وسط دعوا اصلاً جای من نیست

رضا میرکریمی
 کارگردان


در همین شلوغی‌های سال قبل فشار می‌آوردند و بخصوص به خاطر وجود فضای مجازی، از تو یک کنشگری فعال می‌خواستند در صورتی که می‌گویم اصلاً نقش من چنین کاری نیست؛ نقش من (به‌عنوان یک سینماگر) این است که ما به این نقطه دعوا نرسیم‌. وسط دعوا اصلاً جای من نیست. من آماری در اختیار ندارم که بدانم حجم قسمت هیجانی ماجرا چقدر است و قسمت عقلانی ماجرا چقدر، ولی وجود آن خودخواهی که اول بحث برای خلق اثر هنری اشاره کردیم، یک نوع استغنا به آدم می‌دهد که در چنین مواقعی تحت تأثیر جَو قرار نگیریم. مثل الان که جو فیلم‌های کمدی به راه افتاده است. وقتی تو خودخواهی هنری خود را داشته باشی و بخواهی تجربه‌های شخصی خود را امتحان کنی، به آن جو تن نمی‌دهی. جو سیاسی نیز همین‌طور است. می‌گویند الان چه وقت فیلمسازی است؟ نمی‌بینی در خیابان چه خبر است؟ بعد تو پیش خودت می‌گویی تاریخ ما هیچ اندیشمند ساکت خاموش و گوشه‌نشینی را ثبت نکرده است. اگر این‌طور بود که ۹۹ فردوسی داشتیم که می‌توانستند ۹۹ شاهنامه خلق کنند ولی چون سکوت کردند نامی از آنها نیست و همان صدمین نفر که چیزی نوشته، نامش در تاریخ باقی است. من اصلاً نمی‌خواهم در موضع‌گیری سیاسی قرار بگیرم که چه کسی درست می‌گوید و چه کسی غلط، چون بسیاری از این آمارها را قبول ندارم و به نظرم دو سر طیف تند که درصد کمی از جامعه هستند و رفتارهایشان بسیار شبیه هم است و برای حیات اجتماعی - سیاسی خود بسیار به همدیگر نیاز دارند، جو را به گونه‌ای نشان می‌دهند که انگار تمام جامعه درگیر هستند و می‌خواهند آن ۸۰ درصد کم‌کنش و معترض را که مخرج مشترک آنها آنارشی نیست، در صف خود بکشانند. حرف من این است که وظیفه هر فردی که در هنر کار می‌کند، این است که اثر خلق کند، فیلم بسازد و بنویسد و اینکه به‌دلیل یک عامل بیرونی مثل سیاست ساکت باشم، خنده‌دارترین و مضحک‌ترین چیزی است که می‌توانم بشنوم؛ مثل همین گروهی که در فرنگ راه افتاده‌اند تا هیچ فیلمی از ایران در هیچ جشنواره و بازاری پذیرفته نشود.
  |  از صحبت‌های این فیلمساز با ایسنا

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و شش
 - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و شش - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲