ناداوری، قهرمانی جهان را از حسن یزدانی گرفت

طلای زارع هدیه به مردم ایران

پژمان درستکار، سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ایران با انتقاد از داوری دیدار حسن‌یزدانی و دیوید تیلور گفت: برای این داوری متأسف هستم. در صحنه‌ای که ‌یزدانی اجرای فن کرد باید چهار امتیاز به او داده می‌شد چرا که مجری فن بود و حریف را از بالا به زمین زد اما متأسفانه داوران حق او را ضایع کردند و امتیاز را به حریف دادند

پریسا غفاری
روزنامه‌نگار

امیر حسین زارع ملی پوش کشتی آزاد مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان در فینال  پتریاشویلی را آچمز کرد و به مدال طلای جهانی دست یافت.
در دومین روز این رقابت‌ها که به میزبانی بلگراد پیگیری شد‌ ،سه فینالیست ایران به روی تشک رفتند که برای آزادکاران ایران یک مدال طلا به نام امیر حسین زارع و دو مدال نقره برای حسن یزدانی و امیر محمد یزدانی در چهاروزن اول ضرب خورد.
شبی که فینال‌های آن با اشک‌های امیرمحمد یزدانی بعد از باخت مقابل  زاین رترفورد دارنده مدال نقره جهان از امریکا آغاز شد و ضربه فنی شدن حسن یزدانی در وقت دوم مبارزه مقابل دیوید تیلور در وزن 86 کیلوگرم همه را شوکه کرد. اما امیر حسین زارع آزادکار وزن 125 کیلوی کشورمان با اقتدار به روی تشک جهانی آمد و با مدال طلایش دل همه مردم را شاد کرد.
او پس از استراحت در دور نخست در دور دوم با نتیجه ۷ بر ۲ دزیانیس خرامیانکوف از بلاروس را از پیش رو برداشت و در دور سوم مقابل یونووان اسمیت از پورتوریکو با نتیجه ۱۰ بر صفر به پیروزی رسید و به مرحله یک چهارم نهایی راه یافت. در این مرحله او با نتیجه ۱۱ بر ۴ دانیل لیگتی از مجارستان را مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. زارع در این مرحله به مصاف طاها آکگول قهرمان المپیک و جهان از ترکیه رفت و با برتری ۴ بر ۰ به فینال رسید. زارع در فینال به مصاف پتریاشویلی از گرجستان رفت و با پیروزی یازده بر صفر به طلای جهان رسید. وی بعد از قهرمانی گفت: این برد به لطف خدا و اهل بیت بدست آمد و آن را تقدیم مردم عزیز کشورم می‌کنم.»

حسن، قربانی ناداوری
در وزن ۸۶ کیلوگرم که مسابقات آن با حضور ۴۸ کشتی‌گیر برگزار شد، حسن یزدانی مرد هشت مداله کشتی آزاد ایران پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با پیروزی ۸ بر ۲ و با ضربه فنی مقابل لاورنس از استرالیا به یک‌هشتم نهایی رسید. یزدانی در این مرحله با پیروزی ۱۱ بر صفر مقابل بیامباسورن از مغولستان راهی یک‌چهارم نهایی شد. او در این مرحله با پیروزی ۷ بر ۲ مقابل ناظم امینه از سن مارینو راهی نیمه‌نهایی شد. یزدانی در این مرحله با ژبریل شاپیف از ازبکستان کشتی گرفت و با برتری ۱۰ بر صفر به فینال رسید. یزدانی در فینال به مصاف دیوید تیلور رفت و با نتیجه ۹ بر ۳ و ضربه فنی شکست خورد تا نهمین مدال جهان و المپیک او به رنگ نقره باشد. هر چند که یزدانی و سرمربی تیم ملی اعتقاد داشتند که داور تشک می‌توانست در وقت اول امتیاز اجرای فن را به یزدانی بدهد داوری بعد از سه بار تغییر حق آزادکار کشورمان را گرفت.
 یزدانی برای هشتمین بار به فینال جهان و المپیک رسید. کاپیتان تیم ملی کشتی آزاد ایران در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۳، در شش مسابقه جهانی و دو المپیک شرکت کرده که بجز مسابقات جهانی ۲۰۱۸، در بقیه رقابت‌ها فینالیست بوده که حاصل این عملکرد، ۱ طلا و ۱ نقره المپیک و ۳ طلا، ۲3 نقره و ۱ برنز جهان است.

درستکار: در کشتی حسن حق کشی شد
اما پژمان درستکار، سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ایران با انتقاد از داوری دیدار حسن یزدانی و دیوید تیلور گفت: برای این داوری متأسف هستم. در صحنه‌ای که حسن یزدانی اجرای فن کرد باید چهار امتیاز به او داده می‌شد چرا که مجری فن بود و حریف را از بالا به زمین زد اما متأسفانه داوران حق او را ضایع کردند و امتیاز را به حریف دادند.»

جنس مدال امیر محمد نقره بود
در وزن 70 کیلوگرم، امیرمحمد یزدانی برای رسیدن به فینال از سد پاتریک اولنزین از لهستان ،ماگومد خانیف از آذربایجان ، ارنظر آکماتالیف دارنده مدال نقره و برنز جهان از قرقیزستان و رمضان رمضان اف کشتی گیر روسی الاصل و دارنده مدال نقره اروپا از بلغارستان گذشت و برای کسب مدال طلا به مصاف زاین رترفورد دارنده مدال نقره جهان از امریکا رفت.او برعکس مبارزات قبلی اش اسیر زیرگیری‌های حریف امریکایی شد و 5 – 8 نتیجه را واگذار کرد تا به مدال نقره بسنده کند.

چهار شانس طلا از دست رفت
کشتی گیران ایرانی در دومین روز رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان مبارزات خود را در چهار وزن ۵۷، ۷۴، ۷۹ و ۹۲ کیلوگرم انجام دادند و ناکام ماندند.

آذرپیرا غافلگیر و حذف شد
در وزن ۹۲ کیلوگرم که ۲۴ نفر حضور دارند، امیرعلی آذرپیرا در دور اول به مصاف جانگ از کره جنوبی رفت و با پیروزی ۱۱ بر صفر برابر این حریف به مرحله بعد صعود کرد.
این ملی‌پوش ایران در دور بعد با زاهید والنسیا از امریکا مبارزه کرد و هر چند در ابتدا ۴ امتیاز به حریف داد، اما در ادامه با اجرای فن‌های متوالی از این کشتی گیر پیش افتاد.اما بازهم غافلگیر شد و در نهایت ۱۲ - ۹ بازنده شد. ولی با توجه به شکست والنسیا در دور بعد، آذرپیرا حذف شد.

والی‌زاده هم به نیمه نهایی نرسید
در وزن ۵۷ کیلوگرم که ۳۳ شرکت کننده دارد، میلاد والی‌زاده کشتی گیر ۱۸ ساله ایرانی پس از استراحت در دور اول، در دور دوم با رضوان کواکس از رومانی مبارزه کرد و توانست با برتری ۴ بر یک برابر این کشتی گیر راهی مرحله بعد شود. وی در دور بعدی به مصاف رضازاده کشتی گیر آذربایجانی رفت و ۸ بر ۴ این حریف را شکست داد و راهی مرحله بعد شد. میلاد والی‌زاده در یک‌چهارم مقابل زلیم‌خان آباکاروف قهرمان جهان از آلبانی با نتیجه ۱۲ بر ۲ شکست خورد و از رسیدن به مرحله نیمه نهایی بازماندو حذف شد.

شکست یونس امامی
در وزن ۷۴ کیلوگرم که ۴۵ نفر حضور داشتند، یونس امامی پس از استراحت در دور اول، در دور دوم با علی پاشا عمرپاشایف از بلغارستان کشتی گرفت و در یک مبارزه برتر و زیبا حریف خود را ۶ بر صفر شکست داد و راهی دور بعد شد. زائوربک سیداکوف قهرمان المپیک و جهان از روسیه حریف بعدی امامی بود که ملی‌پوش کشورمان نتوانست برابر این کشتی‌گیر قدرتمند راه به جایی ببرد و در نهایت با شکست ۶ بر صفر به گروه بازنده‌ها رفت تا برای شانس کسب مدال برنز تلاش کند.

نخودی طلا از دستش پرید
در وزن ۷۹ کیلوگرم که ۲۷ شرکت کننده دارد، محمد نخودی پس از استراحت در دور اول، در دور دوم به مصاف رمضان ساری از ترکیه رفت و موفق شد این کشتی گیر را ۹ بر ۴ شکست دهد و با اقتدار راهی مرحله بعد شود. نخودی در دور بعد به مصاف احمد عثمان اف از روسیه رفت و در یک کشتی سخت برابر این روس کشتی تن به شکست داد. نخودی در حالی کشتی را واگذار کرد که ۲ امتیاز از حریف پیش بود اما در نهایت ۵ بر ۲ مبارزره را واگذار کرد و از رسیدن به مرحله بعد باز ماند و باتوجه به حضور این کشتی گیر در فینال محمد نخودی باید برای کسب مدال برنز در گروه بازنده‌ها به کار خود ادامه دهدتا او هم به دنبال کسب مدال برنز باشد.

تشک بلگراد در انتظار بی‌رحمی عموزاد
امروز در روز سوم کشتی گیران اوزان 65 کیلوگرم و 97 کیلو ایران به روی تشک می‌روند که باید دید رحمان عموزاد ملقب به رحمان بی‌رحم چه خواهد کرد و مجتبی گلیج هم آیا می‌تواند انتقام خود را از اسنایدر بگیرد؟در وزن ۶۵ کیلوگرم که با حضور ۴۵ نفر برگزار می‌شود، رحمان عموزاد خلیلی پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با یانیس مادی از کامبوج کشتی می‌گیرد. در وزن ۹۷ کیلوگرم که ۳۵ نفر حضور دارند، مجتبی گلیج پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم به مصاف بنجامین هانیس از ایتالیا می‌رود. عبدالرشید سعدالله یف قهرمان جهان و المپیک از روسیه و کایل اسنایدر از امریکا در گروه گلیج قرار دارند.

گلیج: نسخه حریفان را می‌پیچم
مجتبی گلیج یکی از امیدهای کاروان کشتی آزاد ایران برای کسب مدال در مسابقات جهانی صربستان است.هنوز هم وقتی صحبت از مجتبی گلیج می‌شود، فکر کشتی دوستان به حسرت شکست او مقابل اسنایدر در ثانیه‌های پایانی مسابقات جهانی ۲۰۲۱ پرواز می‌کند؛ جایی که قهرمان جوانان و امیدهای جهان آمده بود تا نام خود را در بزرگسالان هم روی مدال طلا حکاکی کند اما در چند ثانیه پایانی به مرد قهار امریکایی باخت و درنهایت به برنز جهان رسید. مجتبی گلیج، کشتی گیر پر زور و خوش نفس تنکابنی امسال کارش را از صفر آغاز کرد و به دوبنده تیم ملی رسید؛ او ابتدا قهرمان کشور شد اما در آسیا غافلگیر شد و به برنز رسید. پس از آن در جام تختی شرکت کرد و با شکست دادن همه رقبا از جمله امیرعلی آذرپیرا، بار دیگر عازم مسابقات جهانی شد تا این بار با هدف انتقام از اسنایدر سوار بر پرواز بلگراد شود.
دارنده مدال برنز جهان امسال اگر چه آمادگی بسیار بالایی دارد اما مسیری سخت پیش رویش قرار گرفته و در وزن 97 کیلوگرم  امروز پس از استراحت در دور اول، در دور دوم به مصاف بنجامین هانیس از ایتالیا می‌رود.در صورت برد با برنده اوکراین- ژاپن، سپس بعد از پیروزی با عبدالرشید سعدالله یف قهرمان جهان و المپیک از روسیه مبارزه می‌کند و در صورت برنده شدن با قهرمان 2022 قهرمان المپیک کایل اسنایدر از امریکا روبه‌رو می‌شود.
این بازیکن پیش از آغاز مبارزاتش در رقابت‌های جهانی در خصوص گروه سختی که دارد، می گوید:«وزن 97 کیلو، یکی از اوزان شلوغ مسابقات قهرمانی جهان و یکی از اوزان المپیکی است. به همین دلیل شاهد حضور ستاره‌های مطرحی هستیم. من هم با اکثر این حریفان کشتی گرفته‌ام و برد و باخت داشته‌ام و فکر نمی‌کنم کارم گره بخورد. البته همه چیز بستگی به این دارد که روز مسابقه، روز من باشد یا نه؟! بعضی مواقع هست که هر چه می‌زنی به در بسته می‌خوری ولی یک زمانی هم هست، به محض باز شدن یک روزنه، تا هجوم می‌بری و اجرای فن می‌کنی، همه چیز خودش جفت و جور می‌شود.»
آزادکار کشورمان همچنین در پاسخ به اینکه قبلاً در ثانیه‌های پایانی، نتیجه برده را با واگذاری امتیاز و قبول شکست، عوض می‌کردی ولی اخیراً تغییر روش داده‌ای تأکید می‌کند: بله، دقیقاً با کمک آقایان درستکار و اسلامی، تمام تلاشم را کرده‌ام تا برای ثانیه‌های پایانی کشتی هم دیمی و بی‌برنامه نباشم. ان‌شاءالله دیگر اشتباهات گذشته را تکرار نمی‌کنم و در ثانیه‌های آخر کشتی، حواسم را بیشتر جمع می‌کنم تا به لطف خدا مزد زحمات این چند ماهه خودم را بگیرم.اصلاً برایم مهم نیست با چه کسی هم گروه بشوم یا کشتی بگیرم. کاری به اسم و رسم و سابقه و کارنامه و مدال‌های حریفان ندارم. به لطف خدا ان‌شاءالله فقط نسخه حریفان را می‌پیچم.»

جستجو
آرشیو تاریخی