صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و شش - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و شش - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

نیمار رکورد تاریخی پله را شکست

شاهزاده روی دست پادشاه

فائزه زمانی
خبرنگار

نیمار جونیور کاپیتان تیم ملی برزیل از پله‌های رکورد پله بالا رفت.
در ادامه رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2026 در امریکای جنوبی، تیم ملی برزیل در شب درخشش نیمار بر آسمان فوتبال برزیل، بولیوی را 5-1 شکست داد.
نیمار در این بازی با 2 گل، رکورد 77 گله پله اسطوره‌ای را شکست تا با 79 گل بالاتر از پادشاه فوتبال برزیل، به‌عنوان بهترین گلزن سلسائو در آغوش تاریخ قرار بگیرد.
ستاره 31 ساله 9 دسامبر سال قبل به رکورد پله رسیده بود، اما فقط یک گل نیاز داشت تا تاریخ فوتبال برزیل را فتح کند، او حالا با این 2 گل کار خودش را کرد تا رکوردی را که پله در 92 مسابقه به ثبت رسانده بود، او در 125 مسابقه بشکند.
البته ماجرای تعداد گل‌های زده پله در تیم ملی برزیل به اینجا ختم نمی‌شود؛ ادسون آرانتس دوناسیمنتو، ملقب به پله که 29 دسامبر 2022 در سن 82 سالگی فوت کرد، آمار دیگری هم دارد، این آمار مربوط به 113 مسابقه و 95 گل با پیراهن تیم ملی برزیل است.
این حکایت 95 گله به گل‌های او در مسابقات دوستانه، تقابل برزیل با تیم‌های باشگاهی و تقابل تیم ملی با تیم‌های رسمی ایالات برزیل برمی‌گردد و مورد تأیید فدراسیون فوتبال این کشور قرار گرفته اما فیفا این بازی‌ها را در زمره بازی‌های رسمی تلقی نکرده و این آمار را قبول ندارد تا همان 77 گل برای پادشاه ثبت شود.
نیمار جونیور که حالا پادشاه را هم جا گذاشت، بعد از این تاریخ‌سازی، خودش را بالاتر از پله نمی‌داند: «اصلاً فکر نمی‌کردم بتوانم رکورد پله را بشکنم. به دنبال شکستن این رکورد هم نبودم، تنها می‌خواستم در تاریخ تیم ملی برزیل ماندگار شوم.
شکستن رکورد پله نشان نمی‌دهد که من بهتر از او هستم. من تنها به تاریخ‌سازی با تیم ملی برزیل فکر می‌کنم و این رکورد متعلق به من نیست بلکه در کنار همبازی‌هایم ثبت شده است.»
پله سال قبل همزمان با رسیدن نیمار به رکوردش، درست زمانی که روی تخت بیمارستان بود، برای ستاره جوان پیام تبریک فرستاده بود، او حالا نیست اما قطعاً جایی دورتر از اینجا، احتمالاً در میان ستارگان با همان لبخند همیشگی و همان قلب مهربان از این تاریخ‌سازی ستاره جوان خوشحال است.

جستجو
آرشیو تاریخی