صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هشت - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هشت - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

زنگ خطر گزش پشه آئدس در مرزهای جنوب شرقی

 ایران زمین- با توجه به شیوع بیماری گزش پشه آئدس در کشورهای همسایه ایران از جمله پاکستان و احتمال ورود این بیماری از مرزهای جنوب‌شرقی کشور این روزها مسئولان در تلاشند با بهسازی محیط در شهر و روستای مرزی به خصوص در استان سیستان و بلوچستان از شیوع آن در کشور پیشگیری کنند.
این بیماری که به علت درد شدید، اصطلاحاً به تب استخوان‌شکن نیز معروف است سرعت انتشار بسیار بالا دارد و در دنیا حدود ۱۰۰ میلیون نفر در سال گرفتار آن می‌شوند.
سمپاشی تخصصی؛ بهترین راه مبارزه با بیماری
«فیض الرحمن رسولی‌زاده»، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر با اشاره به خطر شیوع بیماری گزش پشه آئدس در سیستان‌وبلوچستان، اظهار داشت: این پشه ناقل بیماری‌های خطرناک و کشنده‌ای همچون تب دنگی (دانگ) است و تاکنون واکسن و درمان قطعی برای آن کشف نشده است. از این رو تنها راه مقابله با آن از بین بردن زیستگاه‌ها و کانون‌های تکثیر پشه آئدس است.
وی با اشاره به اینکه آب‌های راکد، آب‌های جمع شده در لاستیک‌ها یا زیرگلدان‌های خانه محل زیست و تخمگذاری این نوع پشه هستند، افزود: این پشه با گزش انسان را آلوده می‌کند و برخلاف پشه ناقل بیماری مالاریا در طول روز انسان را مورد گزش قرار می‌دهد. بیشترین زمان احتمال گزش در اوایل صبح و غروب خورشید قبل از تاریکی هواست.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر ادامه داد: سردرد، تب، خستگی، بثورات پوستی و درد شدید در پشت چشم هم از جمله علائم بالینی آن است ضمن اینکه درد شدید در مفاصل و عضلات باعث شده که از آن به عنوان تب استخوان‌شکن یاد کنند.
رسولی‌زاده یادآور شد: در مواردی این بیماری وارد فاز هموراژیک (خونریزی دهنده) شده که می‌تواند باعث خونریزی شدید از بینی یا لثه‌ها، خونریزی دستگاه گوارش، افت فشار خون، کما و متأسفانه حتی مرگ شود.
 وی گفت: بنا به گزارش وزارت بهداشت مبنی بر شناسایی پشه آئدس در کشورهای همسایه سیستان و بلوچستان و خطر فراگیر شدن آن در کشور باید هر چه سریع‌تر اقدامات پیشگیرانه اعمال شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گفت: برای جلوگیری از بحران ورود بیماری بهترین راه‌حل مبارزه با ناقل از طریق مبارزه تخصصی (مه پاشی و سمپاشی) کشتی‌ها، بنادر، انبارهای کالاهای وارداتی توسط نیروهای متخصص در این زمینه است. مسئولان باید توجه داشته باشند در صورت وجود هر فرمی از پشه (تخم، لارو و یا بالغ) با سریع‌ترین اقدامات از ورود، بومی شدن و انتقالی بیماری‌های مربوطه چون تب دانگ و زیکا به داخل کشور جلوگیری شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی