معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفت وگو با «ایران» :

هدف ما تسهیل امور جوانان است

معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان، وظیفه پیشبرد خط مشی مرتبط با حوزه جوانان را بر عهده دارد. تازه‌ترین اقدامات این معاونت، برگزاری دوره‌های دانش افزایی مدیران مراکز مشاوره و مشاورین خانواده و ازدواج در استان‌هاست که از هفته گذشته آغاز شده و تا پایان سال ادامه دارد. همچنین دوره‌های تربیت راهنمای خانواده در10 استان کشور در حال برگزاری است.
یکی از موضوع‌های مطرح درباره معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان، کارکرد این معاونت است. قرار گرفتن زیر سایه مبحث کلان ورزش و کمرنگ شدن اخبار این معاونت در قیاس با خبرهای پرمخاطب حوزه ورزش، این سؤال را پررنگ می‌کند که این معاونت در بدنه وزارت ورزش و جوانان، چه فعالیت‌هایی را دنبال می‌کند؟
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» به بخشی از فعالیت‌های این سازمان در دولت سیزدهم در حوزه‌هایی ازجمله اشتغال، ازدواج و اوقات فراغت پرداخت.
دکتروحید یامین‌پور، راه‌اندازی و حمایت از 14 شبکه تخصصی تشکل‌ها و سمن‌های (سازمان‎های مردم نهاد) جوانان، شبکه‎سازی تخصصی تشکل‎ها و سمن‎های جوانان، تدوین شیوه نامه طرح «تربیت و توانمندسازی دستیاران جوان مدیران» و اجرای آن در استان‎ها و برگزاری 12 دوره آموزشی با حضور 1082 جوان عضو ستادهای ساماندهی را از جمله اقدامات معاونت جوانان برشمرد. یامین‌پور گفت: طرح نهاد عالی دستیاران (باشگاه حکمرانی جوان انقلابی)، برگزاری 200 جلسه در سه ماهه اول سال 1402 و اجرای برنامه ملی گفت و شنود با جوانان را هم در دستور کار داشتیم که به سرانجام رسیده است. همچنین درباره نحوه ارائه تسهیلات بانکی ویژه جوانان در زمینه اشتغالزایی، ازدواج، مسکن، خرید کالا و جهیزیه، فرزندآوری و... کتابچه‌ای تدوین کردیم. کتابچه «راهنمای صدور مجوز کسب و کار جوانان» نیز که برای ارتقای آگاهی مردم تدوین شده، در دسترس است.
 
برنامه‌هایی برای ارتقای هویت دینی و ملی
یامین‌پور با اشاره به برنامه‌هایی در زمینه ارتقای هویت دینی و ملی جوانان گفت: تولید رسانه‎ای فعالیت‌های فرهنگی سمن‎ها، آموزش جوانان و تربیت مربیان در موضوع سواد رسانه‎ای در این زمینه شاخص بوده است. وی افزود: «برگزاری رویداد، تصویربر‎داری، تدوین و ارائه طرح اتم از 300 جوان برتر در 30 استان و شناسایی 90 ایده و تجربه برتر، حمایت از طراحی و اجرای برنامه‎های هویتی، مناسبتی و توانمندسازی جوانان، تشکیل کمیسیون‎های مشترک جوانان ایرانی و غیرایرانی و برگزاری دوره‎های توانمندسازی گروه‌های مرجع معلمان و مربیان با موضوع تبیین مسائل روز و دستاوردهای ایران پیشرفته را هم در دستور کار داشتیم.»

قرارگاه رشد و طرح اشتغال پذیری جوانان
وی با اشاره به اینکه طرح اشتغال پذیری جوانان با عنوان قرارگاه رشد و توانمندسازی جوانان و حمایت از اجرای طرح‌های این حوزه از برنامه‌های معاونت جوانان است، افزود: «بر این اساس، حمایت از استارتاپ‌ها، کسب‏ و ‎کارهای نوین، مراکز هدایت شغلی، تسهیلگری و اجرای طرح‌ها و برنامه‎های شبکه‌های اجتماعی و ملی در دستور کار ماست. در این دوره آموزش 10 هزار و 396 نفر از جوانان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)، آموزش 5600 نفر از جوانان با بهره‌گیری از ظرفیت 110 مسجد کشور و آموزش 2 هزار و 500 نفر از جوانان در دوره‌های تربیت مربی در حوزه اشتغال و کارآفرینی، با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان تبلیغات اسلامی صورت گرفت. برای تشویق کارآفرینان جوان نیز مستند 93 قسمتی کارآفرینان جوان استان‌ها برای پخش در یکی از شبکه‎های رسانه ملی تولید شد.»
ترویج ازدواج آسان، بهنگام و پایدار
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه تهیه و تدوین اطلس آماری وضعیت ازدواج و طلاق ازجمله اقدامات اولیه برای برنامه‌ریزی در زمینه افزایش ازدواج و فرزند‌آوری است، گفت: این اطلس در سالهای 92 تا 1400 (در سطح ملی و استانی) بمنظور شناسایی نقاط بحرانی ازدواج و طلاق تهیه شد و به دنبال آن برگزاری 7278 کارگاه آموزشی در سال 1401 و آموزش 145740 نفر در حوزه خانواده انجام شد.
یامین‌پور افزود: «برگزاری بیش از 500 جلسه کمیته سامان ازدواج در شهرستان‌ها، اختصاص 20درصد از ظرفیت اماکن و مراکز رفاهی دستگاه‎های اجرایی به زوجین برای برگزاری جشن ازدواج و برگزاری 218 مراسم ازدواج تاکنون در استان‌ها همچنین برگزاری کمیته‌های سامان ازدواج و اجرای آیین‎نامه برگزاری مراسم ازدواج از جمله کارکردهای مؤثر این معاونت در حوزه ازدواج جوانان به شمار می‌رود.»
 به گفته معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، حمایت از تولید محصولات فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای در حوزه خانواده، ازدواج، جوانی جمعیت، پیشگیری از طلاق و فرزندآوری نیز مورد توجه این معاونت بوده است. برگزاری جشن وصال در سراسر کشور، برگزاری پویش‌های رسانه‎ای مجازی با موضوعات مرتبط با ازدواج آسان، فرزندآوری و... در هفته جمعیت و ازدواج، پیگیری راه‌اندازی سامانه ملی آموزش و مشاوره ازدواج و خانواده، برگزاری رویداد ملی جامعه‎پرداز به منظور شناسایی و دستیابی به ایده‌های نو و خلاق توسط گروه‌های مردمی در موضوعات حوزه ازدواج و خانواده و آموزش 400 مبلغ و فعال اجتماعی برای ترویج ازدواج و تشکیل خانواده، از جمله این گام‌ها به شمار می‌رود.
وی با اشاره به اینکه برای محافظت از زندگی مشترک و تداوم آن نیز باید برنامه‌ها و اقدامات بنیادینی وجود داشته باشد، گفت: در دولت اخیر، اقداماتی همچون راه‌اندازی سامانه ملی آموزش و مشاوره ازدواج (هم راه)، ارائه مشاوره رایگان تا 3 جلسه و ارائه خدمات مشاوره‎ای و خدمات روانشناختی به جوانان، زوجین جوان و خانواده‎ها در دستور کار بوده و همچنان نیز این فعالیت‌ها ادامه دارند.

برگزاری بیش از 25 هزار برنامه در زمینه اوقات فراغت
پرداختن به اوقات فراغت جوانان همواره موضوعی است که بویژه در فصل تابستان اهمیت بالایی دارد.
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در این باره اظهار داشت: تولید محتوای فرهنگی، آموزشی، رسانه‎ای و علمی برای غنی‎سازی اوقات فراغت و علاوه بر این، برگزاری جشنواره برترین‎های اوقات فراغت و ایده‎پردازی در سطح ملی و استانی و برگزاری 31 جشنواره جوان برتر در حوزه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی، همچنین حمایت از راه‌اندازی و بهره‎برداری از اپلیکیشن‎ها و سامانه‎های فراغتی جوانان، از سوی سازمان جوانان مد نظر قرار گرفته است. شناسایی مؤلفه‎ها و شاخص‎های نشاط اجتماعی در سبک زندگی اسلامی و مدلهای حمایتی و توسعه کسب و کار‎های اوقات فراغت، برگزاری بیش از 25 هزار برنامه فراغتی با حضور بیش از دو میلیون و ششصد‎هزار جوان، برگزاری بیش از 4 هزار و پانصد برنامه فراغتی در دهه کرامت، اجرای 10 هزار برنامه بزرگداشت هفته جوان در مراکز استانها و شهرستانها از دیگر برنامه‌هایی است که برای ساماندهی اوقات فراغت جوانان پیاده‌سازی شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی