صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و دو - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و دو - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

۲۰مصدوم، تخریب‌ گسترده جاده‌ها، خانه‌های مسکونی و بازارچه‌های ساحلی در سیلاب غرب گیلان

جدال آستارا با سیل

 
 بارش‌های رگباری آسمان گیلان را فرا گرفته و در آخرین موج سفر‌های تابستانی مسافران و شهروندان این استان را غافلگیر کرد. آنطور که مسئولان این استان اعلام کرده‌اند این حجم از بارش در این فصل سال در 100 سال گذشته در گیلان بی‌سابقه بوده است. بیشترین حجم بارش‌ها با 217 میلی‌متر در غرب استان، یعنی شهرستان آستارا به ثبت رسیده اما پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد بارش‌های سیل‌آسا به سمت مرکز استان در حرکت بوده و تا پایان وقت امروز (سه‌شنبه) آسمان شهرستان‌های فومن و ماسوله و درنهایت شرق استان را در بر خواهد گرفت.
بارش‌های سیل‌آسا فقط شهرستان آستارا را درگیر نکرده بلکه چند راه روستایی در بخش حویق و روستاهای ویزنه و لیر را نیز تخریب کرده و تعدادی از منازل روستاییان را هم دچار آبگرفتگی کرده است. حتی برخی خانه‌ها در حویق تالش تخلیه شده و پل سیبلی در محور مواصلاتی آستارا به تالش هم تخریب شده است. از سوی دیگر با کاهش دمای هوای شهرستان آستارا تا 17 درجه شهروندان به استفاده از لباس گرم روی آورده و بسیاری از مسافرانی که به بهانه تعطیلات به این شهرستان سفر کرده بودند آستارا را به مقاصد دیگری ترک کردند. همچنین تردد در خیابان‌های منتهی به بازار ساحلی آستارا هم غیرممکن شده و تعداد زیادی از کسبه به‌دلیل پر شدن کانال‌های آب و سرریز شدن آن به داخل بازار، مغازه‌های خود را تعطیل کردند. آن‌گونه که هواشناسی پیش‌بینی کرده حجم آب رودخانه‌های آستاراچای و خواجه‌کری نیز افزایش یافته و خطر بالا آمدن آب این رودخانه‌ها نیز درصورت ادامه بارش دور از انتظار نیست.

 بارش بی‌سابقه در 100 سال اخیر
«محمد دادرس» مدیرکل هواشناسی گیلان با پیش‌بینی ادامه بارش‌ها تا شامگاه امروز (سه‌شنبه) در گیلان بویژه مناطق غربی استان، به «ایران» گفت: روز یکشنبه در جلسه مدیریت بحران استان با حضور فرماندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی، هلال احمر، آب منطقه‌ای و... هشدار سطح نارنجی در استان گیلان اعلام شده و نسبت به نفوذ تدریجی سامانه بارشی در مناطق مختلف استان و احتمال بالا آمدن آب رودخانه‌ها و آبگرفتگی معابر هشدار داده شد. در این جلسه 170 میلی‌متر بارش در مناطق مختلف استان، 130 میلی‌متر بارش در روز دوشنبه و افزایش 30-50 میلی‌متری بارش در روز سه‌شنبه را پیش‌بینی کردیم. حتی این موضوع را پیش‌بینی کردیم که بارش‌ها در بخش‌هایی از شهرها مانند آستارا تا 200 میلی‌متر نیز افزایش داشته‌باشد.
طبق گفته دادرس، باید این نکته را یادآور شد که پیش‌بینی دقیق وضعیت جوی امکان‌پذیر نبوده و در اغلب اوقات، شرایط جوی خاص در دریا و کوه مانند رطوبت و دمای هوا و... می‌تواند روی سیستم جوی تأثیر گذاشته و سامانه بارشی را تشدید کند. سیستم جوی کنونی می‌تواند تا صبح امروز، سامانه بارشی غرب کشور را تشدید کرده و بارندگی در برخی مناطق جلگه‌ای و ارتفاعات و شرق استان را ایجاد کند.
 مدیرکل هواشناسی گیلان درخواست کرد تا در بخش‌های کشاورزی، مرغداران، گلخانه‌داران و باغداران تمهیدات لازم اندیشیده شده و شهروندان و مسافران از برپایی چادرهای مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها و... اجتناب کنند. همچنین رانندگان در تردد جاده‌ای بخصوص محورهای کوهستانی احتیاط لازم را به‌عمل آورده و فعالیت‌های کوهنوردی، جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو به تعویق بیفتد. او با تأکید بر استحکام‌بخشی سازه‌های موقت و تابلوهای تبلیغاتی، از شهروندان و گردشگران درخواست می‌کند تا از فعالیت‌های دریایی (صیادی، شنا، ورزش‌های دریایی و...) تا پایان روز سه‌شنبه و صبح چهارشنبه اجتناب کنند.

بارش‌ها بی‌سابقه بوده
«امیر مرادی»، مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با اشاره به اینکه براساس اعلام شرکت آب منطقه‌ای استان میزان بارش در ۱۰۰ سال گذشته کم‌سابقه بوده است، اظهار داشت: بارش ۲۶۵ میلی‌متری باران طی 5 ساعت در آستارا بویژه در منطقه لوندویل منجربه وقوع سیلاب گسترده شده است. براساس اطلاعات به‌دست آمده بخشی از پل سیبلی تخریب شده و بازارچه منطقه به زیر آب رفته است.
وی ادامه داد: در حال حاضر مردم روستا‌های سیل‌زده در شهرستان آستارا با کمک نیرو‌های امدادی از مناطق سیلابی دور و به مکان‌های امن منتقل شده‌اند. همچنین تردد در این شهر با قایق‌های موتوری در حال انجام است.
 مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان از قطع ارتباط جاده ترانزیتی آستارا به لوندویل به دلیل طغیان رودخانه سیبلی خبر داد و افزود: این جاده چندین کیلومتر قبل از تخریب پل به کمک نیروی انتظامی و پلیس راه بسته شده و هم‌اکنون تردد خودرو‌ها از جاده کناری با ظرفیت ۱۰۰ تن در ثانیه به کندی در جریان است.

ادامه بارنگی در مرکز استان
وی با اعلام اینکه سیل آستارا ۲۰ مصدوم داشته که ۱۳ نفر سرپایی مداوا و ۷ نفر هم در مراکز درمانی بستری شده‌اند، گفت: مردم مناطق سیل‌زده شهرستان آستارا با کمک نیرو‌های امدادی از خانه‌های خود خارج و در مساجد، مدارس و سالن‌های ورزشی اسکان داده شدند.
 این مقام مسئول ضمن قدردانی از مسافران به‌دلیل اتراق نکردن در مسیر‌های سیلابی و پرخطرگفت: تاکنون هیچ خسارت جانی‌ای از مناطق سیل‌زده گزارش نشده و میزان خسارت مالی هم در دست بررسی است. البته هشدار نارنجی هواشناسی مبنی بر وقوع بارش شدید باران و وقوع سیلاب از روزهای قبل صادر و اطلاع‌رسانی در این زمینه انجام شده بود.
 مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با بیان اینکه تمام نیروها برای رفع مشکل سیلاب شهرستان آستارا پای کار هستند، اظهار داشت: همه امکانات برای رفع مشکلات ناشی از سیلاب در شهرستان آستارا بسیج شده و در تلاشیم شرایط در سریع‌ترین زمان به حالت عادی بر گردد.
وی با اعلام اینکه بارندگی‌ها ازشهرهای آستارا و تالش به سمت مرکز گیلان در حرکت است افزود: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده بارش‌ها بعد از شهرستان‌های اعلام شده به سمت فومن و ماسوله و در نهایت به سمت شرق می‌رود.

تخریب پل سیبلی
«محمدرضا شهاب زاده» فرماندار آستارا با بیان اینکه پل مواصلاتی محور آستارا – تالش در منطقه سیبلی بر اثر شدت جریان آب تخریب شده است، اظهار داشت: به‌دنبال شدت گرفتن بارش‌ها و ریزش این پل 2 خودرو به ‌رودخانه سقوط کرده و ۲ نفر نیز مصدوم شده‌اند.
شهاب‌زاده با اشاره به اینکه بر اثر ریزش این پل مسیر تردد خودرو‌ها مسدود شده است، ادامه داد: البته درحال حاضر تردد از محور آستارا به تالش از مسیری دیگر در جریان است.
فرماندار آستارا با بیان اینکه تاکنون ۷ نفر مصدوم به بیمارستان‌ها مراجعه و درمان سرپایی شده‌اند، اضافه کرد: شدت بارش‌ها به‌گونه‌ای بوده که بخش قابل‌توجهی از شهرستان دچار آبگرفتگی شده است.

امدادرسانی ادامه دارد
«هادی سلیمی» مدیرعامل هلال‌احمر گیلان نیز از در این زمینه اظهار داشت: با دریافت گزارش سیل و آبگرفتگی در شهرستان آستارا که منجر به سیلاب و آبگرفتگی منازل و معابر در سطح شهر شده، تیم‌های عملیاتی پس از هماهنگی‌های انجام شده به این مناطق اعزام شدند و امدادرسانی را آغاز کردند.
وی افزود: تاکنون ۱۲ تیم عملیاتی از شهرهای آستارا، بندرانزلی، تالش و رضوانشهر و تیم‌های واکنش سریع جمعیت استان با توان ۶۰ نفر به همراه ۱۱ دستگاه خودرو عملیاتی و پشتیبانی، ۱۸ دستگاه موتور پمپ تخلیه آب، چهار دستگاه قایق جیمینی و سه دستگاه خودرو باری در حال امدادرسانی هستند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان اضافه کرد: این تیم‌ها از همان لحظات اولیه در مناطق مذکور حضور داشته و مشغول امدادرسانی و همچنین تخلیه آب از منازل و سطح شهر با هماهنگی مدیریت بحران استان هستند.
سلیمی با اشاره به اینکه شهروندان و مسافران از توقف و استقرار در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند خاطر نشان کرد: شماره تلفن ۱۱۲ مرکز کنترل هماهنگی عملیات هلال‌احمر گیلان به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به حوادث احتمالی است.

محورهای گیلان بارانی و لغزنده است
«سرهنگ جاور صفاری» رئیس پلیس راه گیلان نیز درخصوص آخرین وضعیت ترافیکی محورهای استان اظهار داشت: در حال حاضر در همه محورهای استان شاهد بارش باران و لغزندگی معابر هستیم، لذا از رانندگان می‌خواهیم ضمن رعایت قوانین و حفظ فاصله طولی، با سرعت مطمئن حرکت کنند و از عجله و شتاب پرهیز کنند.
وی با اشاره به تخریب پل سیبلی آستارا به تالش گفت: با توجه به مسدود شدن جاده اصلی تردد از پل کنار آن در حال انجام است لذا از رانندگان می‌خواهیم اگر ضرورتی وجود ندارد از این مسیر تردد نکنند.
صفاری ادامه داد: با همکاران استان اردبیل هم هماهنگی لازم به عمل آمده تا از ورود خودروهای سنگین به این مسیر جلوگیری شود.

 

بــــرش

مدیرکل هواشناسی گیلان: پیش بینی دقیق وضعیت جوی امکانپذیر نبوده و در اغلب اوقات، شرایط جوی خاص در دریا و کوه مانند رطوبت و دمای هوا و ... می‌تواند روی سیستم جوی تاثیر گذاشته و سامانه بارشی را تشدید کند.

جستجو
آرشیو تاریخی