صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هفت - ۲۰ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هفت - ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نشست خبری عنوان کرد

مدارس، راهنمای عمل ملی دریافت می‌کنند

غزل رضایی ثانی
روزنامه‌نگار

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نشست خبری عنوان کرد: ذهنیت سازمان پژوهش در دوره جدید این است که خود را خدمت‌رسان مدرسه بداند لذا وظایف سازمان باید بر همین اساس تعریف شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین «علی لطیفی» با اعلام اینکه ارائه راهنمای عملی به مدارس یکی از اهداف سازمان پژوهش است، گفت: ما در سازمان پژوهش سه مأموریت تعریف کرده‌ایم. مأمورت اول این است که باید راهنمای عمل ملی در سطح مدرسه به مدارس ارائه دهیم. یعنی معلم و عوامل مدرسه را آگاه کنیم که چه اتفاقات کلی باید در مدرسه بیفتد زیرا فقط ارائه کتاب کافی نیست. پس باید به مدرسه یک چشم‌انداز کلی بدهیم. مأموریت دوم سازمان این است که دست مدرسه و معلم را از مواد و منابع آموزشی متنوعی که می‌تواند اهداف آموزشی را تأمین کند، پر کنیم. مأموریت سوم سازمان، ارائه یک نظام خدمات پشتیبانی علمی به مدرسه است. در کنار کتاب درسی، پشتیبانی از آموزش مهم است.
 لطیفی با اشاره به اینکه سازمان پژوهش بنا دارد در راستای توسعه آموزش با کیفیت از تجربه معلمان ابتدایی که سابقه درخشانی دارند، کمک بگیرد، افزود: ما فرایندی را برای تولید بسته دوره ابتدایی در مهر ۱۴۰۳ آغاز کردیم. از معلمان با تجربه برای دوره آموزشی دعوت کردیم و از توان آنها برای تولید محتوای بسته یادگیری استفاده خواهیم کرد. همچنین سامانه nazar. roshd. ir آماده دریافت نظرات دانش‌آموزان و معلمان در ارتباط با کتاب‌های درسی است.
وی درباره بهسازی کتاب‌های درسی گفت: موارد جدیدی از اسناد لانه جاسوسی در ۸ عنوان کتاب و در قالب ۳۰ سند اضافه شد. همچنین کتاب پیام آسمان پایه هفتم نونگاشت است که امسال در چند استان به صورت آزمایشی اجرا می‌شود. همچنین کتاب کار و فناوری پایه ششم و هفتم نونگاشت بوده و اجرای آزمایشی دارند و بخشی از محتوای جدید به صورت چند رسانه‌ای است.
در ادامه این نشست خبری، رئیس سازمان پژوهش در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» درباره اینکه در دوره قبلی گفته شده بود کتاب‌های درسی از جنسی تولید می‌شوند که ماندگار باشند تا دانش‌آموزان پایه‌های بعدی بتوانند از آن استفاده کنند، اما ظاهراً طرح با شکست مواجه شد، اکنون تدابیر این دوره از مدیریت سازمان پژوهش برای چاپ کتاب‌های درسی چیست و آیا قرار است که کتاب‌های درسی ماندگار باشند یا نه؟ گفت: اینکه کتاب درسی به صورت ماندگار ساخته شود تا در دوره‌های مختلف توسط دانش‌آموزان دیگر مورد استفاده باشد، در دوره‌های قبلی ریاست سازمان پژوهش مورد نظر بوده است. البته ما در سال گذشته مطالعاتی در این باره انجام دادیم و دوره قبل هم تحقیقاتی از این حیث صورت گرفت. طبق آنچه که من خبر دارم در مطالعات قبلی، یک جمع‌بندی کارشناسی وجود نداشته که بگوید آیا ما اکنون در شرایطی هستیم که به سمت تولید کتاب‌های ماندگار برویم یا نه؟ در سال گذشته وقتی ما بررسی‌هایمان را انجام دادیم با یک سری چالش‌ها مواجه شدیم. یکی از مهم‌ترین آنها مسأله اعتبار بود. اگر کتاب ماندگار بخواهیم قطعاً آن کتاب از لحاظ نوع کاغذ و نوع صحافی خاصی که دارد با کتاب‌های درسی فعلی و رایج متفاوت خواهد بود پس ما نیازمند اعتبارات بیشتری هستیم اما اعتبار کافی موجود نیست.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره افزایش ناگهانی قیمت کتاب درسی در زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان برای دریافت کتاب‌ها گفت: به میزان تخصیص اعتباراتی که برای کتاب در نظرگرفته می‌شود افزایش قیمت اعمال خواهد شد و در این سال‌ها این مراقبت و دقت از سوی دولت صورت گرفته تا افزایش قیمت ناگهانی شکل نگیرد. در ابتدای امسال رئیس جمهور دستور اعتبار تکمیلی برای کتاب‌های درسی در نظر گرفت تا افزایش قیمت کتاب درسی به همان میزان عادی و معمولی باشد که در سال‌های قبل هم بوده است. کتاب‌های درسی امسال به طور متوسط حدود ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته‌اند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی