هشتمین اجلاسیه مجاهدان در غربت در دامغان برگزار شد

تجلیل از چهل سال مجاهدت سیدعیسی طباطبایی

شیخ طباطبایی
چهره شاخص جهانی
«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه در هشتمین اجلاس بین‌المللی «مجاهدان در غربت» در شهر دامغان گفت: از بانیان اجلاس مجاهدان در غربت تشکر می‌کنم که سه کلیدواژه غربت، امام رضا(ع) و مجاهدان را به‌هم پیوند دادند و با گفتمان جدیدی، حضور مقاومت در منطقه و سطح بین‌المللی را در منطقه بازتعریف کردند. این اجلاس فرصتی برای تجلیل از مجاهدانی چون حجت‌الاسلام حاج‌عیسی طباطبایی است اما نمی‌توان نشستی را با عنوان مقاومت برگزار کرد و از چهره‌های مقاومت از رهبر معظم انقلاب، سیدحسن نصرالله و سردار سلیمانی سخن نگفت.امیرعبداللهیان درباره مقاومت به بیان خاطراتی پرداخت و گفت: زمانی درباره موضوعی به ما تکلیف شد پیش از هرگونه اقدامی نظر سیدحسن نصرالله را جویا شویم. در سفر به بیروت این موضوع را توضیح دادم و گفتم که می‌خواهیم نظر شما را به عنوان کسی که بر منطقه احاطه دارد، بدانیم. او تصریح کرد اگر رهبر انقلاب این موضوع را تأیید کردند من هم موافقم. دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت که در جنگ ۳۳ روزه که در جهان عرب به جنگ تموز شهرت دارد با وجود مقاومت و ایستادگی گاهی دچار خستگی می‌شدیم که سردار سلیمانی در این برهه پیامی از سوی مقام معظم رهبری آورد که در آن تأکید شده بود، وعده خدا حق است و شما پیروز هستید و نه‌تنها بر دشمن چیره می‌شوید بلکه از قدرت‌های منطقه خواهید شد.امیرعبداللهیان ضمن ابراز ارادت به شهدای منطقه دامغان، درباره شخصیت شیخ طباطبایی گفت: باید او را مجاهدی از سمنان و دامغان تا لبنان نامید که هم در داخل و هم در محور مقاومت در لبنان و فلسطین نقش ارزشمندی داشتند. وزیر امور خارجه با اشاره به خاطره‌ای از حسنین هیکل و تمایل او برای گفت‌وگو با رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: از او پرسیدم هدف از مصاحبه چیست؟ و پاسخ داد که من با رهبران بزرگ جهان ارتباط داشته و دارم. وقتی از یکی از این رهبران در اوج جنگ سوریه که در آن نقشی هم داشت، درباره آینده سوریه می‌پرسیدم، او تأکید می‌کرد که بشار اسد ظرف یک هفته، یک ماه یا چندهفته سقوط خواهد کرد! به وی گفتم شما درک درستی از وضعیت جهان عرب و سوریه باید داشته باشید و من برای رسیدن به این شناخت به سخنان رهبر ایران به دقت گوش می‌کنم و درک و رویکرد ایشان از مسائل و آینده نظام بین‌الملل را می‌خوانم. اعلام حمایت افتخارآمیز رهبر معظم انقلاب با صدای بلند از محورهای مقاومت در منطقه در طول جنگ‌های مختلف، ترجمان گفتمان انقلاب اسلامی در زمین است.
 جهان اسلام آموخته تهدید را به فرصت تبدیل کند
شیخ عبدالله الدقاق نماینده آیت‌الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین در ایران گفت: جهان اسلام به مدد رهبران جمهوری اسلامی ایران، آموخته‌اند که تهدیدهای دشمن را به فرصت تبدیل کنند. شهید سلیمانی معتقد بود نباید از تهدیدهای دشمن هراسید و باید از آنان فرصت ایجاد کرد. شهید سلیمانی با اعتقاد بر این اصل موفقیت‌های زیادی داشت. ایجاد حشد الشعبی و نیروهای مردمی در عراق به همت سردار سلیمانی بود که در جبهه مقاومت برنامه‌های رژیم صهیونیستی را بی‌سرانجام گذاشتند و داعش را از عراق بیرون راندند و این چهره شاخص ایرانی به کمک کشورهای اسلامی پرداخت. وی درباره تأثیر علامه سیدعیسی طباطبایی در جهان اسلام، تأکید کرد: اهالی جبهه مقاومت همت والایی دارند و علامه سیدعیسی طباطبایی نجفی دامغانی نماینده مقام معظم رهبری در لبنان، حضورشان در کشورهای مختلف درس‌آموز برای اهالی مقاومت بوده است. علامه سیدعیسی طباطبایی در تأسیس شبکه رادیو و تلویزیونی «المنار» در حمایت از فعالیت‌های کشورهای مسلمان نقش بزرگی داشت و فعالیت این شبکه در برهه‌های مختلف زمانی نقش مهمی در حمایت از جبهه حق علیه باطل داشت.

خدمات طباطبایی در لبنان بی‌شمار است
حجت‌الاسلام نزار سعید نماینده حزب‌الله لبنان در این مراسم گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی شخصیت برجسته‌ای است که اقدام‌های بسیار اثرگذار در لبنان و خارج از این کشور بر محور مقاومت انجام داد. قبل از انقلاب و بعد از جنگ جهانی دوم، حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی یکی از مهمترین شخصیت‌هایی بود که توانست وضعیت اسلامی در لبنان به وجود آورد.
وی اضافه کرد: حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی بعد از انقلاب و تأسیس حزب‌الله و مقاومت اسلامی یکی از چهره‌هایی است که تمامی بنیادهای خدماتی از جمله بنیاد شهید، جانبازان، کمیته امداد امام خمینی(ره) و جهاد سازندگی تا بخش درمان برای جبهه مقاومت در لبنان به دست او پایه‌گذاری شد.
با تلاش‌های این روحانی برجسته، هم‌اکنون ۶ بیمارستان بزرگ و ده‌ها درمانگاه و خدمات سیار ویژه شیعیان در لبنان داریم؛ همچنین عملیات حفر چاه در بیش از ۶۰ روستای بی‌آب از ابتدا تا پایان توسط حجت‌الاسلام طباطبایی انجام شد. وی یکی از اقدام‌های بسیار مهم حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی در لبنان را راه‌اندازی ۲۶ مرکز فعال فرهنگی امام خمینی(ره) در لبنان در خصوص نقل روح و فکر امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب عنوان کرد و افزود: این مراکز بنیادی نه فقط در لبنان، بلکه در خارج از این کشور نیز فعال شده است. مرکز فرهنگی امام خمینی(ره) ویژه ایرانیان مقیم لبنان در برهه کنونی از هر لحاظ زبانزد است.

جستجو
آرشیو تاریخی