صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و چهار - ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و چهار - ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۶

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

عامل ۲۵ درصد قتل‌ها اعتیاد است

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اکنون ۵۵ درصد طلاق‌ها، ۳۰ درصد کودک آزاری‌ها و ۲۵درصد قتل‌ها ناشی از اعتیاد است که نشان دهنده آسیب‌های جدید این معضل است.
به گزارش ایرنا، علیرضا کاظمی در شانزدهمین کنگره دانش اعتیاد اظهار داشت: بحران اعتیاد یکی از چهار بحران بزرگ و خانمان برانداز جهان است که پس از فقر، سلاح‌های کشتار جمعی و بحران زیست محیطی، سلامت جامعه بشری را تهدید می‌کند. اینکه امروز بیش از ۹۰ درصد جامعه مشکل اعتیاد را مهمترین دغدغه می‌دانند نشان دهنده اهمیت موضوع اعتیاد نسبت به مسائل و دغدغه‌های امنیتی و اقتصادی است.
وی تأکید کرد: یکی از عوامل تغییر و افزایش الگوی مصرف مواد، دسترسی به فضای مجازی است که در تغییر سنی مصرف کنندگان نیز تأثیر گذاشته و بر کاهش سن اعتیاد افزوده است. علاوه بر این، شاهد تغییر الگوی جنسیتی مصرف مواد مخدر و چند برابر شدن اعتیاد در زنان هستیم.
 
افزایش اعتیاد به مواد مخدر طی دوران کرونا در دنیا
رئیس کنگره دانش اعتیاد گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در کشورهای مختلف، اعتیاد به مواد مخدر طی دوران کرونا افزایش یافته است.
به گزارش مهر، محمدتقی جغتایی اظهار داشت: در حوزه دانش اعتیاد کشور ما علیرغم پیچیدگی اعتیاد جزو کشورهای پیشرو در سطح ملی و بین‌المللی است و در حوزه پیشگیری و مقابله با عرضه گام‌های خوبی برداشته شده است.
وی افزود: کرونا موضوع درگیری مردم با اعتیاد را بیشتر کرده است. نتیجه مطالعات صورت گرفته در ۷۷ کشور نشان می‌دهد میزان درگیری در دنیا به اعتیاد افزایش یافته است.
 
۱۱۲۳ کمپ برای معتادان در بهزیستی فعالیت دارد
سرپرست معاونت فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در این کنگره با اشاره به اینکه تمرکز بهزیستی در پیشگیری از اعتیاد و صیانت از بهبود یافتگان است، گفت: ۱۱۲۳ کمپ برای معتادان در بهزیستی فعالیت دارد.
مهری سادات موسوی افزود: بهزیستی در همه بخش‌های اعتیاد از پیشگیری تا صیانت از بهبود یافته‌ها نقش دارد. ۵۵۰۰ تیم در حوزه پیشگیری فعالیت داشته‌اند و ۷۸۷ پایگاه سلامت اجتماعی و ۱۴۰ پایگاه خدمات اجتماعی داریم که در حوزه پیشگیری از اعتیاد فعالیت دارند. ۲۳ مرکز جامع درمان اعتیاد هم در بهزیستی فعال است.
وی گفت: چالش بزرگ ما در بهزیستی بحث معتادان متجاهر است. رویکرد ما فعالیت غیر دارویی است. لذا درصدد هستیم با کاهش این مراکز در بهزیستی، بر پیشگیری از اعتیاد و صیانت از بهبود یافتگان تمرکز کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی