صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هشت - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هشت - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

یک متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌و‌گو با «ایران»:

واکسن آنفلوانزا را به موقع تزریق کنید

 محدثه جعفری
روزنامه‌نگار

متخصص بیماری‌های عفونی و فلوشیپ عفونت در نقص ایمنی در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره لزوم تزریق واکسن آنفلوانزا در فصل پاییز گفت: «تزریق واکسن آنفلوانزا همواره به مردم توصیه می‌شود چرا که با شروع فصل پاییز بیماری‌های ویروسی همچون آنفلوانزا و سرماخوردگی‌ها بیشتر خود را نشان می‌دهد و برای در امان ماندن از خطرات ناشی از این بیماری‌ها بهتر است همه افراد، مخصوصاً افراد بالای 65 سال، کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و بیماران دارای نقص ایمنی این توصیه را جدی بگیرند.»
دکتر پیام طبرسی، با اشاره به اینکه بهترین زمان برای تزریق واکسن اواخر شهریور و هفته اول مهر ماه است، افزود: «با توجه به بحث مسافرت‌ها، شیوع زودهنگام آنفلوانزا را در کشور شاهدیم. البته موج بزرگی نیست ولی همواره توصیه بر رعایت بهداشت فردی است تا از سرایت و گسترش آن جلوگیری شود.»
وی تأکید کرد: «موج‌های سنگین آنفلوانزا بیشتر در ماه‌های آبان و آذر در کشور پدید می‌آید و به همین علت توصیه متخصصان بر تزریق واکسن در روزهای منتهی به پاییز است، چرا که حداقل دوهفته طول می‌کشد تا واکسن در بدن اثرگذاری داشته باشد. این طور نیست که مردم فکر کنند امروز که واکسن را زدند دیگر مریض نخواهند شد بلکه بازه زمانی برای تأثیر‌گذاری واکسن آنفلوانزا نیاز است که همان طور که گفتم حداقل 14 روز است.»
دکتر طبرسی افزود: «برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوانزای شدید بهتر است به‌موقع اقدام به تزریق واکسن کنیم و اشتباه مردم این است که تزریق واکسن را به دوران پیک بیماری موکول می‌کنند و توقع نتیجه مناسب را دارند. البته توصیه دیگر به افرادی است که علائم ویروسی یا تب دارند که به این افراد پیشنهاد می‌کنیم تا بهبودی کامل واکسن را تزریق نکنند.»
کودکان زیر 5 سال واکسن آنفلوانزا بزنند
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه با تزریق واکسن می‌توانیم جلو عوارض خطرناک مرگ و میر ناشی از این بیماری را بگیریم، عنوان کرد: «توصیه جوامع بین‌المللی براین است که کودکان زیر 5 سال   این واکسن را تزریق کنند. کودکان بالای 5 سال اگر بیماری زمینه‌ای همچون آسم، بیماری قلبی، دیابت و... دارند، این واکسن را تزریق کنند. واکسن‌های موجود در داروخانه‌ها برای بیماری آنفلوانزا سه نوع است که دو نوع آن برای همه سنین قابل استفاده است و یک نوع آن را فقط بالای 18 سال می‌توانند تزریق کنند. البته برای کودکانی که به هر علتی مصرف آسپرین دارند و کودکانی که با تزریق واکسن سابقه تشنج داشته یا حساسیت به واکسن دارند، بهتر است واکسن تزریق نشود و حتماً با پزشک متخصص در این زمینه مشورت شود.»
این متخصص عفونی با اشاره به تفاوت علائم بیماری سرماخوردگی و آنفلوانزا گفت: «آنفلوانزا و سرماخوردگی هر دو بیماری‌های مربوط به سیستم تنفسی هستند، اما توسط ویروس‌های مختلفی ایجاد می‌شوند. آنفلوانزا به دلیل آلودگی همه قسمت‌های سیستم تنفسی به ویروس ایجاد می‌شود. سیستم تنفسی درگیر در آنفلوانزا شامل بینی، گلو، مجاری تنفسی و حتی ریه است. آنفلوانزا با تب شدید، بدن درد و سرفه خشک همراه است اما ویروس سرماخوردگی اغلب باعث ایجاد عفونت در سیستم تنفس فوقانی که شامل بینی و گلو است، می‌شود. اهمیت آنفلوانزا در سرعت انتشار بیماری، وسعت و تعداد مبتلایان و شدت عوارض آن است. آنفلوانزا نسبت به سرماخوردگی باعث ایجاد حالات بسیار شدیدتر بیماری می‌شود.»
وی با تأکید بر اینکه در بیماری‌های ویروسی بهتر است مردم از خوددرمانی و مصرف آنتی بیوتیک خودداری کنند، گفت: «مصرف آنتی بیوتیک تأثیری در درمان بیماری‌های ویروسی ندارد و اکثر بیماری‌های ویروسی با چند روز استراحت و مصرف مایعات درمان می‌شوند بجز موارد معدود که با مراجعه به پزشک متخصص داروی مورد نیاز بیماری را دریافت می‌کنند«.
این متخصص عفونی با بیان آنکه سال گذشته میزان مرگ و میر و شدت بیماری در مردم کم بود، افزود: «با توجه به رعایت نکات بهداشت فردی در دوران کرونا شدت بروز آنفلوانزا در میان جامعه کم بود و اکنون با توجه کنارگذاشتن ماسک احتمالاً این بیماری جولان بیشتری خواهد داد و پاییز امسال شاهد شدت بیشتر این بیماری در جامعه خواهیم بود. به احتمال زیاد امسال موج بیشتری از آنفلوانزا را شاهد خواهیم بود.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی