صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هشت - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هشت - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

گرد‌وغبار در مراکز استان‌های خراسان شمالی و رضوی

آلایندگی هوای بجنورد به مرز «خطرناک» رسید

ایران زمین- روز گذشته بار دیگر برای چندمین بارمتوالی در سال جاری، گرد و غبار آسمان  استان های خراسان رضوی و خراسان شمالی  را تیره و تار کرد و بسیاری از شهرستان ها را به تعطیلی کشاند .
البته  در این میان وضعیت هوای  بجنورد بسیار حاد تر بود و  هوای این شهرستان  با ثبت عدد 500 که بالاترین حد قابل سنجش  است در وضعیت خطرناک قرار گرفت.
بر اساس گفته کارشناسان، فعالیت کارخانه های سنگ شکن،  آسفالت و دیگر واحدهای آلاینده  از مهمترین  عوامل ایجاد گرد و غبار  در این شهرستان  است . از سوی دیگر  ریزگردهای میهمان از بیابان قره قوم ترکمنستان هم به‌چالش اصلی هوای استان‌های شرقی و شمال شرقی ایران تبدیل شده است.
«مهری هاشمی‌دوین»، رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی خراسان شمالی در این باره اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی شهر بجنورد و وجود کوه در اطراف شهر، همچنین پایین بودن ارتفاع محل قرارگیری شهر نسبت به مناطق اطرافش، شرایطی را فراهم کرده است که باعث ماندگاری بیشتر هوا در سطح شهر می‌شود.
وی ادامه داد: کاهش بارندگی و خشکسالی سال‌های اخیر، باعث تغییر در بافت خاک و کاهش پوشش گیاهی شده که با وزش باد، پدیده گرد و غبار به وجود می‌آید. همچنین در قسمت‌های بیابانی جنوب استان شاهد برخاستن گرد و غبار هستیم اما بیشترین سهم در به وجود آمدن این پدیده، دشت قره قوم در کشور همسایه ترکمنستان است.

شرایط اضطراری گرد و غبار در مشهد
«مهدی اله‌پور» مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی  هم از  وقوع شرایط اضطرار پدیده گرد و غبار  در این استان خبر داد و اظهار داشت : نظر به اعلام وضعیت هشدار نارنجی از سوی اداره کل هواشناسی استان مبنی بر ناسالم شدن هوا  در مشهد و دیگر شهرستان‌های استان بر اثر گرد و غبار‌ روز گذشته فعالیت تمام مراکز آموزشی و نیز فعالیت‌های ورزشی  در مشهد  تعطیل شد.
 دبیر کارگروه مدیریت وقوع شرایط اضطرار پدیده گرد و غبار استان افزود :  توصیه می شود شهروندان علاوه بر رعایت بحث حفاظت فردی و استفاده از ماسک با محدود کردن یا حذف ترددهای غیرضروری در سطح فضای باز و حتی تردد با وسیله نقلیه شخصی در پیشگیری از درگیر شدن با پیامدهای پدیده گرد و غبار همراهی کنند.
اله‌پور تأکید کرد: جلوگیری از تردد افراد دارای بیماری زمینه‌ای تنفسی و قلبی، کودکان، افراد سالخورده، مادران باردار و افراد دچار حساسیت‌های پوستی در سطح شهر به شدت توصیه می‌شود و آنان باید پیاده روی، ورزش، خرید و یا پیگیری سایر امور خود را به وقت دیگری موکول کنند. همچنین فرمانداران شهرستان ها در خصوص تشکیل جلسات شرایط اضطرار و اتخاذ تصمیمات لازم اقدام کنند.
وی خاطرنشان کرد: مدیران دستگاه های اجرایی مکلف به اطلاع‌رسانی صحیح به مجموعه کارکنان و زیر مجموعه های مدیریتی و نظارت بر اجرای صحیح موضوع هستند. اعلام این مصوبات به منزله ابلاغ رسمی به کلیه دستگاه ها و نهادهاست.

جستجو
آرشیو تاریخی