صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و یک - ۱۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و یک - ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

اربعین وادی حیرت

مصطفی وثوق‌کیا
روزنامه نگار


اربعین وادی حیرت است. از هر طرف که نگاه کنی حیرت دارد. مدل زیارتش حیرت می‌آورد. این همه راه بروی و سختی بکشی. گرما را تحمل کنی، سرما را تاب بیاوری که برسی به بارگاه مولا. یک سلام بدهی و راهت را بکشی برگردی زادگاهت. عراقی‌ها این‌طورند دیگر. پانزده تا بیست روز پیاده‌روی می‌کنند تا برسند و سلام بدهند. در اصل، طریق همان رسیدن و سلام اذن زیارت سال بعد. اینجاست که باور می‌کنی اینجا وادی حیرت است.
انگار در همه جاده‌ها و کوچه پس کوچه‌ها، کنار پای تک تک آدم‌ها، حیرانی مثل رود جاری است و همه از آن ‌تر می‌شوند، در آن آب‌تنی می‌کنند و البته بعضی هم شاید در آن غرق می‌شوند. اربعین، وعده و کربلا، میعادگاه همه آدم‌هایی است که طعم این حیرانی را چشیده‌اند و دست از لذت آن نمی‌کشند هرچند خیلی سخت باشد.
اربعین وادی حیرت است چرا که ما ظاهر کار را می‌بینیم. سفره‌های رنگین را می‌بینیم و التماس‌های میزبانی که دوست دارد خانه‌اش را از زوار امامش پر کند، حیرت است چون یحتمل او آنچنان تمکن مالی ندارد اما یک سال پس‌انداز می‌کند برای اینکه 10 روزی بتواند میزبان باشد برای زواری که پیاده طی طریق می‌کند. او باید بعد اربعین برای خرج یومیه‌اش تلاش کند و از همان رزق اندک توشه زائران سال بعد را هم کنار بگذارد.
حیرت است و دیگر چیزی نیست. چون ما چشم ظاهر داریم و باطن را نمی‌بینیم که عظمت اربعین را درک کنیم.
 می‌دانی بعد دیگر این حیرت چیست؟ آنجا که همه می‌دانند این سفر سختی دارد، مشکل دارد، اسکان این همه جمعیت محال است اما باز می‌زنند به جاده، حاضرند پیاده عمود به عمود راه بروند کربلا، کنار خیابان بنشینند زل بزنند به گلدسته‌های زیبای حرم عباس و حسین(ع). شاید حتی نتوانند به حرم هم بروند به خاطر ازدحام جمعیت اما همین را هم غنیمت می‌دانند و باز می‌روند، اینها باز همه ظاهر است چون باطن را فقط خدا می‌داند و بس.
از بعد تمدنی هم ببینی حیرانی در اربعین جاری است. اینجا ملیت رنگ می‌بازد و تمام. همه می‌شوند زائر حسین و مگر در این وادی اهمیت دارد کجایی هستی؟ به قول مرحوم علی سلیمانی ما همه «حسین‌چی» هستیم. می‌گفت از عناوین جهان نوکری‌ات ما را بس. دیگر چه می‌خواهیم وقتی حسین را داریم. در حکومت امام زمان(عج) هم همه سرباز مهدی هستیم. رنگ و ملیت و‌ نژاد آنجا کنار می‌رود و ما همه یکی هستیم، اینجا در اربعین تمرین یکی بودن می‌کنیم تا هم برای خودمان هم برای مسلمانان جهان الگوی درست را عرضه کنیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی