«ایران» از تلاش‌های مشترک در مقابله با یک‌جانبه‌گرایی گزارش می‌دهد

14 دیدار رئیس‌جمهور در حاشیه بریکس

در حاشیه برگزاری پانزدهمین نشست گروه بریکس در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی، آیت‌الله رئیسی با مقامات ارشد کشورهای شرکت کننده در این نشست دیدار کرد. رئیس‌جمهور در زمان محدود حضورش در پرجمعیت‌ترین شهر آفریقای جنوبی، در مجموع 14 دیدار انجام داد که تنها نیمی از آنها رسمی یا اعلامی بود و نیمی از این دیدارها رسانه‌ای نشده است.
دیدار با رؤسای جمهور چین، برزیل، سنگال و تانزانیا و همچنین نخست‌وزیران هند و بنگلادش از جمله دیدارهای رسمی رئیس‌جمهور ایران در روز پنجشنبه بود. ضمن آنکه «فیصل‌ بن‌ فرحان» وزیر خارجه عربستان هم در حاشیه نشست سران کشورهای عضو «بریکس» در آفریقای جنوبی ملاقات کوتاهی با رئیس‌جمهور داشته است. ابراهیم رئیسی در این دیدارها، بر تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی و همچنین تلاش‌های مشترک در مقابله با یک جانبه‌گرایی در جهان تأکید کرد که مورد استقبال طرف‌های گفت‌و‌گو قرار گرفت و در مقابل، آنان هم خود را علاقه‌مند به گسترش روابط با ایران نشان دادند.

چین؛ آماده تقویت همکاری‌ها
رؤسای جمهور ایران و چین بر تقویت همکاری‌های دوجانبه و روند چندجانبه‌گرایی بویژه در چهارچوب «بریکس» تأکید کردند. آیت‌الله رئیسی در دیدار «شی جین پینگ»، عضویت ایران در بریکس را موجب تقویت رویکردهای اصولی این گروه از جمله مخالفت با یک‌جانبه‌گرایی امریکا دانست. رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به توافقات جاری میان ایران و چین، اجرای توافق‌ها در چهارچوب همکاری‌های راهبردی 25 ساله دو کشور را مورد تأکید قرار داد. رئیس‌جمهور چین نیز در این دیدار با تبریک عضویت ایران در بریکس، گفت: چین آماده تقویت همکاری‌های دوجانبه و توسعه همکاری در بسترهای مختلف برای تقویت روند چندجانبه‌گرایی است.

علاقه هندبه گسترش روابط
سید ابراهیم رئیسی در دیدار «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند، هم با اشاره به سابقه روابط دیرینه تمدنی و فرهنگی دو کشور گفت: ایران و هند همواره روابط دوستانه‌ای داشته‌اند و در حال حاضر نیز روابط سیاسی و دیپلماتیک حسنه‌ای دارند، اما روابط اقتصادی فیمابین متناسب با این روابط دوستانه توسعه نیافته است. رئیس‌جمهور افزود: ایران و هند ظرفیت‌ها و زمینه‌های خوبی برای گسترش همکاری‌ها در عرصه‌های علمی، فناوری، فضایی، انرژی و ترانزیت دارند. همچنین تقویت همکاری‌های فیمابین در زمینه کریدور شمال-جنوب می‌تواند منافع هر دو کشور و هر دو ملت را تأمین کند. «نارندرا مودی» نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از پیوستن کشورمان به گروه «بریکس» گفت: حضور ایران در این گروه می‌تواند انرژی مضاعفی به فعالیت‌های آن ببخشد. نخست‌وزیر هند ضمن اشاره به سوابق روابط تمدنی و فرهنگی دو کشور، از علاقه‌مندی کشورش برای گسترش هر چه بیشتر روابط فیمابین در عرصه‌های مختلف خبر داد.

برزیل؛ در انتظار تبادلات فناوری
آیت‌الله رئیسی در دیدار «لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور برزیل نیز بر توسعه بیش از پیش روابط دو کشور و گسترش همکاری‌های فیمابین تأکید کرد. رئیس‌جمهور با اشاره به اذعان مقامات امریکایی‌ مبنی بر شکست مفتضحانه سیاست فشار حداکثری علیه ایران، افزود: با وجود تحریم‌های ظالمانه، پیشرفت‌های ایران در علم و فناوری جهشی است. «لولا داسیلوا» نیز در این دیدار تأکید کرد: فرصت‌ها و زمینه‌های زیادی در عرصه‌های تبادلات علمی، فناوری، تجربیات دانشگاهی و نیز مسائل فرهنگی برای گسترش همکاری‌ها و روابط فیمابین وجود دارد. رئیس‌جمهور برزیل ساختار کنونی سازمان ملل را در جلوگیری از تجاوز قدرت‌ها علیه حقوق ملت‌ها ناتوان دانست و گفت: بریکس باید بتواند منطق اقتصادی و نظمی جدید را در جهان بنا کند.

بنگلادش؛ اتحاد کشورهای اسلامی
سید ابراهیم رئیسی همچنین در دیدار خانم «شیخ حصینه» نخست‌وزیر بنگلادش با قابل تقدیر دانستن تلاش‌های او برای پیشرفت بنگلادش، به اقدامات قدرت‌های سلطه‌گر برای متوقف کردن ایران از طریق اعمال تحریم‌های ظالمانه اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با تبدیل تحریم‌ها و تهدیدها به فرصت، امروزه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های پیشرفته‌ای دست یافته و آماده است آنها را در راستای توسعه روابط با بنگلادش تبادل کند. رئیسی با اشاره به حمایت کامل دولت امریکا از صهیونیست‌ها در پایمال کردن حقوق ملت فلسطین، بر حمایت از این ملت مظلوم به‌عنوان وظیفه‌ای انسانی و اسلامی تأکید کرد. خانم «شیخ حصینه» نیز از علاقه‌مندی کشورش برای گسترش همکاری با ایران در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری خبر داد و ضمن تأکید بر اتحاد بیشتر کشورهای اسلامی اظهار داشت: مردم بنگلادش علی‌رغم برخورداری از مذاهب مختلف، در فضایی دوستانه، همزیستی کاملاً مسالمت‌آمیزی با یکدیگر دارند.

سنگال؛ دعوت از شرکت‌های ایرانی
رئیس جمهور در دیدار «مکی سال» رئیس‌جمهور سنگال نیز با اشاره به تحول در روابط ایران با کشورهای آفریقایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: ایران برخلاف کشورهای غربی که صرفاً به دنبال غارت منابع و ثروت کشورهای آفریقایی هستند، به دنبال ارتباطی بر پایه احترام و تأمین منافع متقابل است.آیت‌الله رئیسی از آمادگی جمهوری اسلامی برای اشتراک دانش، تجربیات، دستاوردها و توانمندی‌های خود در زمینه‌های خدمات فنی-مهندسی، علمی، فناوری و صنعتی با سنگال خبر داد. «مکی سال» نیز در این دیدار تصریح کرد: سنگال علاقه‌مند به استفاده از تجربیات و گسترش همکاری‌ها با ایران در زمینه‌های انرژی و همکاری‌های علمی است.

تانزانیا؛ فعالیت کمیسیون مشترک
رئیسی همچنین در دیدار خانم «سامیه حسن» رئیس‌جمهور تانزانیا، با استقبال از گسترش همکاری‌های فیمابین، بر فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور و همچنین برنامه‌ریزی برای ارتقای سطح روابط اقتصادی و فرهنگی تأکید کرد. رئیس‌جمهور همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری با تانزانیا، در زمینه ارائه خدمات فنی-مهندسی، ساخت سد و نیروگاه و در عرصه‌های کشاورزی و صنعتی اعلام کرد. خانم «سامیه حسن» نیز در این دیدار ضمن استقبال از فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با ایران اظهار داشت: ایران و تانزانیا روابط سیاسی و دیپلماتیک دوستانه‌ای دارند و روابط اقتصادی دو کشور نیز باید متناسب با این روابط رشد کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی