صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و شش - ۰۵ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و شش - ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

حمایت‌ها از روئینگ باید از مقطعی بودن خارج شود

فرزام: سال‌ها منتظر تمرین در چنین کمپی بودیم

فائزه زمانی
روزنامه‌نگار

ملی‌پوشان روئینگ سال‌ها در حسرت یک اردوی خارجی در پیستی استاندارد و خارج از دریاچه آزادی پارو زدند، حسرتی که حالا این روزها با حضور قایقرانان در کمپ تمرینی روسیه قبل از بازی‌های آسیایی، بالاخره تمام شد تا پاروزنان حسرت به دل
 پا در بازی‌های آسیایی نگذارند.
روئینگ‌بازان که از امیدهای کاروان ایران برای صید مدال در بازی‌های آسیایی هستند، یک ماه باقیمانده تا شروع بازی‌ها را در کازان پارو خواهند زد تا با قدرت بیشتری قایق‌های خود را در هانگژو به آب بیندازند.
افشین فرزام سرمربی تیم ملی که بشدت از این کمپ تمرینی راضی است، معتقد است کمپی که روئینگ‌بازان حالا یک ماه مانده تا بازی‌ها تجربه می‌کنند را رقبا مدت‌هاست تجربه کرده‌اند، این کمی شرایط را سخت کرده اما او به درخشش شاگردانش در هانگژو امیدوار است.
او این اردو را یکی از بهترین کمپ‌هایی دانست که تیم ملی تا به حال تجربه کرده است: «این اردو یکی از بهترین کمپ‌هایی است که در این سال‌ها برای تیم ملی روئینگ فراهم شده است.
امکانات تخصصی روئینگ در اینجا عالی است. همچنین زیرساخت‌ها فراهم است و تمریناتمان را در سالن‌های مجهز بدنسازی، هوازی و ارگومتر انجام می‌دهیم.
قایق‌های خوبی در اختیار داریم، شرایط اسکان و تغدیه هم مناسب است و در شرایط خوبی به سر می‌بریم.»فرزام شرایط تمرینی رقبا را نسبت به تیم ملی زمین تا آسمان متفاوت دانست: «شرایط ملی‌پوشان در حال حاضر خوب است. اینجا در خلال تمرینات فشرده، رکوردگیری‌هایی هم انجام می‌دهیم تا بتوانیم با توجه به شرایط ملی‌پوشان بهترین ارنج را برای بازی‌های آسیایی در نظر بگیریم. همه قایقرانان اینجا در رقابت فشرده‌ای هستند و در هر رکوردگیری جایگاه‌ها متفاوت است، باید دید در ادامه شرایط ملی‌پوشان و مخصوصاً دختران با این رقابت فشرده و نزدیک چطور پیش خواهد رفت.شرایط تیم ما خوب است؛ هرچند بسیاری از رقبایمان مثل چین و ژاپن، هنگ‌کنگ، ویتنام، ازبکستان و حتی هند مدت‌هاست در کمپ‌های تمرینی استاندارد تمرین می‌کنند و شرایط خوبی دارند.قایقرانان چینی شرایط متفاوتی دارند، در تمام مسابقات جهانی حضور داشته و در سطح اول دنیا رقابت می‌کنند و جزو قهرمانان جهان و المپیک هستند اما ما سعی می‌کنیم بتوانیم کم‌کم به آنها نزدیک شویم.»سرمربی تیم ملی روئینگ معتقد است، حمایت‌ها نباید مقطعی باشد: «حمایت‌ها باید از مقطعی بودن خارج شود. اگر بخواهیم از کشورهای صاحبنام الگو‌برداری کنیم، می‌بینیم سطح امکانات و آماده‌سازی تیم‌ها سال‌ها قبل از یک رویداد بزرگ شروع می‌شود و در مسابقات و کمپ‌های تمرینی استاندارد مختلف، حضور پیدا می‌کنند تا بتوانند به اهداف خود در مسابقات مدنظر برسند.»در حالی که حضور در یک اردوی خارجی سال‌هاست از تیم ملی دریغ شده است، حالا فرزام بابت شکسته شدن این طلسم خوشحال است: «باز هم خداراشکر که با حمایت فدراسیون، بالاخره توانستیم این یک ماه آخر تا بازی‌های آسیایی را در یک پیست استاندارد پارو بزنیم. روئینگ از سال 2019 نتوانسته بود در خارج از دریاچه و مسافت 2000 متر تمرین کند. سال‌ها منتظر چنین فرصتی بودیم و حالا جای شکر و تشکر دارد که توانستیم بالاخره از دریاچه آزادی خارج شویم.»او از برنامه تیم ملی در بازگشت از کمپ روسیه گفت: «سه، چهار روزی تمریناتمان را در دریاچه آزادی ادامه می‌دهیم، بیست و چهارم اعزام می‌شویم، سه روزی فرصت تأمین قایق‌ها را در هانگژو داریم و از بیست و نهم مسابقات خود را در بازی‌های آسیایی شروع می‌کنیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی