صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و یک - ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و یک - ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

با ورود سامانه‌ بارشی جدید به کشور صادر شد

هشدار نارنجی سیلاب و هشدار زرد گردوخاک

ایران زمین - با ورود و تشدید سامانه‌های بارشی جدید به کشور، سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد خیزش گردوخاک در 3 استان و هشدار نارنجی وقوع رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید در ۱۷ استان از دستگاه‌های امدادی خواست نسبت به پاک‌سازی دهانه پل‌ها و لایروبی کانال‌ها اقدام کنند و برای حوادث احتمالی آمادگی کامل داشته باشند. بر این اساس از امروز بارش‌ها، استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، شمال کردستان، ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران، سمنان، خراسان شمالی، غرب هرمزگان، جنوب فارس، خوزستان، جنوب شرق لرستان، شمال چهارمحال و بختیاری، مازندران، گلستان و گیلان را در بر خواهد گرفت.
فریبا گودرزی، کارشناس سازمان هواشناسی کشور با اعلام صدور هشدار نارنجی بارندگی به «ایران» گفت: برای روزهای آینده در برخی نقاط استان‌های ساحلی خزر، خراسان شمالی، ارتفاعات البرز مرکزی، زاگرس مرکزی، شمال هرمزگان و جنوب فارس رعد و برق، وزش باد شدید موقتی و در نقاط مستعد خیزش گردوخاک پیش‌بینی شده است.
 وی ادامه داد: شدت بارش‌ها طی این 2 روز (یکشنبه و دوشنبه) در جنوب و غرب فارس، هرمزگان، زنجان، جنوب و مرکز اردبیل و شمال خراسان شمالی بوده و ممکن است این بارش‌ها سبب اختلال در تردد بین شهری، احتمالاً سقوط سنگ از ارتفاعات، آب گرفتگی معابر و مسدود شدن مسیرها شود، از این رو سازمان‌های امدادی باید آمادگی لازم را داشته باشند.
گودرزی خاطرنشان کرد: البته شدت بارش‌ها قابل‌ توجه نخواهد بود، اما با توجه به ماهیت بارش‌های تابستانی، احتمال رگبار شدید باران به صورت محلی وجود خواهد داشت و احتمال می‌رود بارش‌ها منجر به جاری شدن سیلاب شود.
کارشناس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه طی روز‌های آینده شرق کشور بویژه منطقه زابل را گردوخاک در بر خواهد گرفت، افزود: از ۳۱ مرداد تا دوم شهریور وقوع طوفان و خیزش گردوخاک در شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و جنوب شرق خراسان رضوی را در بر خواهد گرفت. بر این اساس افزایش غبار، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، بروز اختلال در رفت و آمدهای شهری و تأخیر در پروازها محتمل است. همچنین به هموطنان به‌ویژه سالمندان و افراد دارای بیماری‌های تنفسی توصیه شده در این مدت از رفت‌وآمدهای غیرضروری خودداری کنند.
احتمال جاری شدن سیلاب‌های محلی در مازندران
هواشناسی مازندران هم با صدور هشدار زرد اعلام کرد، با عبور متناوب امواج در تراز میانی جو تا اواخر امروز (یکشنبه) شاهد رگبار متناوب باران، وزش باد و رعدوبرق در دامنه‌ها و ارتفاعات استان خواهیم بود.
بر این اساس احتمال جاری شدن رواناب و سیلاب‌های محلی و نقطه‌ای، کاهش دید و ریزش سنگ در محور‌های کوهستانی از پیامد‌های فعال شدن این سامانه اعلام و از مردم خواسته شده علاوه بر احتیاط در تردد جاده‌ای از اسکان در کنار رودخانه‌ها و صعود به ارتفاعات خودداری کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی