صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و شش - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و شش - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

هواشناسی به مازندرانی ها و البرزی ها برای توقف در کناره رودخانه ها هشدار داد

سیل در راه مازندران

مازندران - پاییز هنوز از راه نرسیده، جریانات خنک و مرطوب شمالی و عبور امواج در تراز میانی جو شدت گرفته و احتمال جاری شدن روان‌آب، سیلاب و خطر ریزش سنگ در محورهای کوهستانی استان مازندران را شدت بخشیده است. وزش باد لحظه‌ای و شدید در استان البرز نیز به خیزش گردوخاک و افزایش غبار محلی منجر شده و کیفیت هوا در بخش‌های مختلف این استان را کاهش داده است.
روز گذشته، اداره کل هواشناسی مازندران با صدور هشدار زرد درباره احتمال آبگرفتگی و جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، کاهش دید و ریزش سنگ در محور‌های کوهستانی و احتمال خسارت به سازه‌‏های کم‌مقاوم هشدار داد.
«احمد اسدی» معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی مازندران با اشاره به وقوع سامانه بارشی در توصیف سامانه مورد انتظار، اظهار کرد: با شکل‌گیری جریانات خنک و مرطوب شمالی و عبور امواج در تراز میانی جو در سطح استان موجب بارش خواهد شد.
وی با اشاره به زمان فعالیت این سامانه‌ بارشی به ایسنا گفت: از بعدازظهر یکشنبه ۱۹ شهریور تا بعدازظهر دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ این سامانه فعال خواهد بود. معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی مازندران درباره نوع مخاطره گفت: بارش باران گاهی به‌صورت رگبار باران، وزش باد گاهی شدید، رعدوبرق، کاهش محسوس دما (بین ۶ تا ۱۲ درجه سلسیوس) و در ارتفاعات مه‌آلود خواهد بود.
اسدی با بیان اینکه منطقه اثر در مازندران است، درباره اثر مخاطره هشدار داد و گفت: آبگرفتگی و جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها کاهش دید و ریزش سنگ در محورهای کوهستانی و احتمال خسارت به سازه‏های کم مقاوم مورد تأکید است.
معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی مازندران در توصیه‌ای گفت: احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم اسکان در کنار رودخانه‌ها و پرهیز از صعود کوهنوردان به ارتفاعات، مقاوم‌سازی سازه‏های کم‌مقاوم و سایر اقدامات پیشگیرانه ضروری است.

گردوخاک در راه البرز
در همین حال، «مهدی مهرور» سرپرست اداره کل مدیریت بحران استان البرز خبر داد که طبق پیش‌بینی‌ها در پاره‌ای نقاط با وزش باد لحظه‌ای و شدید، نفوذ و خیزش گرد و خاک، افزایش غبار محلی و کاهش شدید و موقت کیفیت هوا مواجه خواهیم شد.
مهرور نسبت به مخاطره خیزش و نفوذ گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا، آسیب به سازه‌های موقت و سست، احتمال شکسته شدن درختان کهنسال و اختلال در ترددهای شهری و بین شهری هشدار داد.
وی در افزود: اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و سست و رعایت نکات ایمنی در فعالیت‌های عمرانی ضرورت دارد. مهرور گفت: ضروری است افراد آسیب‌پذیر شامل سالمندان و بیماران قلبی و تنفسی از حضور بلندمدت در فضای باز و غبارآلود و سطح شهر خودداری نمایند.
سرپرست اداره کل مدیریت بحران استان البرز در پایان اعلام کرد: شهروندان از عبور و مرور و پارک خودرو در کنار ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال، توقف و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌های فصلی و دامنه کوه‌ها و فعالیت‌های ورزشی همگانی در پارک‌ها و بوستان‌ها پرهیز نمایند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی