صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و دو - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و دو - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

شب بی رحم در بلگراد با شکست عموزاد و گلیج

برنز نخودی تنها مرهم زخم!

مسابقات کشتی آزاد قهرمانی سال ۲۰۲۳ جهان که به عنوان اولین مرحله از انتخابی المپیک 2024 پاریس از 25 شهریورماه در سالن ورزشی اشتارک آره‌نا بلگراد صربستان پیگیری می‌شود، روز سومش از ساعت ۱۲ دیروز به وقت ایران آغاز شد و دیگر کشتی گیران کشورمان در آن به روی تشک رفتند اما عموزاد و گلیج شکست خوردند و تنها نخودی به مدال برنز رسید تا مرهمی بر زخم آزادکاران باشد.

 رحمان شانس
طلا را از دست داد
در وزن ۶۵ کیلوگرم، رحمان عموزاد خلیلی، بعد از استراحت در دور اول، در نخستین دیدار خود یانیس مادی از کومور را ۱۰ بر صفر شکست داد. او سپس با استفان کومان از رومانی مبارزه کرد که در این کشتی، عموزاد فرصتی به کومان نداد و با عملکردی درخشان ۱۲ بر صفر پیروز شد تا به یک چهارم صعود کند. رحمان که اتحادیه جهانی او را «بی رحم» لقب داده، در این مسابقه توانست با نتیجه 7 بر 4 مقابل نیکولاس بونه لی امریکایی به برتری برسد و به جمع چهار آزادکار برتر وزن 65 کیلوگرم بپیوندد. هر چند در ثانیه پایانی با یک اشتباه نزدیک بود ضربه فنی شود ولی با کنترل حریفش توانست برنده شود. عموزاد خلیلی در نیمه نهایی به مصاف اسماعیل موساکایف آزادکار روس‌تبار مجارستان رفت. رحمان مانند کشتی‌های قبل تحرک خیلی خوبی داشت و توانست در ابتدا حریف را از تشک خارج کند و در ادامه یک‌بار دیگر این کار را تکرار کرد اما کشتی‌گیر روس‌تبار نیز از این تاکتیک استفاده کرد و در ادامه بعد از چلنچ از دست رفته از سوی کادر فنی ایران، وقت نخست با تساوی ۲-۲ به پایان رسید. در وقت دوم رحمان بار دیگر کشتی هجومی خودش را نشان داد و توانست در حالی که یک امتیاز عقب بود حریفش را خاک کند و ۵ بر ۴ جلو افتاد ولی در نهایت موساکایف در ثانیه‌های پایانی توانست عموزاد را خاک کند و ۶ بر ۵ برنده شود. با این نتیجه، رحمان شانس طلا را از دست داد تا برای مدال برنز تلاش کند.
 
باخت گلیج و نوشداروی درستکار
در وزن ۹۷ کیلوگرم مجتبی گلیج پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم بنجامین هانیس از ایتالیا را ۸ بر ۲ شکست داد. دارنده برنز جهان در مرحله بعد با ایشیگورو از ژاپن روبرو شد و  11 بر 1 پیروز شد و به مرحله یک چهارم نهایی راه یافت. اما این کشتی‌گیر در مرحله یک چهارم نهایی به تانک روسی عبدالرشید سعداله‌یف قهرمان جهان و المپیک خورد. گلیج در شرایطی برابر تانک روس‌ها ضربه فنی شد که تا ۵ ثانیه مانده به پایان مبارزه ۴ بر ۲ از حریف پیش بود. پس از این شکست گلیج، پژمان درستکار مربی تیم ملی بسیار ناراحت و عصبانی بود، خطاب به این کشتی گیر گفت:« کاری نمی‌خواست انجام بدهی. کافی بود دستت را ببندی و بایستی و کاری نمی خواست انجام دهی. کشتی داشت تمام می شد. فقط پنج ثانیه مانده بود. حرف گوش نمی کنی! ولش می‌کردی و می‌چرخیدی! دستت رو می گذاشتی روی سرش و می چرخیدی و بهش می چسبیدی! نهایتش یک پوئن و اخطار می‌گرفتی.» اما چه حیف که این صحبت‌ها مانند نوشدارویی بود که دیگر تأثیری نداشت. در ادامه هم، سعداله‌یف مقابل تاژودینوف روسی الاصل بحرین با نتیجه ۹ بر ۲ شکست خورد تا به این ترتیب، گلیج از دور رقابت‌ها کنار برود.
 امامی سهمیه المپیک را از دست داد
در وزن ۷۴ کیلوگرم، یونس امامی که به گروه بازنده‌ها رفته بود، با نتیجه ۱۰ بر صفر آوتاندیل کنتچادزه دارنده مدال نقره جهان از گرجستان را مغلوب کرد اما در یک دیدار جنجالی مقابل ختیگ چابولوف دارنده مدال نقره و برنز جهان از صربستان با نتیجه ۱۱ بر ۴ شکست خورد تا از رسیدن به دیدار رده‌بندی و کسب سهمیه المپیک۲۰۲۴ بازماند.
 
نخودی برنزی شد
در رقابت‌های شانس مجدد وزن ۷۹ کیلوگرم، محمد نخودی، که به گروه بازنده‌ها رفته بود، در گام اول به مصاف احمد ماگومدوف از مقدونیه رفت و با پیروزی 5-1 به دیدار رده‌بندی رسید. او برای کسب مدال برنز اورهان عباس‌اف از آذربایجان را پیش رو داشت، در یک کشتی آسان و یکطرفه، با امتیاز عالی 10 بر صفر حریفش را شکست داد تا تنها مدال ایران در روز سوم مسابقات به دست بیاید.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی