صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و هفت - ۰۶ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و هفت - ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

موانعی که منجر به لغو میزبانی نمایندگان کشورمان می‌شد، رفع شد

چراغ سبز عربستان برای حضور در ایران

محمدمحمدی سدهی
روزنامه‌نگار

 مسابقات لیگ قهرمانان آسیا 2024-2023 در حالی از اواخر شهریورماه سال‌جاری آغاز می‌شود که در روزهای اخیر صحبت‌های زیادی در خصوص مشکلات میزبانی تیم‌های ایرانی مطرح شد. تیم‌های پرسپولیس، نساجی وسپاهان در حالی در ورزشگاه‌های آزادی و نقش جهان میزبان خواهند بود که برای این میزبانی با برخی موانع روبه‌رو هستند. میزبانی تیم‌های ایرانی و عربستانی در کشور ثالث، تعمیر و بازسازی ورزشگاه آزادی و موضوع کمک داور ویدیویی(VAR) از جمله موانعی است که باعث می‌شود ابهاماتی در خصوص میزبانی نمایندگان کشورمان در لیگ قهرمانان به‌وجود بیاید.

رفع موانع میزبانی‌ها
در سال 2016 مصوب شد تا تیم‌های عربستانی و ایرانی مسابقات خود را در کشور ثالث برگزار کنند و این موضوع باعث شد تا ابهاماتی در خصوص حضور تیم‌های النصر، الاتحاد و الهلال عربستان برای دیدار با پرسپولیس، سپاهان و نساجی به‌وجود بیاید. در این بین برخی از رسانه‌های عربستانی ادعا کردند که کشور ثالث، میزبان تیم‌های عربستانی و ایرانی خواهد بود اما مهدی تاج حدود یک هفته پیش ادعا کرد که این مشکل برطرف شده است و حالا پس از صحبت‌های رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان رسانه‌های عربستانی ادعای حضور در کشور ثالث را مجدداً مطرح کرده‌اند. نشریه «عکاظ» عربستان در گزارشی طولانی از پرونده زمین بی‌طرف برای بازی‌های نمایندگان ایران و عربستان پرده برداشت و طبق اعلام این رسانه، الهلال و الاتحاد کشور امارات و النصر کشور قطر را برای میزبانی از نساجی، سپاهان و پرسپولیس انتخاب کرده‌اند. نکته جالب این است که نشریه عربستانی مدعی شده فدراسیون فوتبال ایران هم به 3 باشگاه ایرانی پیشنهاد داده که امارات را برای میزبانی از عربستانی‌ها انتخاب کنند. مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال دیروز در خصوص این موضوع بیان داشت: «مصوبه سال 2016 درباره بازی‌های ایران و عربستان در زمین بی‌طرف همچنان پابرجاست؛ اما وزیر امور خارجه همین امروز (یکشنبه) در حال رایزنی با همتای سعودی خود برای رفع این مشکل است؛ رؤسای فدراسیون‌های ایران و عربستان نیز عقیده دارند شرایط عادی و مطلوب است و باید تغییراتی در این مصوبه رخ دهد.» علاوه بر این طهمورث حیدری، عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال در خصوص این موضوع به «ایران» گفت: «صحبت‌هایی بین رؤسای فدراسیون‌های ایران و عربستان انجام شد و عربستانی‌ها برای حضور در ایران چراغ سبز نشان دادند. این موضوع یعنی مانعی برای برگزاری بازی‌های نمایندگان ایران در کشور خودمان در لیگ قهرمانان آسیا وجود ندارد.» در این بین رضا درویش، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس هم ادعا کرد: «رؤسای فدراسیون فوتبال دو کشور ایران و عربستان مذاکراتی داشته‌اند و تاج طی مکاتباتی که با رئیس فدراسیون فوتبال عربستان داشته، دو طرف به دنبال این هستند که مصوبه سال ٢٠١۶ کنفدراسیون فوتبال آسیا را لغو کنند تا مشکل میزبانی دو کشور برطرف شود. ما از طریق فدراسیون فوتبال پیگیر هستیم که بازی‌ها در کشورمان برگزار شود.»

قول برای آماده‌سازی آزادی
یکی دیگر از موضوعاتی که می‌تواند مانع از این میزبانی شود، بازسازی و تعمیر ورزشگاه آزادی است؛ موضوعی که باعث شده دیدارهای خانگی تیم‌های پرسپولیس و استقلال در لیگ برتر بدون حضور هواداران برگزار شود. در این خصوص شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی مسئول بازسازی استادیوم آزادی است. علیرضا فاضلی مدیر مجموعه ورزشی آزادی به «ایران» اعلام کرد: «کار بازسازی این ورزشگاه طبق برنامه از پیش تعیین‌شده انجام می‌شود و در صورتی که خللی در برنامه‌ها به‌وجود نیاید، ورزشگاه آزادی میزبان لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود.» در این بین صادق درودگر، مدیرعامل باشگاه نساجی که پیش از این از شرایط ورزشگاه آزادی و میزبانی این ورزشگاه در لیگ قهرمانان آسیا ابراز نگرانی کرده بود، به «ایران» گفت: «این نگرانی وجود داشت که تیم‌های ایرانی نتوانند در کشور خودمان میزبان باشند اما در این خصوص با مهیار عسگریان، سرپرست شرکت اماکن ورزشی صحبت کردم و او قول داد که ورزشگاه آزادی به لیگ قهرمانان خواهد رسید.» با این شرایط به نظر می‌رسد که بازسازی ورزشگاه آزادی تا زمان آغاز لیگ قهرمانان که حدود 20 روز دیگر است، به پایان برسد و تیم‌های پرسپولیس و نساجی از این نظر هم مشکلی برای میزبانی نخواهند داشت.

 

برش

مشخص‌ شدن جایگاه VAR‌

در این بین یکی دیگر از مسائلی که در مسیر میزبانی ورزشگاه آزادی وجود دارد، کمک داور ویدیویی(VAR) است. البته پیش از این کیومرث هاشمی، سرپرست وزارت ورزش و جوانان تأکید کرده که برای بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا با کنفدراسیون فوتبال آسیا به توافق رسیده تا سیستم VAR را به صورت اجاره‌ای در ورزشگاه مستقر کنند. مهدی تاج هم دیروز در این خصوص اعلام داشت که نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد. این در حالی است که روز شنبه جایگاه کمک‌داوران ویدیویی در ورزشگاه آزادی برای بازی‌های خانگی تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا مشخص شد. قرار بر این است طبق مکاتبات انجام‌شده از سوی فدراسیون فوتبال و کنفدراسیون فوتبال آسیا سیستم کمک‌داور ویدیویی با 8 دوربین را به‌طور موقت و امانی برای استفاده در بازی‌های خانگی تیم‌های ایرانی در ورزشگاه آزادی و نقش‌جهان اصفهان در اختیار آنها قرار دهد. در همین راستا، روز شنبه مسئولان سازمان لیگ به‌همراه مدیر مجموعه ورزشی آزادی از قسمت‌های مختلف ورزشگاه آزادی شامل؛ جایگاه‌های میزبان و میهمان، اتاق‌ها و... بازدید کردند. پیش از این جایگاه کمک‌داوران ویدیویی (VAR‌) در اتاق شیشه‌ای صداوسیما کنار رختکن‌ها تعیین شده بود که در بازدید مسئولان سازمان لیگ، این جایگاه قطعی و تأیید شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی