گفت‌و‌گوی «ایران» با رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر درباره افزایش ترافیک پایتخت

اقدامات ناهماهنگ با شهرداری گره ترافیک را باز نمی‌کند

مهسا قوی قلب
خبرنگار

با شروع سال تحصیلی جدید داستان تکراری افزایش ترافیک پایتخت و گره‌های ناتمام آن را در حالی شاهد هستیم که آمارها از افزایش ۳۰ درصدی ترافیک پایتخت خبر می‌دهد. این مسأله تنها به کلافگی مردم در ساعات پیک ترافیک ختم نمی‌شود بلکه سلامت افراد را هم در نتیجه بالارفتن آلودگی هوا در نیمه دوم سال به خطر می‌اندازد. بیش از 21 میلیون سفر در روز توسط 4 و نیم میلیون خودرو که شمار بالایی از آنها فرسوده هستند، مخاطرات زیادی را برای شهروندان تهرانی رقم زده‌اند که سالهاست به یکی از دغدغه‌های مسئولین حوزه ترافیک و محیط زیست تبدیل شده و سیاستگذاری‌ها راه به جایی نبرده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه راه‌حل ترافیک سنگین شناخته شده است و مسأله ما با کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه چندان تفاوتی ندارد، به «ایران» می‌گوید: «با توسعه کشورها تعداد خودرو زیاد می‌شود و تراکم ترافیک، اتلاف وقت، آلودگی هوا و تصادفات اتفاق می‌افتد. بسیاری از کشورها برای حل مسأله هم در حوزه عرضه و هم تقاضا اقدامات خوبی انجام داده‌اند. بسیاری از سفرها کاذب هستند و وقت مردم برای امور غیرضروری در ترافیک گرفته می‌شود. البته با مطرح شدن دولت الکترونیک کارهای خوبی صورت گرفته اما هنوز تا نتیجه مطلوب فاصله داریم. در این راستا مدیریت عرضه در ارتباط با آمد و شدهای مردم باید صورت بگیرد که مهمترین اقدام، توسعه حمل و نقل عمومی است. در دنیا شبکه‌های مترو توسعه یافته و شاهرگ‌های اساسی در سطح شهرها به وجود آمده تا به صورت انبوه مسافران جابه‌جا شوند، گرچه در تهران هم با ایجاد 300 کیلومتر مترو شرایط خوبی به لحاظ گستردگی شبکه تونل‌ها داشتیم اما محدودیت واگن از یک سو و شبکه‌های مکمل یا شبکه‌هایی که اتصال انجام می‌دهند، از سوی دیگر، ضعیف هستند.»
یکی از ایده‌آل‌های حمل و نقل شهری این است که شهروندان با فاصله ۵۰۰ متر از محل سکونت یا محل کار به یکی از سامانه‌های حمل و نقل عمومی دسترسی داشته باشند تا دیگر خودروهای شخصی خود را بیرون نیاورند. از طرفی بیش از ۸۶ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی به سن فرسودگی رسیده‌اند و منجر به افزایش ترافیک و آلودگی هوا شده‌اند. پس چطور می‌توان شوق استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را در شهروندان افزایش داد وقتی در حوزه اتوبوسرانی مشکلات عدیده‌ای وجود دارد؟
سیدجعفر تشکری هاشمی بر وضعیت ناگوار سیستم حمل و نقل عمومی صحه گذاشته و معتقد است که سیستم اتوبوسرانی افت کرده و در چند سال اخیر نتوانسته مکمل مترو باشد و به دلیل ضعف ناوگان وضعیت نامطلوبی داریم، هرچند به تازگی شهرداری تلاش‌هایی را در این زمینه آغاز کرده ولی تا اتوبوس‌ها بخواهند مکمل خوبی برای متروها باشند، یکی دو سالی فاصله داریم.

افزایش بار ترافیکی با فرسودگی سیستم‌های هوشمند شهری
سیستم‌های هوشمند شهری از جمله عواملی هستند که می‌توانند در کاهش ترافیک شهرها مؤثر باشند زیرا با تجهیزات و ابزارهای هوشمند شهری می‌توان مدیریت خوبی را بر ترافیک اعمال کرد؛ اما رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران خبر از ضعف و فرسودگی این ناوگان می‌دهد: «سیستم‌هایی مانند کنترل سرعت، دوربین‌های کنترل تقاطع‌ها و سیستم کنترل تونل‌ها ضعف دارند، زمان بندی تقاطع‌ها وقتی ایده آل نباشد، بار ترافیکی به صورت همگن تقسیم نمی‌شود. در عین حال، حدود 5 تا 6 سال است که ابزارهای هوشمند، نوسازی نشده‌اند. با این نقصان در هر تقاطعی که کنترل خوبی وجود نداشته باشد، زون بزرگی را درگیر ترافیک می‌کند. گریزی نیست که این سیستم‌ها برای کاهش ترافیک باید بروز‌رسانی شوند. مدیریت لجستیک و پشتیبانی موضوع مهمی است؛ ابزارها و امکانات باید بدرستی مدیریت شوند تا بتوان از آنها استفاده بهینه داشت و سفرهای مردم را مدیریت کرد.»

افزایش ترافیک با ورود تاکسی‌های اینترنتی پلاک شهرستان به پایتخت
چند سالی است که با ورود تاکسی‌های اینترنتی به بازار حمل و نقل عمومی، شاهد ورود آمار بالایی از خودروهای پلاک شهرستان به تهران هستیم تا جایی که شنیده‌ها حاکی از آن بود که برخی از رانندگان این قبیل خودروها حتی جایی برای استراحت ندارند و شبها را هم در خودروها سپری می‌کنند. ناگفته پیداست که ورود این خودروها به خیابان‌های شهر تا اندازه بسیار زیادی بر افزایش بار ترافیک تأثیرگذار است. سؤال مهمی که ذهن بسیاری از پایتخت نشینان را به خود مشغول ساخته، این است که برای حل درصدی از مشکل ترافیک چرا از ورود این خودروهای پلاک شهرستان حداقل در ساعات پیک ترافیک جلوگیری نمی‌شود؟
 رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «مشکل، سیاستگذاران و برنامه ریزان هستند. در این حوزه، قانونگذار مدیریت را به شهرداری‌ها داده اما از سویی دیگر وزارت صمت، ارتباطات و اتحادیه‌ها اقدامات ناهماهنگی انجام می‌دهند. بارها صحبت‌های مکرر در این باره با مسئولان مختلف از جمله فضای مجازی شده و عنوان کردیم که سیاست‌ها باید به صورت کلان وجود داشته باشند، چون در غیر این صورت اختلال ایجاد شده و به شبکه ترافیکی آسیب می‌زنند. با اینکه شهرداری مسئول است اما همچنان مجوزها توسط وزارت صنعت داده می‌شود و شرکت‌های غیرقانونی با تعرفه‌های نامتعارف توسط خودروهای غیرمجاز در سطح شهر در حال خدمات دهی هستند. اصولاً هرپلاکی باید در شهر خود فعالیت کند. وقتی افراد به این صورت از شهرها و روستاها به پایتخت کوچ می‌کنند، شاهد پیامدهایی مانند افزایش ترافیک در شهر خواهیم بود.»

 

برش

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران:
طرح ترافیک در پایتخت به شیوه جدید اجرا می‌شود

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران از تغییر طرح ترافیک در پایتخت خبر داد و گفت: این مسأله در شورای ترافیک تهران به تصویب رسیده است.
به گزارش ایرنا، سید مجتبی شفیعی در حاشیه جلسه ستاد استقبال از مهر به مناسبت آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس ۱۴۰۲ اظهار داشت: اقداماتی در طول ۲ ماه گذشته در حوزه حمل و نقل عمومی و کنترل ترافیک شهری انجام شده که متولیان در جلسه یادشده در حال ارائه گزارش در این زمینه هستند.
وی درباره تغییر در نحوه اجرای طرح ترافیک تصریح کرد: یکی از ایده‌هایی که کلیات آن در شورای عالی ترافیک شهر تهران به تصویب رسید، بازنگری روش مدیریت محدوده طرح ترافیک تهران بود که در این ایده پرداخت عوارض عادلانه‌تر می‌شود؛ در حالی که در گذشته پرداخت عوارض صرفاً فقط در ورود و خروج به طرح و نوع معاینه فنی و ساعت ورود به طرح بود اما روش درست باید آن باشد که علاوه بر موارد یادشده، میزان پیمایش خودرو در میزان پرداختی شهروند و عوارض پرداختی تأثیرگذار باشد.
محسن هرمزی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه در پاسخ به این پرسش که کدام یک از خطوط مترو پیش‌بینی می‌شود که در آغاز سال تحصیلی پر ازدحام و شلوغ باشد، گفت: خطوط ۱، ۲ و ۴ خطوط پرازدحام محسوب می‌شود البته تمهیدات برای اعزام قطار فوق‌العاده در این خطوط در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران نیز گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها، شرکت واحد اتوبوسرانی بعد از برگزاری مراسم اربعین حسینی آماده استقبال از مهر شدیم.
مهدی علیزاده افزود: از اول مهر، حداقل ۲ هزار و ۴۷ دستگاه اتوبوس را در سطح شهر تهران خواهیم داشت. وی گفت: بعد از پنج سال از چهار دستگاه اتوبوس متروباس خریداری شده تست گرم انجام شد تا بعد از رفع نقص، این چهار دستگاه در خدمت مردم باشد همچنین در ۶ پهنه در سطح شهر تهران در قالب ۶ سامانه با تمام قوا خدمت‌رسانی می‌کنیم مضاف بر اینکه برای دانشگاه‌ها خصوصاً دانشگاه علوم تحقیقات خط ویژه در نظر گرفته شده است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و شش
 - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و شش - ۰۳ مهر ۱۴۰۲