صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و سه - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و سه - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

 تأثیر پورصمدی بر فیلمبردارشدن بهمنش
پس از درگذشت مرتضی پورصمدی فیلمبردار پیشکسوت سینمای ایران و تلویزیون، اهالی سینما در صفحات شخصی خود در فضای مجازی یاد او را زنده نگه داشتند. هومن بهمنش فیلمبردار شناخته شده سینمای ایران از جمله هنرمندانی بود که با ذکر خاطره‌ای جالب و شنیدنی از اولین دیدار با مرتضی پورصمدی و تأثیری که در انتخاب این حرفه بر او داشته، نوشته است:«چگونه بگویم که باور نمی‌کنم آقای پورصمدی عزیزم، باور نمی‌کنم چقدر زمان از دست دادم تا دستانی که به من چای داد و شانه‌ام را فشرد می‌بایست بارها می‌بوسیدم.» مرتضی پورصمدی ۱۱ شهریور ماه سر صحنه سریال شبکه خانگی «گناه یک فرشته» به کارگردانی حامد عنقا بوده که حالش بد می‌شود و متأسفانه پس از انتقال به بیمارستان با وجود تلاش پزشکان از دنیا می‌رود. مراسم خاکسپاری این هنرمند فقید امروز (۱۳ شهریور ماه) ساعت ۹:۳۰ صبح از مقابل ساختمان شماره ۲ خانه سینما (خیابان وصال) برگزار می‌شود.


چهره شب خیابان متنبی
حامد خسروشاهی روزنامه‌نگار و نویسنده از تجربه حضور در بغداد و زیست شبانه خیابان متنبی نوشته است. در یادداشت او آمده: «از فرصت یک شب اقامت در بغداد استفاده کردم و با چند دوست رفتیم به دیدن چهره شب خیابان متنبی. شارع المتنبی در مرکز بغداد و بین رود دجله و خیابان الرشید و بافت تاریخی شهر واقع شده‌ و چندین قرن است که بازار فرهنگی بین‌النهرین است. قدمت این خیابان به اواخر دوره عباسیان بر‌می‌گردد. کافه‌ها و چاپخانه‌های متعلق به قرن ۱۹ میلادی هنوز در این خیابان ادامه حیات می‌دهند که دیوارشان پر است از عکس‌های قدیمی‌و حضور افراد مشهور در آن کافه. این خیابان در سال‌های اخیر به مرکز گفت‌و‌گوهای فرهنگی و تجمعات صنفی و اجتماعی هم تبدیل شده و اغذیه‌فروش‌های سیار حیات شبانه هم به آن داده‌اند. جوان‌های عراقی ساعت ۱۲ شب در حال عکس گرفتن بودند و گروهی دیگر آواز می‌خواندند. نصف جمعیت عراق زیر ۲۵سال است و این مسأله‌ای جدی است برای عراق.»


آخ که چه نوکرای قشنگی‌ داری ارباب
مسعود زارعیان مستندساز که این روزها در حال ساخت مستندی مرتبط با اربعین است، در استوری اینستاگرامش با انتشار عکسی در توضیحات آن نوشته است: «حسین از حدود ساعت 9 بامداد تا حوالی نماز صبح، بدون وقفه زوار اربعین رو‌ تروخشک می‌کنه، از جمع‌آوری انجیر و خرماهای باغ سید علاء گرفته تا جاروی کف موکب و تهیه شربت طبیعی انار. آخ که چه نوکرای قشنگی‌داری ارباب.»


مهربانی نشانه بلوغ است
کمند امیرسلیمانی در پست اینستاگرامی‌اش یادداشتی با عنوان «مهربانی نشانه بلوغ است» منتشر کرده. او در بخشی از این یادداشت آورده است: «افراد بالغ، به نقطه‌ای رسیده‌اند که فهمیده‌اند زندگی، مثل یک بازی، برای آمدن و نماندن است. آنها فهمیده‌اند که بهترین مواجهه با زندگی، مهربانی است. افراد بالغ، در مواجهه با دیگران، به خوبی و زیبایی افراد اشاره می‌کنند و دیگران، در مقابل افراد بالغ، نسبت به خودشان، احساس خوبی پیدا می‌کنند .افراد بالغ، اگر انتقادی هم می‌کنند، یک انتقاد عقلانی است و انتقادشان بر اساس تنش و تخریب نیست .افراد بالغ، در صورت نیاز، نظرشان را اعلام می‌کنند و سعی بر به کرسی نشاندن نظرشان ندارند.»


کاروان اربعینی قهرمانان ملی
وحید یامین‌پور در واکنش به اعزام کاروان قهرمانان نام‌آور کشورمان به پیاده‌روی اربعین نوشته است: «کاروان اربعینی 60 قهرمان و ورزشکار نام‌آور ملی، یک کار خوب تحسین‌برانگیز از معاونت فرهنگی وزارت ورزش و جوانان.»

 

پیشنهاد عادل بزدوده به نسل کودک و نوجوان
عادل بزدوده دنبال کنندگان صفحه اینستاگرامش را به تماشای نمایش عروسکی «کلاغ بلا، توپ طلا» دعوت کرده است. نمایش عروسکی «کلاغ بلا، توپ طلا» به نویسندگی مهدی صفاری‌نژاد و طراحی و کارگردانی علی یداللهی هر روز بجز روزهای شنبه ساعت ۱۸ در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال اجراست. این نمایش ماجرای یک کلاغ است که اجسام براق را دوست دارد و آنها را می‌دزدد.

جستجو
آرشیو تاریخی