پاسخ مناسب به اظهارات و اقدامات ضدایرانی اخیر از سوی مقامات اسرائیل چیست؟

علی عبدی
کارشناس مسائل
غرب آسیا

وضعیت امنیتی رژیم صهیونیستی به دو جهت اصلی به‌شدت تنزل پیدا کرده است؛ نخست، بحران سیاسی داخلی و رو به تشدید دولت نتانیاهو و دوم، تبدیل شدن کرانه باختری به کانون بحران و تهدید علیه رژیم صهیونیستی. در کنار این موارد، چالش‌هایی همچون تهدیدات غزه و حوزه شمالی که به تعبیر خود صهیونیست‌ها سوریه و لبنان است هم مشکل اصلی صهیونیست‌ها به شمار می‌آید.
اما در کلان ماجرا، مهم‌ترین تهدید علیه این رژیم، مقاومت در منطقه است. بلوک‌سازی موفقی که جمهوری اسلامی ایجاد کرده، عملاً بزرگ‌ترین و قوی‌ترین بلوک مقاومت ضداسرائیلی از بدو تأسیس این رژیم تاکنون بوده است، چراکه هیچگاه منطقه غرب آسیا چنین مقاومتی را علیه این رژیم به خود ندیده است. پیشتر با وجود جنگ‌هایی که میان اعراب و اسرائیل رخ داد، هیچ‌ کشوری نتوانست یک بلوک مقاومت را علیه اسرائیل سازماندهی کند. اعراب تنها توانسته بودند یک جنگ کلاسیک را با اسرائیل پیش ببرند و مقاومت به معنی دقیق کلمه که فراتر از بعد نظامی است و جنبه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را هم دربر می‌گیرد و نوعی وحدت و یکپارچگی ایجاد می‌کند، در آن دوره ظهور پیدا نکرد. جمهوری اسلامی ایران این تجربه را که سبب شکست اعراب از اسرائیل شد، تصحیح و تکمیل کرد؛ علی‌رغم اینکه جمهوری اسلامی تنها کشور رسمی است که با اسرائیل مبارزه می‌کند اما یک بلوک مقاومتی از عناصر و سازمان‌ها و گروه‌های مقاومت در منطقه علیه رژیم صهیونیستی شامل عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و یمن شکل داده که کاملاً هم موفق بوده است. در حال حاضر این بلوک با وجود همه برنامه‌ریزی‌ها برای شکست آن، کار خود را پیش برده و با وجود فشارها بسیار موفق عمل کرده است.
رئیس سابق سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل، اخیراً گفته بود ایران اکنون در بهترین وضعیت ثبات امنیتی و سیاسی خود قرار دارد. اگر این وضعیت را با دوره ترامپ مقایسه کنید و دریابید که ما در چه وضعیتی قرار داشتیم و رژیم صهیونیستی در چه وضعیتی، متوجه می‌شوید که این چرخش به چه نحوی صورت گرفته است.
این موضوع افکارعمومی داخلی رژیم صهیونیستی را به‌هم ریخته و افرادی همچون لاییر لاپید دائماً تذکر می‌دهند که اسرائیل دچار تنزل و ناامنی شده و مقصر اصلی آن را هم نتانیاهو می‌دانند. این وضعیت در جامعه اسرائیل، نیاز به یک بالانس دارد و اظهارات رئیس موساد از این جهت مطرح شده است. او سعی کرده با فرافکنی و اتخاذ مواضع تند علیه کشورمان، کار را به جایی برساند که ایران را مورد تهدید مستقیم قرار دهد و لیستی از فرماندهان ایرانی را هم به‌عنوان اهداف ترور منتشر کند.
پاسخ متقابل به این گستاخی، تشدید بحران  در سرزمین‌های اشغالی است، طوری که باید امان صهیونیست‌ها بریده شود. تجربه نشان داده هرگاه اسرائیل دارای ثبات و آرامش بوده، منطقه در ناامنی فرورفته اما هر زمان که تهدیدها علیه اسرائیل افزایش داشته، به همان میزان تهدیدات منطقه‌ای هم کاهش یافته است. باید به موساد و رژیم صهیونیستی نشان داده شود که ایران حتی تهدید را هم برنمی‌تابد چه رسد به اقدام.

 

جستجو
آرشیو تاریخی