در گفت‌و‌گوی «ایران» با رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور عنوان شد

تحویل 11هزار پروژه آموزشی از بهمن سال گذشته

مجوز پایان کار انبوه‌سازان منطقه ۲۲ بدون تأیید سازمان نوسازی مدارس صادر نمی‌شود

غزل رضایی ثانی
خبرنگار

سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس - یکی از سازمان‌های ذیل آموزش و پرورش - سال‌هاست در زمینه ساخت مدارس فعال است و تاکنون توانسته پروژه‌های زیادی را در دولت‌های مختلف به مردم و جامعه دانش‌آموزی ارائه دهد. معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره ساخت، تجهیز و تحویل مدارس در دولت نهم گفت: از بهمن سال گذشته 11هزار پروژه را که شامل پنج هزار و ۴۰۰ کلاس درس می‌شود، تحویل داده‌ایم. همچنین یک پروژه طراحی شد تا قبل از مهرماه ۱۰ هزار کلاس درس آماده شود.
حمیدرضا خان‌محمدی در گفت‌و‌گو با «ایران»، درباره استان‌هایی که در اولویت ساخت مدارس قرار دارند، خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده مناطق دارای سرانه فضای آموزشی پایین در اولویت قرار گرفته است که طبق آمارها، استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و تهران بیشترین حجم فضای تحویلی را در اختیار دارند.
وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اخبار فرونشست زمین در برخی از مناطق و خالی شدن تعدادی از مدارس، چه تعداد مدرسه به دلیل فرونشست تخلیه شده‌اند، گفت: معمولاً خشکسالی موجب مهاجرت مردم از آن منطقه می‌شود اما با این حال ما تلاش می‌کنیم خدمات شایسته‌ای برای دانش‌آموزان و معلمان داشته باشیم و حتماً مدارسی برای دانش‌آموزانی که مناطق آن دچار فرونشست شده تأمین کنیم. می‌دانیم که عواملی مانند خشکسالی غیرقابل پیش‌بینی است ولی انتظار داریم سایر دستگاه‌ها در این زمینه به ما کمک کنند؛ استان‌هایی مانند اصفهان، یزد و تهران بیشترین آمار فرونشست زمین را دارند. خان‌محمدی درباره مدرسه‌سازی در منطقه ۲۲ تهران با توجه به انبوه‌سازی در آن محدوده گفت: منطقه ۲۲ شهرداری تهران که در منطقه ۵ آموزش و پرورش پایتخت قرار دارد، در حوزه فضاهای آموزشی و پرورشی مسائل خاص خودش را دارد. انبوه‌سازی‌های فراوان در این منطقه مشکلاتی به لحاظ تأمین فضاهای آموزشی به وجود آورده است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: وفق ماده ۱۸ قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق کشور، کلیه احداث‌کنندگان شهرهای جدید و شهرک‌های مسکونی در تمام نقاط کشور و در داخل و خارج از حریم قانونی شهرها، اعم از اشخاص‌ حقیقی و حقوقی، مؤسسات دولتی، غیردولتی، نهادها و کارخانه‌ها مکلفند همزمان با تهیه و آماده‌سازی زمین یا ساخت واحدهای مسکونی و صنعتی، به تناسب تعداد و سطح زیربنای این گونه واحدها، به احداث و تأمین فضای آموزشی و پرورشی مورد نیاز در مقاطع مختلف براساس‌ استانداردهای مصوب، به طور مستقیم یا با پرداخت هزینه مربوط به سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس، طبق نظر شورای شهرستان یا منطقه اقدام کنند.
وی تأکید کرد: این ماده انبوه‌سازان را مکلف به تأمین فضای آموزشی به ازای ساخت‌و‌سازهای فراوان می‌کند. لذا براساس توافق انجام شده پایان کار انبوه‌سازان باید با تأیید اداره کل نوسازی مدارس استان تهران صادر شود که این مورد در حال پیگیری است. طبیعتاً اگر قانون بدرستی اجرایی شود نباید شاهد مشکلات در این حوزه باشیم.
خان‌محمدی با اشاره به نقش خیرین مدرسه‌ساز در رفع مشکلاتی که در منطقه ۲۲ وجود دارد، گفت: البته با تمام مشکلاتی که در این محدوده وجود دارد، همکارانمان در اداره‌ کل نوسازی مدارس استان تهران با همراهی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و خیرین محترم در تلاش هستند تا کمترین مشکل برای تحصیل دانش‌آموزان در این محدوده به وجود بیاید. فراموش نکنیم در منطقه ۲۲ تهران، ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه و انبوه‌سازی ادامه دارد و اگر پیش‌بینی فضای آموزشی مناسب برای این محدوده نشود، مشکلاتی را در آینده به وجود خواهد آورد. رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره میزان همکاری و تعهدی که خیرین برای ساخت مدرسه با سازمان نوسازی مدارس داشته‌اند، گفت: خیرین هر سال پای ثابت همکاری با سازمان نوسازی هستند به نوعی که در دولت سیزدهم نیز نیمی از پروژه‌ها با کمک خیرین انجام می‌شود. سال گذشته خیرین حدود سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان کمک کردند اما برای امسال این میزان به هفت هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

جستجو
آرشیو تاریخی