صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و شش - ۰۵ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و شش - ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

اولین باخت ایران در اندونزی

قهوه برزیل تلخ بود!

پریسا غفاری
روزنامه‌نگار

تیم ملی بسکتبال کشورمان جام جهانی 2023 را با باخت مقابل برزیل آغاز کرد تا شروعی ناامید‌کننده داشته باشد. ایران تا کنون دو بار پیش از این در جام جهانی به مصاف برزیل رفته و سهمش در هر دو بازی باخت بود؛ در سال ۲۰۱۰ در ترکیه ۸۱ بر ۶۵ و سال ۲۰۱۴ در اسپانیا ۷۹ بر۵۰ نتیجه را واگذار کرد.
با این تجربه هاکان دمیر، سرمربی تیم ملی ایران شاگردانش را با ترکیب ارسلان کاظمی، بهنام یخچالی، حسن علی‌اکبری، پیتر گرگوریان و متین آقاجان‌پور به میدان فرستاد، ترکیبی که بسیار سؤال‌برانگیز بود؛ بخصوص با انتخاب حسن علی‌اکبری، آن هم در حضور حامد حدادی و میثم میرزایی.
کوارتر اول این مسابقه با اشتباهات فاحش دفاعی ایران بخصوص در زیر حلقه باعث شد که برزیلی‌ها به‌راحتی امتیاز کسب کنند، توپ‌دزدی‌ها و شوت‌های موفق سه‌امتیازی حریف را 12 بر 4 جلو انداخت تا هاکان دمیر نخستین وقت استراحت بازی را درخواست کند و با تغییر در ترکیب تیمش میثم میرزایی، سجاد مشایخی، محمد امینی و متین آقاجان‌پور را به میدان فرستاد تا بتواند نتیجه را نزدیک کند اما تکنیکال سرمربی ایران هم باعث نشد تا داوری دقت عمل بیشتری انجام دهد و ایران وقت اول را 33 بر 12 واگذار کرد.
کوارتر دوم با حضور حامد حدادی در ترکیب ایران همراه بود؛ ستاره بسکتبال ایران در تجربه چهارم جام جهانی خود بعد از مصدومیت و جراحی سنگین به این رقابت‌ها رسید. حضور او و همکاری‌اش با بهنام یخچالی و محمد امینی در کنار ارسلان کاظمی قفل سبد را برای ایران باز کرد. در این دقایق یاگا سانتوس گارد برزیل هم اقدام به پرتاب می‌کرد و حمله‌ای نبود که برای آنها ناموفق باشد تا اینکه دمیر هاکان در امتیاز ۵۴ بر ۲۲ وقت استراحت گرفت. سه‌امتیازی بهنام یخچالی در ادامه آخر چهره دمیر را کمی باز کرد اما او ترجیح داد نشسته بازی را دنبال کند و در نهایت ایران 25 بر 57 نیمه اول را باخت. نیمه دوم هم پرتاب‌های سه‌امتیازی تییم سوراس دفاع ایران را غافلگیر کرد. قبل از این رائول نتو به‌شدت آسیب دید و از زمین مسابقه بیرون رفت. با توجه به صحنه مصدومیت و احساس ناراحتی او به نظر می‌رسد این بازیکن برزیل دچار پارگی رباط صلیبی شده است. نکته جالب توجه اینکه بعد از این اتفاق جورجینیو دی پاولا هم‌تیمی نتو به‌شدت تحت تأثیر قرار گرفت و از بازی بیرون رفت و در کنار زمین اشک می‌ریخت. برگشت برونو کابولو به زمین امتیاز‌آوری برزیل را سرعت داد، اما اقدام‌های موفق متین آقاجان‌پور او را به امتیازآورترین بازیکن ایران در این لحظات تبدیل کرد. همچنین کمتر از یک دقیقه پیش از پایان بازی برزیل با پرتاب‌های پنالتی، سه‌امتیازی شد. وقت آخر بازی ۱۸ بر ۱۳ برای برزیل و در مجموع ۱۰۰ بر ۵۹ برای رقیب ایران تمام شد. متین آقاجان‌پور با ۱۱ امتیاز در تیم ایران بیشترین امتیاز را گرفت و برونو کابولو نیز با همان ۱۶ امتیاز برای برزیل و بازی در صدر امتیاز‌آوری ایستاد.

جستجو
آرشیو تاریخی