صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و یک - ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و یک - ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

ایران در ایران

مسابقه ویلاسازی در منطقه لرزه‌خیز دماوند
تهران- رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به زلزله روز شنبه دماوند، گفت: در منطقه دماوند در محدوده وقوع این زمین‌لرزه، مسابقه‌ای برای ویلاسازی گسترده در جریان است که با توجه به عبور گسل مشاء انتظار می‌رود تجدیدنظری در بارگذاری‌ها و ساخت‌و‌سازهای این منطقه مدنظر باشد.
 «علی بیت‌اللهی» جزئیاتی از زلزله ۳.۹ ریشتری (شنبه، ۲۸ مرداد) را که در ساعت ۱۳ و ۴۸ دقیقه در ۱۰ کیلومتری شمال غرب دماوند به وقوع پیوست تشریح کرد.
رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: زلزله دماوند از رودهن حدود ۱۰ کیلومتر و از آبعلی تهران نزدیک به هفت کیلومتر فاصله دارد و محدوده جمعیتی نسبتاً بالایی در آن منطقه ساکن هستند.
بیت‌اللهی با اشاره به اینکه موقعیت و مرکز این زلزله در امتداد دره مشاء و درست در محل تلاقی گسل مشاء قرار دارد، ادامه‌ داد: احتمال می‌رود که گسل مسبب زلزله دماوند، گسل فعال مشاء باشد که سابقه لرزه‌خیزی بالایی در منطقه دارد.
وی با اعلام اینکه یک پس‌لرزه به بزرگی ۲.۵ ریشتر بعد از این زلزله در دماوند ثبت شد، نسبت به ساخت‌و‌سازهای خانه‌های ویلایی و جلوگیری از تداوم ساخت آنها هشدار داد.
 
3 هزار کارگر سمنانی به کارخانه‌ها بازگشتند
سمنان - استاندار سمنان از راه‌اندازی ۱۲۷ واحد راکد و ایجاد بالغ بر سه هزار فرصت شغلی جدید در استان سمنان خبر داد.
 سیدمحمدرضا هاشمی اظهار کرد: در حوزه صنعتی، اقدامات بسیار ارزنده‌ای در دولت سیزدهم در استان سمنان انجام شده که راه‌اندازی ۱۲۷ واحد 100 درصد راکد و ایجاد بالغ بر سه هزار فرصت شغلی جدید یکی از این اقدامات است.
وی با بیان اینکه صادرات محصولات و تولیدات استان سمنان در تمام حوزه‌ها از گمرک این استان بالغ بر ۳۳ درصد رشد داشته است، افزود: تقویت بیش از پیش صادرات به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته و در حال پیگیری است.
استاندار سمنان گفت: ۱۲۵ لیتر در ثانیه پساب شهری سمنان بوده که در صورت جمع‌آوری و به‌کارگیری آن برای صنعت و تولید، بخش عمده‌ای از نیاز این بخش را تأمین می‌کند و اقدامات در این حوزه در حال انجام است.

گذر ۱۵۰ هزار زائر خارجی از خراسان رضوی برای سفر اربعین
مشهد-  جانشین رئیس ستاد اربعین خراسان رضوی گفت: گذر ۱۵۰ هزار زائر خارجی از این استان برای شرکت در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی امسال پیش‌بینی می‌شود و آمادگی لازم در این زمینه کسب شده است.
حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد افزود: علاوه بر داوطلبان استانی، ما میزبان اتباع خارجی ساکن مشهد و نیز کشورهای پاکستان و افغانستان برای ورود به استان با قصد زیارت و شرکت در راهپیمایی اربعین هستیم. وی در خصوص پیش‌بینی آمار زائران گذری افغانستانی و پاکستانی برای سفر اربعین گفت: پیش‌بینی وزارت خارجه برای زائران افغان ۵۰ هزار نفر و زائران کشور پاکستان نیز ۱۰۰ هزار نفر است.
جانشین رئیس ستاد اربعین خراسان رضوی گفت: توافقات سه‌جانبه برای زائران پاکستانی میان سه کشور پاکستان، عراق و ایران انجام شده اما هنوز هماهنگی‌های ۲ کشور افغانستان و عراق به صورت نهایی انجام نشده و به ایران نیز ابلاغ نشده است.

درخواست نماینده آبادان برای بازنگری در تعرفه صید ماهی و میگو
آبادان -  یکی از نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش ناگهانی و بی‌رویه تعرفه صید ماهی و میگو برای صیادان، خواستار تعدیل تعرفه‌ها از سوی سازمان ملی شیلات شد.
سیدمحمد مولوی  با اشاره به ضرورت توجه به رونق تولید و کمک به گسترش اشتغال دریامحور در شهرهای بندری گفت: فعالیت صیادان و ملوانان در بنادر آبادان، چوئبده و اروندکنار باید با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها تقویت شود.وی با بیان اینکه تعرفه‌های سال ۱۴۰۲ صید ماهی و میگو افزایش بی‌رویه و نامتعارفی داشته است، افزود: اعلام تعرفه‌های جدید صید ماهی و میگو موجب ابراز نارضایتی گسترده ملوانان و صیادان شده است و این موضوع تأثیر غیرمثبتی در روند فعالیت اقتصادی بنادر خواهد داشت.
مولوی با اشاره به اینکه در برخی از موارد تعرفه‌گذاری تعرفه‌ها بیش از سه هزار درصد افزایش پیدا کرده است، بیان کرد: سازمان ملی شیلات ایران به‌عنوان متولی اصلی تعرفه‌گذاری صید ماهی و میگو باید این روند تعرفه‌گذاری را تصحیح و بازبینی نماید تا شرایط متعادلی برای فعالیت صیادان در بنادر آبادان، اروندکنار و چوئبده ایجاد شود.

جستجو
آرشیو تاریخی