صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هشت - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هشت - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

چالش قیمت برای سرویس مدارس

مدتی است که یکی از شرکت‌های تاکسی اینترنتی با تبلیغات زیاد خبر از راه‌اندازی سرویس مدرسه می‌دهد. چند نفر از والدینی که برای این طرح ثبت نام کرده‌اند از کمتر بودن هزینه سرویس در این تاکسی‌ها نسبت به قیمت اعلام شده از سوی پیمانکاران مدارس خبر می‌دهند. یکی از والدین می‌گوید: «مسیری که مدرسه برای نرخ سرویس به ما اعلام کرده بود حدود 10 میلیون تومان بود که همان مسیر در این نوع سرویس بسیار پایین‌تر بود. البته مبلغ اعلام شده تا پایان دی ماه بود ولی اگر همان مبلغ را برای بعد از دی ماه هم لحاظ می‌کردیم باز هم برای ما به صرفه‌تر بود.» اما دغدغه آنان فقط موضوع مالی نیست. یکی از موضوع‌های مورد توجه آنان امنیت و اعتماد به سرویس ارائه شده است.
روز گذشته رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: «از نظر ما تنها شرکت‌هایی مجاز به ارائه سرویس مدارس هستند که تحت نظارت سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران باشند.»
سیدجعفر تشکری هاشمی درخصوص ورود تاکسی‌های اینترنتی به بحث سرویس مدارس، با اشاره به مصوبه شورای شهر گفت: «از نظر ما تمام افراد نمی‌توانند در سرویس مدارس مداخله داشته باشند.»
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: «شرط مداخله و ارائه خدمت در بحث سرویس مدارس این است که شرکت‌ها تحت پوشش سازمان تاکسیرانی باشند و ضوابط این سازمان را رعایت کنند.»
وی با اعلام اینکه شورای شهر تهران نرخ‌های مصوب را اعلام کرده است، از خانواده‌ها خواست «مبلغی بیش از نرخ مصوب را به شرکت‌ها نپردازند.» چرا که از نظر او «نرخ مصوب شورا نرخ عادلانه‌ای است که هم منافع رانندگان و شرکت‌ها و هم والدین در آن پیش‌بینی و لحاظ شده است.»
تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه اگر شرکت ارائه دهنده سرویس مدارس تحت پوشش سازمان تاکسیرانی نباشد قطعاً مورد تأیید ما در شورا نیز نیست، گفت: «تفاوتی ندارد شرکت‌هایی که تحت پوشش نیستند، تاکسی آنلاین باشند یا شرکت‌های سنتی، اگر بر اساس ضوابط تاکسیرانی فعالیت کنند بلامانع است اما متأسفانه شرکت‌های برخط نه تعرفه‌های شهرداری را رعایت می‌کنند و نه ضوابط آن را.»
وی گفت: «این مشکل باید بین وزارت کشور و وزارت صمت تعیین تکلیف شود. رئیس شورا هم پیش از این تذکراتی را در رابطه با ضرورت تعیین نرخ تاکسی‌های اینترنتی از سوی مدیریت شهری مطرح کرده است و امیدواریم به نتیجه برسد.»
در میان سکوت مسئولان سازمان تاکسیرانی عده‌ای از والدین تصمیم گرفته‌اند از خدمات این تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند و همچنان با سؤال‌های بی‌شماری مواجهند ازجمله اینکه اگر این تاکسی‌های اینترنتی مجوز ندارند بر چه اساسی اقدام به ارائه این خدمت کرده‌اند و اگر مجوز دارند چرا نرخ تعیین شده آنها از پیمانکاران سرویس‌های مدرسه و نرخ‌های مصوب شورا پایین‌تر است؟ اگر نرخ کرایه در همین حد هم خوب است، چرا پیمانکاران رقم بالایی ارائه می‌دهند؟
گفتنی است نرخ سرویس مداس پایتخت در سال تحصیلی ۱۴۰3- ۱۴۰2 همزمان با یکصد و هفتاد و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ پنجم شهریورماه به تصویب رسید که طی آن اعضای شورای شهر تهران افزایش ۴۵ درصدی نرخ سرویس مدارس در سال تحصیلی جدید را تصویب کردند.
جستجو
آرشیو تاریخی