صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و دو - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و دو - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

گامی تازه برای رونق اقتصادی در مناطق مرزی کردستان

بازگشایی بازارچه مرزی «هنگه ژال» بانه

این بازارچه در دولت قبل تعطیل شد و جایگزینی هم برای آن در نظر گرفته نشد

سنندج- دولت سیزدهم در تازه‌ترین برنامه اقتصادی خود برای توسعه استان کردستان، بازارچه مرزی «هنگه ژال» شهرستان بانه را هفته گذشته بازگشایی کرد. بازارچه هنگه ژال بانه در دولت گذشته تعطیل شد و جایگزینی هم برای آن تعبیه نشد و با تعطیلی این بازارچه شرایط نابسامانی از لحاظ اقتصادی و نیز کنترل و مدیریت مرز در منطقه حاکم شد.
از دیدگاه مقامات استان بازگشایی این بازارچه موقت و به نوعی مُسکن است و امید می‌رود با تصویب قانون ساماندهی مبادلات مرزی و ارتقای معیشت مرزنشینان که لایحه آن در این دولت به مجلس رفته و کلیات آن همین هفته در مجلس تصویب شد، شاهد ساماندهی مناسب‌تر، اشتغال و درآمد پایدارتر برای مرزنشینان باشیم.
هرچند با بازگشایی این بازارچه فرصت مناسبی برای رونق اقتصادی شهرستان بانه و مرزنشینان منطقه فراهم شده است اما آنگونه که اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان می‌گوید ارتقای وضعیت معیشت مرزنشینان تنها به بازگشایی این بازارچه ختم نخواهد شد بلکه بازگشایی گذرگاه مرزی گله سوره و بازارچه سیف هم در برنامه و دستور کار قرار دارد و این گذرگاه‌ها در شهرستان‌های مریوان و سروآباد نیز با توجه به ظرفیت‌های موجود فعال خواهند شد تا مرزنشینان با تکیه بر توانایی خود، از مواهب خدادادی مرز بهره‌مند شوند.
به گزارش ایرنا استاندار کردستان در مورد برنامه دولت برای بازگشایی معابر مرزی تصریح کرد: سند بالادستی ما برای این خدمت فرمایش و تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری برای خدمت به مرزنشینان و رفع مشکلات مردم این منطقه، توانمندسازی و بی‌نیازی آنان از لحاظ اقتصادی است.
وی با بیان اینکه در تلاشیم شرایط صد درصد قانونی و رسمی برای مبادلات ارزی ایجاد شود که دیگر نیازمند گذرگاه و بازارچه نباشیم، اظهارداشت: قطعاً بازگشایی این گذرگاه اقدامی موقتی تا فراهم نمودن شرایط ایده‌آل است.
زارعی کوشا خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور در سفر اخیر خود به استان کردستان در بازدید از نقاط مرزی در جریان مشکلات و مطالبات مرزنشینان قرار گرفت و همواره بر رفع دغدغه ساکنان مناطق مرزی جهت دستیابی به عدالت اقتصادی و معیشتی تأکید ویژه داشتند.

 

بــــرش

ارتقای وضعیت معیشت مرزنشینان تنها به بازگشایی این بازارچه ختم نخواهد شد بلکه بازگشایی گذرگاه مرزی گله سوره و بازارچه سیف هم در برنامه و دستور کار قرار دارد

جستجو
آرشیو تاریخی