نگاهی به نمایشگاه روایت خدمت که از چهارم تا هفتم شهریور در نمایشگاه بین‌المللی برپاست

عزم دولت برای اطلاع رسانی هنرمندانه

سمیه افشین‌فر
خبرنگار

این روزها نمایشگاه بین‌المللی تهران حال و هوای دیگری دارد، انگار پایتخت کوچکی در قلب پایتخت ایران درست شده است؛ اینجا نمایشگاهی برپاست، نه از آن نمایشگاه‌هایی که کالایی عرضه می‌شود، نمایشگاهی که تنها کالای آن گزارش ارائه «خدمت» است و می‌خواهد راوی روایت خدمت دولتمردان به مردم باشد. این وعده دولت سیزدهم با ملت بود و برای اولین بار تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی در قالب نمایشگاه «روایت خدمت» دورهم جمع شده‌اند تا به این وعده وفا و دولت مردمی را معنا کنند.
جایگاه خبرنگاران شلوغ و پر همهمه است. خبر اینجا زود می‌پیچد؛ هرچند دقیقه‌ای، وزیری، رئیس سازمانی یا معاون رئیس‌جمهور می‌آیند و مقابل خبرنگاران قرار می‌گیرند.
غرفه وزارت بهداشت با جدیدترین داروها و دستاوردهای تولید داخل تجهیز شده است. مسئول یک شرکت دارویی دانش‌بنیان از داروی جدید شرکت‌شان به «ایران» می‌گوید، دارویی که تا پیش از این با هزینه و سختی‌های بسیار از خارج وارد می‌شد، اکنون در ایران تولید می شود: «این دارو یک داروی ترومبولیتیک یا لخته‌شکن است و تا پیش از این دو کشور آلمان و امریکا تولیدکننده اصلی آن بودند ولی موفق شدیم این دارو را در کشور و با هزینه‌ای بسیار پایین‌تر از نمونه خارجی تولید کنیم. با تزریق این دارو جان افراد زیادی نجات خواهد یافت.»
مسئول غرفه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز این نمایشگاه را رویداد مثبتی تلقی می‌کند که می‌توان چهره به چهره با مراجعه‌کنندگان دیدار و گفت‌و‌گو کرد. در غرفه این سازمان، کارشناسان بخش‌های مختلف نشسته‌اند و به سؤالات مراجعه‌کنندگان جواب می‌دهند.

در دولت سیزدهم به سمت عینی‌تر کردن دستاوردها برای مردم رفته‌ایم
احسان صالحی دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره هدف از برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌گوید: این نمایشگاه که با عنوان جهاد تبیین از سوی دولت برگزار شده، ضروری است زیرا در نقطه مقابل جهاد تبیین، ما با حجم عظیمی از دشمنی مواجه هستیم که هدف آن متوقف کردن جریان پیشرفت کشور است. طی چهار روز نمی‌توان حجم گسترده خدمات دولت را معرفی کرد. امیدوارم این نمایشگاه بتواند اطلاع‌رسانی هنرمندانه موردنظر رهبر معظم انقلاب را پیاده‌سازی کند.
وی این نمایشگاه را تجربه اول می‌داند و می‌گوید: طی سال‌های گذشته تجربه‌ای به این شکل که همه دستگاه‌های اجرایی دورهم جمع شوند و بخشی از خدمات دولت را به مردم نشان دهند، نداشتیم. این اولین تجربه بود که در دولت سیزدهم اتفاق افتاد و تجربه خوبی هم بود. هم از طرف مردم و هم از طرف مسئولان بازخوردهای خوبی دریافت کردیم. مسئولان مختلف به نمایشگاه آمدند و در غرفه‌های خود حاضر شدند و در مقابل مردم و خبرنگاران به ارائه برنامه‌های خود پرداختند.
دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت با بیان اینکه از دورانی که یک مقام مسئول فقط جلوی دوربین حاضر شود و آمار بدهد، فاصله می‌گیریم، می‌گوید: در دولت سیزدهم به سمت عینی‌تر کردن دستاوردها و ملموس‌تر شدن آن برای مردم رفته‌ایم. البته باید برای سال‌های آینده این تجربه را دقیق‌تر کنیم. ممکن است گاهی نیاز داشته باشیم نمایشگاهی موضوعی داشته باشیم که فقط برای یک دستگاه و با موضوع مشخصی باشد. باید برای آینده در این زمینه‌ها برنامه‌ریزی کنیم تا از تجربه‌های این نمایشگاه بتوانیم بهره مناسب را ببریم.
نمایشگاه روایت خدمت از چهارم تا هفتم شهریور از ساعت 8 تا 15 به مدت ۴ روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران میزبان مردم است تا بخشی از اقدامات دو ساله دولت سیزدهم را با معرفی خدمات و دستاوردها در معرض دید مردم قرار دهد. در این نمایشگاه بیش از ۳۰ غرفه و دستگاه اجرایی به معرفی دستاوردها و اقدامات دوساله خود در دولت سیزدهم پرداخته‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی