صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و شش - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و شش - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

زنگ خطری که هلند برای ایران به صدا درآورد

والیبال روی لبه تیغ

مهری رنجبر
خبرنگار

تیم ملی والیبال هلند با تصاحب پله دهم رنکینگ جهانی، زنگ خطر را برای ایران به صدا درآورد؛ اتفاقی که خیلی از کارشناسان با بازی‌های بد و نایب قهرمانی ایران در آسیا پیش‌بینی کرده بودند. هرچند محمد رضا داورزنی رئیس فدراسیون هفته پیش در نشست خبری قبل از بازی‌های آسیایی گفته بود: «حفظ جایگاه در رنکینگ جهانی، جزو برنامه‌های جدی فدراسیون است. در مرحله بعد دنبال صعود به المپیک و راهیابی به مراحل بالاتر هستیم.» اما نه‌تنها ایران دهم رنکینگ نماند که هلند، تیمی که بعد از ایران یازدهم رنکینگ جهانی بود، به لطف درخشش عبدالعزیز نیمیر و پیروزی 3 - 0 مقابل مقدونیه، در جام قهرمانی مردان اروپا، تنها چند ساعت بعد از صحبت‌های داورزنی با 3.3 امتیاز و با مجموع امتیاز 244.87 در رنکینگ جهانی، ایران را کنار زد و روی پله دهم ایستاد.
والیبال ایران که با ناکامی در لیگ ملت‌ها، فرصت قهرمانی آسیا را به راحتی از دست داد و با نایب‌قهرمانی و مجموع امتیاز 243.55 فاصله‌اش با هلند کم شده بود، حالا با سقوط یک پله‌ای و یازدهمی رنکینگ جهانی، کارش برای تصاحب سهمیه المپیک سخت‌تر شد. محمد محمدکاظم ملی‌پوش سابق تیم ملی والیبال این مسأله را تأیید می‌کند: «در حالت نرمال، کار تیم ملی والیبال با این رویه برای صعود به المپیک 2024 پاریس خیلی سخت است چرا که تیم ما به فکر قهرمانی بازی‌های آسیایی است، اما تیم ملی هلند در قهرمانی اروپا، بهترین استفاده را برد. البته امیدواریم که در برزیل اتفاقات خوبی رقم بخورد، وگرنه خیلی به ضرر تیم ملی می‌شود. درواقع چندین سال طول می‌کشد تا دوباره تیم بتواند سهمیه بگیرد.»
در حالی که تیم ملی والیبال ما بازی‌های آسیایی را دارد که هیچ تأثیری در رنکینگ جهانی ندارد، اما به گفته کارشناسان والیبال بعید نیست با پایان رقابت‌های قهرمانی اروپا، تیم ایران به رده دوازدهم و حتی سیزدهم رنکینگ جهانی هم سقوط کند. البته نگرانی اهالی والیبال این روزها بیشتر بابت نتایج تیم در رقابت‌های انتخابی المپیک به میزبانی برزیل است که چهار روز بعد از پایان رقابت‌های والیبال بازی‌های آسیایی شروع می‌شود و آلمان اولین حریف ایران است. بعضی از کارشناسان همین حالا باخت 3 - 0 به آلمان را پیش‌بینی می‌کنند که افت شدید رنکینگ تا رتبه 14 یا 15 را برای ایران دارد. رتبه‌ای که کار تیم ملی برای تصاحب سهمیه المپیک از رنکینگ را تقریباً بعید می‌کند و شاید هم نشدنی، مگر اینکه سال آینده در لیگ ملت‌ها کار جور دیگری رقم بخورد. محمدکاظم هم بعید می‌داند تیم ملی والیبال ایران در برزیل المپیکی شود: «من بعید می‌دانم تیم ملی در انتخابی المپیک، نتیجه بگیرد. ما می‌توانستیم با پیش‌بینی شرایط، تیم دوم را آماده و راهی بازی‌های آسیایی کنیم تا تیم اصلی روی انتخابی المپیک متمرکز شود اما داورزنی گفت مدال بازی‌های آسیایی برای کاروان ایران مهم است. در واقع خستگی اولین ضربه را به تیم در انتخابی المپیک می‌زند. از طرف دیگر تیم ما در دو تورنمنت با 6-7 تغییر بازی کرد و هنوز ترکیب اصلی دست سرمربی نیامده است. این شرایط آبروی چندین و چند ساله والیبال ایران را به خطر می‌اندازد. حالا بهترین مربی دنیا هم نمی‌تواند کاری انجام دهد. تنها باید روی ریکاوری ذهنی و بدنی بچه‌ها کار کرد و حتی روانشناس هم خیلی می‌تواند به آنها کمک کند تا در فرصت کم ریکاوری ذهنی شوند. درواقع هنوز هم باید برنامه اصلی تیم، انتخابی المپیک باشد.»

 

 کاش تمرکز روی انتخابی
 المپیک باشد

به نظر ملی‌پوش اسبق والیبال، حالا بهترین کار، بازی تیم با ترکیب دوم در هانگژو است: «بازی‌های آسیایی هیچ اعتباری در رنکینگ جهانی ندارد، حتی اگر قهرمان شویم. در حالی که این روزها هلند و تیم‌های نزدیک به ما در رنکینگ جهانی بهترین استفاده را می‌برند و حتی هلند از تیم ما جلو زد. پس چاره‌ای نداریم و تنها کار این است که در هانگژو به ترکیب اصلی فشار نیاوریم تا برای انتخابی المپیک آماده باشد.»

جستجو
آرشیو تاریخی