار

از دوره‌های قبل تاکنون راهکارهای متعددی برای اجرای سند تحول بنیادین مطرح شده اما هیچ کدام منجر به آن نشده که سند تحول بنیادین در مدارس به شکل عینی اجرا شود. پیش‌تر در گفت‌و‌گویی که با علی پارسانیا، مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین داشتم به بخش‌هایی که می‌تواند به اجرای سند کمک کند، اشاره شد.
وی این بار از تربیت سه هزار مدیر مدرسه و نگاشت ۱۶ محور مهم که می‌تواند به اجرای سند در کف مدارس کمک کند تأکید دارد. پارسا‌‌نیا در این خصوص توضیح داد: مسیر مهمی که برای اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین در مدارس در حال پیگیری است، تربیت مدیران برای اجرای این امر مهم است. راه‌اندازی مدارس در مسیر تحول هدف ماست به همین خاطر در تابستان امسال حدود سه هزار مدیر مدرسه به طور ویژه آموزش دیدند. یعنی علاوه بر آموزش‌هایی که مجموعه مدارس کشور به مدیران و معلمان در پیوست‌های آموزشی و گفتمان‌سازی خواهند داد، سه هزار مدیر مدرسه به صورت ویژه آموزش می‌بینند و اینها در طول سال تحصیلی آینده برای اجرای سند تحول، مشاوره خواهند دید تا مدارس دولتی عادی را روی ریل تحول بیندازند.
در ادامه این طرح، معاونین این مدارس با کمک مدیران به نحوی انتخاب خواهند شد که استعداد و ظرفیت مدیر شدن در سال‌های بعد را داشته باشند. پارسا‌نیا با اشاره به ادامه‌دار بودن این برنامه گفت: باید بتوان در آینده این مدارس را تکثیر کرد. پس از آن سالانه پنج هزار نفر دیگر به این افراد اضافه خواهند شد تا اینکه ما ظرف مدت ۶ سال بتوانیم ۶۰ تا ۷۰ درصد مدارس را در مسیر تحول قرار دهیم. با این شیوه، دومینو و چرخه تحول در سطح مدارس شروع به حرکت خواهد کرد و تحول به سطح تمام مدارس کشور می‌رسد.
تهیه نگاشت قانونی با ۱۶ محور مهم یکی دیگر از گام‌ها برای اجرای سند تحول است، مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین در این خصوص گفت: یکی از اقداماتی که انجام شده و جای آن همواره خالی بود، تهیه نگاشت قانونی اجرای سند تحول است. به هر حال اجرای سند تحول نیاز به یک سری اصلاحات در قوانین و مقررات موجود و تدوین و تصویب قوانین جدید دارد. به همین خاطر ۱۶ محور برای آن تهیه شد.
پارسانیا گفت: برخی از این ۱۶ محور بعد از گذشت از هیأت دولت به صورت لایحه تقدیم مجلس خواهد شد، برخی از آن هم به شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی هم به شورای عالی آموزش و پرورش که اصلاح مقررات را مدیریت می‌کند، ارائه خواهد شد. پیشنهاد می‌شود در آنجا با تدوین و تصویب این نگاشت قانونی، بستر لازم برای اجرای سند تحول فراهم شود.
بارها این موضوع عنوان شده که کار اجرای سند صرفاً وظیفه آموزش و پرورش نیست و سایر نهادها هم باید در این زمینه به آموزش و پرورش کمک کنند. وی در توضیح نقش نهادها گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که برای اجرای سند تحول در حال پیگیری است تدوین نگاشت نهادی اجرای سند تحول است، اجرای سند تحول فقط وابسته به آموزش و پرورش نیست زیرا مدرسه یک نهاد ملی است. تحول در مدرسه نیازمند به عزم ملی و اراده ملی بوده، بنابر این مجموعه دستگاه‌های کشور باید در راستای اجرای سند تحول بنیادین نقش خود را ایفا کنند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش درباره اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین گفت: طبق نگاشت نهادی مشخص شده که هر کدام از دستگاه‌های مختلف برای اجرای زیر نظام‌های سند تحول بنیادین چه نقشی را می‌توانند ایفا کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی