رؤیای بسکتبال برباد رفت

پریسا غفاری
روزنامه‌نگار

تیم ملی بسکتبال ایران دومین بازی خود در جام جهانی ۲۰۲۳ را با دو امتیاز اختلاف به ساحل‌عاج واگذار کرد تا شانس صعود به المپیک به عنوان بهترین تیم آسیایی در جام جهانی را از دست دهد. ایران با ترکیب جلال آقامیری، حسن علی‌اکبری، محمد امینی، پیتر گریگوریان و بهنام یخچالی به مصاف تیم ملی ساحل عاج رفت. در آغاز این دیدار ساحل‌عاج با ۴ امتیاز پیش افتاد، اما در ادامه دو امتیاز نخست ایران را گریگوریان کسب کرد. با پرتاب سه امتیازی محمد امینی اختلاف دو تیم در امتیاز ۱۱-۹ به دو کاهش یافت تا اینکه در اواخر این کوارتر درخشش مشایخی و امینی (۱۰ امتیاز -‌۲ پاس گل) ایران را ۲۰-۱۵ پیش انداخت. در آغاز وقت دوم با لی‌آپ و سه امتیازی «زوزوآ»، ساحل‌عاج ۵ امتیاز متوالی کسب کرد تا پس از مساوی شدن بازی در امتیاز ۲۰، هاکان دمیر تقاضای وقت استراحت کند. ستاره درخشان ساحل‌عاج در این کوارتر زوزوآ بود که با کسب ۱۲ امتیاز، ۲ ریباند و یک توپ‌ربایی، این تیم را ۳۰-۳۵ پیش انداخت. 6 ترن اور ایران در این کوارتر کار را خراب کرد ولی یخچالی با سه پرتاب سه امتیازی خود، مانع از افزایش اختلاف شد ولی ساحل‌عاج توانست این نیمه را با برتری ۳۵-۳۷ به پایان ببرد. با شروع نیمه دوم بازی روند دفاعی ایران بهتر شد و با درخشش حدادی در ریباندها و پرتاب‌های سه امتیازی مشایخی و یخچالی و دو امتیازی نوید رضایی‌فر ایران ۵۶–۵۴ در کوارتر سوم پیش افتاد. در وقت چهارم هم ایران تا اواسط آن 61–59 پیش بود تا اینکه دیاباته بازی را ۶۳-۶۳ مساوی کرد. ۱۳ ثانیه مانده به پایان بازی هم ارسلان کاظمی با نفوذ خود ۶۹-۶۸ ایران را پیش انداخت اما سه پرتاب پنالتی که «دیاباته» در ۶ ثانیه به پایان بازی وارد سبد ایران کرد، نماینده آفریقا را به پیروزی ۶۹-۷۱ رساند.
هاکان دمیر، سرمربی تیم ملی کشورمان هم که در پایان تکنیکال دیگری را گرفت، در کنفرانس خبری‌اش گفت: «ما لایق باخت نبودیم. متأسفانه این اتفاق افتاد و در لحظات حساس تصمیم‌های ما برابر حریف به نتیجه دلخواهمان نرسید اما بازیکنان من تمام تلاش‌شان را کردند. ضمن اینکه داور بازی اشتباهات زیادی داشت که به ضرر ما تمام شد. او سرنوشت ما را عوض کرد و اشتباه عجیب و بدی در آخر بازی داشت.»
او همچنین در پاسخ به یک سؤال درباره قولی که پیش از جام داده بود، عنوان داشت: «من گفتم تلاش می‌کنیم در تمام بازی‌ها نمونه خوب‌مان را نشان بدهیم و چیزی بیشتر از این نگفتم.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی