صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و پنج - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و پنج - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

جاکارتا پذیرای آسمانخراش‌های ایران در جام جهانی بسکتبال

تلاش دمیر و شاگردانش برای المپیک

پریسا غفاری
روزنامه‌نگار

تیم ملی بسکتبال ایران در چهارمین حضور متوالی در جام جهانی به دنبال درخشش و کسب سهمیه بازی‌های المپیک پاریس در این رقابت‌هاست.
این تیم برای نخستین بار در سال 2010 به جام جهانی رسید و تاکنون 3 دوره متوالی در این رویداد حضور داشته است؛ ایرانی که در دوره قبلی با جایگاه بیست و سومی در جام جهانی 2019 به عنوان بهترین نماینده آسیا به سهمیه المپیک رسید. البته تیم ملی کشورمان امسال خیلی ساکت و کم‌خبر برای جام جهانی 2023 زیر نظر هاکان دمیر، مربی نه چندان مشهور ترکیه‌ای و علی آرزومندی آماده شد. برگزاری چند دیدار تدارکاتی با تیم‌هایی مثل لبنان، مونته‌نگرو، اردن، گرجستان، روسیه و ونزوئلا، نتیجه تلاش حداکثری فدراسیون برای آماده‌سازی تیم ملی بود.
اما در همان آغاز سرمربی ترکیه‌ای در اقدامی غیرمنتظره، محمد جمشیدی، یکی از ستاره‌های تیم ملی را هم از لیست مسافران جام جهانی حذف کرد تا همه چشم‌ها در انتظار رونمایی از تیم ملی در جاکارتا مقابل برزیل، ساحل عاج و اسپانیا باشد. تیمی که حامد حدادی، بهنام یخچالی، ارسلان کاظمی، میثم میرزایی، سجاد مشایخی، محمد امینی، جلال آقامیری، متین آقاجان‌پور، حسن علی‌اکبری، محمدسینا واحدی و نوید رضایی‌فر در ترکیب آن باقی ماندند.
حالا تیم ایران در آغاز کار باید به مصاف مردان سرزمین قهوه برود. برزیل که قهرمان دو دوره جام جهانی بوده، هم‌اکنون در رتبه ۱۳ رنکینگ فدراسیون جهانی (FIBA) قرار دارد، از پرافتخارترین تیم‌های جام به شمار می‌رود. سلسائو به همراه تیم ملی ایالات متحده امریکا، تنها کشوری است که هرگز حضور در جام جهانی بسکتبال را از دست نداده و در تمام ۱۸ دوره بازی کرده است. مردان سرزمین قهوه دو عنوان قهرمانی جهان را در سال‌های ۱۹۵۹ و ۱۹۶۳ به دست آوردند. برزیل ۶ بار نیز در میان سه تیم برتر جام جهانی قرار گرفته است. البته آنها در جام جهانی ۲۰۱۹ چین مقامی بهتر از رده ۱۳ را به دست نیاوردند. در ضمن پس از ۱۳ سال یک مربی برزیلی (گوستاوو دکونتی) را روی نیمکت خود نشاند تا راهی جام جهانی ۲۰۲۳ شود.
مارسلینیو هوئرتاس، یاگو ماتئوس (MVP بوندس‌لیگای آلمان)، رائول نتو (NBA پلیر)، ویتور بنیت، برونو کابوکلو، جورج دو پائولا و لوکاس دیاس ستاره‌های تیم ملی برزیل هستند.
 
دمیر: ما از سیستم‌های برزیل شناخت داریم
هاکان دمیر سرمربی تیم ملی ایران در کنفرانس خبری تیم ملی در اندونزی گفت: «ما تغییر نسل داده‌ایم. بدون شک در مسابقات می‌جنگیم تا بهترین عملکرد ممکن را داشته باشیم. من از کار کردن با این گروه لذت می‌برم. مطمئنم که آنها در زمین کنار یکدیگر بوده و تا آخرین لحظات می‌جنگند. می‌توانم بگویم این گروه جوان از سطح بالای بین‌المللی برخوردارند. آنها فقط نیاز دارند که کنار هم بازی کرده و از بازیکنان باتجربه یاد بگیرند. مطمئنم در سال‌های آینده، نمایش سطح بالایی از بسکتبال ایران را می‌بینید.»
سرمربی تیم ملی همچنین در خصوص بازی با برزیل گفت «تیم برزیل بازیکنان خوبی بخصوص در پست سنتر دارد و همچنین بازیکنان پیرامونی این تیم باتجربه هستند. آنها در تابستان، بازی‌های خوبی انجام داده‌اند و شانس زیادی برای صعود دارند؛ اما ما هم از این تیم و سیستم‌های بازی آنها شناخت داریم.»
 
ایران به المپیک می‌رود؟
تیم ملی ایران برای کسب سهمیه المپیک 2024 باید بهترین آسیایی جام جهانی باشد که کسب این عنوان با حضور تیم‌هایی مثل فیلیپین، ژاپن، چین و لبنان اگرچه غیرممکن نیست ولی کار بسیار سختی به شمار می‌رود. تیم ملی کار دشواری دارد و باید منتظر ماند و دید برآیند توانایی‌های کادر فنی و انگیزه‌ بازیکنان برای پیروزی در جام جهانی چقدر به کسب نتیجه منجر می‌شود.
 
نظریه کاربران بسکتبال
کاربران و علاقه‌مندان بسکتبال در نظرسنجی تارنمای فدراسیون جهانی با رأی به تیم‌های صعود‌کننده در این گروه، بخت اول برای حضور در دور بعدی جام‌جهانی را با 50 درصد به اسپانیا دادند. برزیل با ۴۵ درصد در جایگاه دوم است و تیم ایران با ۴درصد و ساحل‌عاج نیز تنها با یک درصد در رده‌های بعدی قرار
دارند.

 

برنامه بازی‌های گروهی ایران:

ایران     برزیل- امروز ساعت ۱۳:۱۵
ایران     ساحل‌عاج: دوشنبه ۶ شهریور – ساعت ۱۳:۱۵
ایران     اسپانیا: چهارشنبه ۸ شهریور – ساعت ۱۷:۰۰

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی