صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و پنج - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و پنج - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

کار تازه محسن چاووشی در زخم‌‌کاری
محس چاووشی، خواننده موسیقی پاپ مطلبی را درباره کار تازه‌اش با عنوان زخم‌کاری 2 منتشر کرده؛ در بخشی از این خبر آمده: «تک‌آهنگ جدید محسن چاووشی با عنوان زخم‌کاری ۲ در دسترس مخاطبان قرار گرفت. » ترانه اثر جدید محسن چاووشی با آهنگسازی خودش را علی‌اکبر یاغی‌تبار سروده و رضا فؤادیان تنظیم‌کننده آن است. از عوامل این اثر می‌توان به عادل روح‌نواز (نوازنده گیتار الکتریک)، بهروز میرزایی (نوازنده گیتار آکوستیک) و عابد بسطامی (میکس و مستر) اشاره کرد.فصل جدید سریال زخم‌کاری مانند فصل اول ساخته محمدحسین مهدویان است. در بخشی از متن این ترانه آمده: «اومدم مثل یه ببر کینه‌توز، حقمو بگیرم و شبانه‌روز؛ عقب شغال قاتل بودم/ بی‌خبر از اینکه با دیدن تو، دیدن حالت خندیدن تو؛ خودمم قاتل این دل بودم.»


اشاره خواندنی پیروز ارجمند به چوگان
پیروز ارجمند آهنگساز در تازه‌ترین نوشته‌اش مطلبی درباره چوگان را بازنشر کرده؛ در این نوشته آمده: «ورزش چوگان یک سنت فرهنگی ملی و بخشی از میرات، فرهنگ و هنر سرزمین ایران است که قدمت آن نزدیک به سه‌هزار قبل می‌رسد. چوگان زمانی بهترین وسیله برای پرورش توان رزم‌آوری شاهزادگان و بزرگ‌زادگان بوده و با توجه به اینکه آغاز و سرمنشأ پیدایش این ورزش متعلق به عهد باستان است، نام چوگان نیز از آن زمان به یادگار مانده است. میدان گنجعلی‌خان نه‌تنها میدان عرصه چوگان بود بلکه پایگاه اقتصاد، داد و ستد و جلوه‌گاه هنر و اندیشه کسانی به شمار می‌رود که هویت و تاریخ و سلامت خویش را نیز ارج می‌نهادند.


البرز با صدای حامد همایون
حامد همایون، خواننده هم نوشته: «سلام عزیزان جانم. قطعه البرز با جان و دل تقدیم به شما. امیدوارم که به دلتون بشینه. این آهنگ رو به هر کسی که دوسش دارید، تقدیم کنید. امیدوارم بزودی با هم، هم‌صدا بخونیمش.» او در ادامه از دنبال‌کنندگان صفحه‌اش خواسته که نظرات خود را با او درمیان بگذارند.


درباره هوشنگ مرادی‌کرمانی
عبدالحکیم بهار، مروج کتابخوانی اهل روستای رمین استان سیستان و بلوچستان فیلم کوتاهی از دختر نوجوانی را که برای علاقه‌مندان ادبیات داخلی معرفی کوتاهی از هوشنگ مرادی‌کرمانی و آثارش دارد، منتشر کرده؛ در متن ضمیمه این کلیپ هم آمده: «نخل، شما که غریبه نیستید، قصه‌های مجید، مربای شیرین، بچه‌های قالیباف‌خانه، میهمان مامان و... بخشی از کتاب‌های منتشرشده هوشنگ مرادی‌کرمانی است. پیشنهاد می‌کنم خواندن آثار ارزشمند این نویسنده خوب سرزمین‌مان را از دست ندهیم.» این فیلم به بهانه زادروز مرادی‌کرمانی که چند روز قبل بوده، منتشر شده است.


مهدوی‌دامغانی، استادی کم‌نظیر
اکبر ایرانی، مدیرعامل مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب مطلبی به مناسبت زادروز زنده‌یاد دکتر احمد مهدوی‌دامغانی، دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، دانشگاه مادرید، دانشگاه هاروارد و... منتشر کرده که در بخشی از آن می‌خوانید: «خدا می‌داند علقه و علاقه استاد مهدوی، رضوان‌الله علیه به بنده و مهر و محبت بنده به ایشان چقدر بود! همیشه مرا فرزند خود خطاب می‌کرد. اسراری به بنده می‌گفت که هرگز فاش نخواهد شد. داوری‌هایش نسبت به افراد و مصائبی که بر او گذشته بود و... به لطف این ارادت قلبی، متقابل با دستخط‌های زیبای خط نستعلیقش مدام بنده‌نوازی می‌فرمود گاه با مقاله و زمانی با نوشتن مقدمه بر متون کهن عربی و بدین‌سان اعتبار میراث مکتوب به یمن حضورش دو چندان گردید. پس از او دیگر کسی را سراغ نداریم که چنین تبحری در متون ادب عربی داشته باشد و به قول سعدی بعید است دگر، مادر گیتی چو تو فرزند بزاید.»


تأمل هوشنگ گلمکانی بر نمایشی در تالار مولوی
هوشنگ گلمکانی، نویسنده و منتقد سینما نکاتی خواندنی درباره نمایش «انسان/اسب:پنجاه/پنجاه» نوشته هاله مشتاقی‌نیا و مرتضی اسماعیل کاشی را که چندی است در تالار مولوی به کارگردانی مرتضی کاشی اجرا می‌شود، پیش روی علاقه‌مندان گذاشته است؛ در بخشی از آن آمده: «کارگردان گرچه از قراردادهای تئاتر حماسی برشت استفاده می‌کند اما این قراردادها را به‌روز می‌کند.‌ اینجا گروه هم‌سرایان برشتی از حالت جمعیت بیرون می‌آیند و هویتی انسانی و فعالتر در نمایش پیدا می‌کنند. از سوی دیگر با اینکه نمایشنامه برشت روایت کابوس‌های دو بازمانده اردوگاه‌های مرگ یهودیان در زمان جنگ جهانی دوم است.» این نمایش تلویحاً به دوران ما تعمیم می‌یابد و با وجود فضای تلخ و تیره‌اش، با بارقه‌هایی از امید پایان می‌یابد.

جستجو
آرشیو تاریخی