صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و چهار - ۰۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و چهار - ۰۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

فضای مجازی

عکس تاریخی پس از عزل بنی صدر
صفحه مجازی تاریخ ایرنا عکسی از مصاحبه مطبوعاتی فرماندهان ارتش در ستاد مشترک پس از عزل بنی صدر از فرماندهی کل قوا ثبت کرده است. این عکس در تاریخ ۲۱ خرداد ۱۳۶۰ توسط محسن شاندیز ثبت شده است. در توضیح این عکس آمده است: از سمت راست سرهنگ حسنعلی فروزان(فرمانده وقت ژاندارمری)، تیمسار قاسمعلی ظهیرنژاد(فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش)، تیمسار ولی‌الله فلاحی(فرمانده وقت ستاد مشترک ارتش)، نفر پشت سر، سرگرد سیدمحمدعلی شریف‌النسب، از فرماندهان میدانی در جبهه جنوب.

زادروز «سوار دشت امید»
اول شهریورماه زادروز حسین علیزاده است. به مناسبت زادروز حسین علیزاده، قطعه پیش درآمد دشتی از کتاب ۱۰ قطعه برای تار (جلد پنجم) توسط محمدجواد محمدشاهی تا پایان شهریورماه در پلتفرم‌های موسیقی منتشر خواهد شد. تعداد قابل توجهی از اهالی سینما در پست‌های اینستاگرامی این مناسبت را گرامی داشتند.
«زادروز «سوار دشت امید» حسین علیزاده فرخنده باد.» بهزاد عبدی با این تیتر تولد او را تبریک گفته است. شهرام صارمی (نوازنده کمانچه) هم درباره علیزاده نوشته است:«از علیزاده گفتن، لب گشودن از موسیقیدانی چندوجهی، تأثیر‌گذار و جریان‌ساز سخن به میان آوردن، بسیار مشکل است. هنرمندی که آثارش دستمایه اجرا‌ها و تنظیم‌های متعددی بوده است که هریک ملاحت و رنگ و بویی خاص داشته است. می‌توان آثار علیزاده را در چهار بخش بداهه‌نوازی، گروه نوازی، آثار ارکسترال و موسیقی فیلم دسته‌بندی کرد.آثاری که پس از تصنیف و اجرا توسط خود او، بارها و بارها با ترکیبات مختلف‌ سازی و ارکستری اجرا شده است... تمامی این آثار در تقسیم‌بندی‌های متفاوت، اشتراکی غیرقابل انکار دارند. آثاری که در آنها ادبیات حسین علیزاده به لحاظ محتوای موسیقی، تکنیک‌های آهنگسازی، ساز‌بندی، جمله‌بندی‌های موسیقی و بیان ویژه او به خوبی مشهود است.از دیگر خصوصیات بسیار ویژه و منحصر به فرد این آثار، تنوع ریتم و بهره‌برداری خلاقانه از الگو‌های ریتمیک و ملودیک ردیف موسیقی ایران است.»

تشکر پورناظری از پاسداری فرهنگ ایران در تاجیکستان
سهراب پورناظری در استوری اینستاگرامش از تلاش‌های دولت تاجیکستان، برای تغییر اسامی بسیاری از اماکن طبیعی جغرافیایی در تاجیکستان تقدیر کرده است. طبق نوشته او «کیکاوس» نام جدید یخچال «کلینین» شده است. او نوشته: «این‌گونه پاسداری از فرهنگ ایران حسرتی است که در تاجیکستان به امید ما بدل شده است.»
«پول‌پارتی» سعید سهیلی با سینا مهراد
 سینا مهراد، بازیگر سینما با انتشار عکسی در کنار پدرش پای شکسته‌اش را به نمایش گذاشته و از کلید خوردن کار تازه پدرش با عنوان «پول پارتی» خبر داده است. این اولین همکاری سینا مهراد با پدرش سعید سهیلی است. او نوشته: «از «مردی شبیه باران» تا «پول پارتی»، ۲۸ سال، در کنارت، زیر سایه‌ات، جلوی دوربین، پشت دوربین. فیلم سینمایی «پول پارتی» به لطف پروردگار، با تمام چالش‌های جدیدی که تجربه کردم، کلید خورد.»

«آخرین تولد» با هادی حجازی‌فر
نوید محمودی خالق سریال تحسین شده «پوست شیر» که این روزها فیلم سینمایی‌ تازه‌اش «آخرین تولد» با حضور غزل شاکردوست و پدرام کریمی در حال اکران است، از اکران مردمی این فیلم با حضور هادی حجازی‌فر در روز پنجشنبه دوم شهریورماه خبر داده است.

خاطره‌ای از بازی زنده‌یاد گرجستانی در نمایش «معرکه در معرکه»
امیر آقایی با انتشار ویدیویی از بازی سیروس گرجستانی در نمایش «معرکه در معرکه» با این عبارات از آن دوران و جنس بازی زنده یاد گرجستانی یاد کرده است: «نسل بی‌تکرار بازیگرانِ بزرگ، سال‌های درخشانِ هنر.»

دیدار با خالق «قطار جک لندن»
فرهاد حسن‌زاده علاقه‌مندان آثارش را به حضور در پاتوق گپ و گفت درباره «قطار جک لندن» دعوت کرده است. این برنامه دوشنبه ۶ شهریور ساعت 18:30 تا 20 با حضور نویسنده کتاب فرهاد حسن‌زاده برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای دریافت آدرس می‌توانند به صفحه اینستاگرامی این نویسنده مراجعه کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی