صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و شش - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و شش - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

 پیشنهاد شرکت در رقابتی جهانی
بهرام عظیمی، کارگردان، هنرمند طراح و کاریکاتوریست با انتشار پستی از اهالی هنر که در زمینه‌های کارتون، کاریکاتور و طراحی پوستر فعالیت دارند برای شرکت در جشنواره‌ای بین‌المللی دعوت کرده، در اطلاعات مطلبی که وی با دنبال‌کنندگان صفحه‌اش به اشتراک گذاشته آمده: «جشنواره بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر دوستی ایران و برزیل 1402 به همت مرکز بین‌المللی ایران کارتون با مشارکت برزیل کارتون، با مسئولیت «مارسیو لیته» و انتشارات فانوس دریایی برگزار می‌کند. این رویداد با همکاری پروفسور جان لنت، محقق برجسته عرصه کمیک جهانی از امریکا برگزار می‌شود. دبیر اجرایی برزیلی این رویداد هنری «ادرا آموریم» و دبیر این مسابقه مسعود شجاعی طباطبایی هستند.» برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چگونگی برپایی این رویداد بین‌المللی می‌توانید به صفحه بهرام عظیمی سری بزنید.
 

در سوگ شمس آقاجانی
بخشی از مطالب روزگذشته صفحات اهالی فرهنگ و هنر در شبکه‌های اجتماعی به واکنش‌هایی درباره درگذشت شمس آقاجانی اختصاص یافته بود. از آن جمله می‌توان به مطلبی اشاره کرد که اکتای براهنی، کارگردان سینما نوشته: «شمس آقاجانی عزیز را از دست دادیم....» او در ادامه به کلیپ کوتاهی اشاره کرده که در آن شمس آقاجانی حضور دارد، این بریده فیلم، بخشی از مستند «خطاب به پروانه‌ها» را تشکیل می‌دهد. آقاجانی در این کلیپ مشغول شعرخوانی در کارگاه شعر و قصه رضا براهنی است. صفحه مؤسسه بهاران هم به درگذشت این شاعر کشورمان واکنش نشان داده، این مؤسسه فرهنگی که در زمینه‌هایی از جمله آموزش داستان نویسی فعالیت دارد نوشته: «وقتی شاعری می‌میرد، از جهان شعری گم می‌شود. کلماتی گم می‌شود، عشقی گم می‌شود.» شمس آقاجانی متولد سال ۱۳۴۷، شاعر و منتقد ادبی کشورمان در روز جمعه، ۱۷ شهریورماه با زندگی وداع گفت.«سخن رمز دهان»، «مخاطب اجباری»، «درس‌های ادبی»، «چرا آخرین درنا بازمی‌گردد»، «راوی دوم شخص»، «گزارش ناگزیری» از آثار این شاعر و منتقد ادبی است.
 

برای نویسنده محبوب کرمانی
محمدعلی جعفریه مدیر انتشارات ثالث با انتشار تصویری از هوشنگ مرادی کرمانی نوشته: «من هر روز تغییر می‌کنم و در 80 سالگی هم، همچنان تجربه می‌آموزم و تغییر می‌کنم. کارهایی را که به انجام رسانده‌ام دیگر به من ربطی ندارد، دیگر گذشته است. من برای زندگی هنوز نقدینه‌های بسیاری در اختیار دارم.» او این نوشته را که نقل قولی از جبران خلیل جبران است به مناسبت زادروز مرادی کرمانی منتشر کرده و در پایان هم نوشته: «آقا، تولد 80 سالگیتون مبارک» شهرت هوشنگ مرادی کرمانی بیشتر به خاطر کتاب‌هایی است که برای کودکان و نوجوانان نوشته که شماری ازآنها به سینما و تلویزیون هم راه یافته‌اند. اغلب نوشته‌های مرادی کرمانی به زبان‌های دیگر هم ترجمه شده و او را به نویسنده مشهور در عرصه جهانی نیز تبدیل کرده است.


 انتشار قطعه حیدربابا
میدیا فرج‌نژاد، نوازنده و آهنگساز، خبر از انتشار کار تازه‌ای با عنوان «حیدر بابا» داده و نوشته: «از کودکی عاشق حیدربابا بودم، معنی را نمی‌دانستم اما هر وقت کسی شعر را می‌خواند، با شنیدن کلماتش مسخ می‌شدم. بعدها که ترجمه را فهمیدم بیشتر به این شاهکار شهریار علاقه‌مند شدم. وقتی بنا شد تا عازم تبریز شویم می‌دانستم این شعر قرار است در ذهنم موسیقی شود و آن زمان که با خانه امیرنظام گروسی آشنا شدم، فهمیدم جایی بهتر از خانه زیبای این مرد برای خواندن این شعر نیست. در حیدربابا شاعر به دنبال سعادت در دنیایی آرمانی است و در لحظاتی انگار خوشبختی را در جهانی می‌بیند که پیشتر ویران شده و داشتنش آرزوست.»


 چند سطر از شریفیان درباره عزاداری بوشهریان
محسن شریفیان، خواننده و نوازنده هم مطلبی را به نقل از یکی دیگر از اهالی موسیقی به اشتراک گذاشته که در آن آمده: «اتفاق، اتفاقی بی‌نظیر و جذابی بود. در شب 19 صفر در کوی شنبدی شهر بوشهر، نسلی که سال‌ها با نوای استاد ارزش مقام محمد شرفیان و استاد جهانبخش کردی زاده سینه زنی را آموخت. برای دقایقی در تاریخ سفر کرد و با آن نوحه‌هایی که عاشق سینه‌ زنی بوشهر شده بود، سینه زد. کاری ماندگار و جاودانه در محله شنبدی بوشهر و سفری بی‌تکرار در تاریخ سنتی، عزایی اصیل در شهر بوشهر.»

جستجو
آرشیو تاریخی