صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و شش - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و شش - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

توانمندسازی روستاهای خراسان‌شمالی آمار اشتغال را بهبود داد

کاهش نرخ بیکاری خراسان شمالی به 7 / 8 درصد

بجنورد- کاهش نرخ بیکاری به ۸.۷ درصد از دستاوردهای مهم‌ دولت سیزدهم در خراسان‌شمالی است که با پرداخت تسهیلات هزار ۶۹۰ میلیارد ریالی خرد و مشاغل خانگی ایجاد شد و اشتغال پایداری را در روستاهای این خطه به همراه داشته است.
 روستایی بودن بافت جمعیتی خراسان شمالی سبب شده تا این استان در شاخص نرخ مشارکت اقتصادی وضعیت مناسبی داشته باشد اما همین موضوع روستایی و معیشتی بودن مشاغل موجب شده تا شاهد اشتغال ناقص در این استان باشیم و سرانه درآمد خانوار پایین باشد.
به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی پرداخت ۷۱۵ میلیارد ریال وام روستایی و ۹۷۵ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی از اقدامات ارزنده دولت سیزدهم برای رونق تولید و اقتصاد خرد در خراسان شمالی است و همین موجب شد تا نرخ بیکاری استان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ماقبل یک درصد کاهش یافت و این شاخص مهم استان در سال ۱۴۰۰ از ۹.۷ درصد به ۸.۷ درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش یافت.
  مهدی اسلام خواه از پرداخت ۷۱۵ میلیارد ریال تسهیلات به طرح‌های اشتغال پایدار روستایی و عشایری استان خبر داد و گفت: دامپروری و اصلاح‌نژاد دام، زنبورداری، نوغانداری، قالیبافی، خیاطی، گلخانه، مشاغل خرد خدماتی و خرید ادوات کشاورزی و تراکتور از جمله این طرح‌ها است.
 به گفته این مسئول، این تسهیلات که با نرخ چهار و ۶ درصد در اختیار متقاضیان قرار گرفته است در دولت سیزدهم برای ۴۳۸ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است.
 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی با اشاره به اینکه توانایی‌های جامعه روستایی منجر به پویایی اقتصاد کشور، رشد اقتصادی، کنترل نرخ تورم، افزایش نرخ رشد اشتغال و کاهش فقر در کشور می‌شود ادامه داد: این صندوق رتبه دوم کشوری پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی را کسب کرده است.
 
نقش فعال کاریابی‌ها در ایجاد اشتغال
 مدیر توسعه کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی با اشاره به اینکه در این دولت یکهزار و ۶۸۶ نفر از بیکاران از طریق کاریابی‌های داخلی استان به کار گماشته شدند گفت: در سال ۱۴۰۰، ۶۶۶ نفر و در سال گذشته ۸۵۵ نفر از طریق کاریابی‌ها شاغل شدند.
 محمد اربابی خاطرنشان کرد: در این دولت ۱۹ مجوز مرکز مشاوره کارآفرینی و کافه کارآفرینی در استان صادر شده است.
جستجو
آرشیو تاریخی